Et spadestik dybere
Afsluttende rapport for følgeforskningen om
Talentklasser i Hjørring Kommune 2007-2008
Annette Rasmussen og Helle Vilain
Titlen på denne baggrundsrapport er hentet fra informationsfolderen om Talentcenter
Vendsyssel, hvor der står, at eleverne får mulighed for at komme et ”spadestik” dybere, end
de vil komme i folkeskolen. Der er i talentcentret et udbredt fælles ønske om at komme et
spadestik dybere. Vendingen bliver brugt af ledere og undervisere i organisationen, og der er
tilsyneladende konsensus om den overordnede vending. Men når vi i talentprojektets følgeforskning
går et spadestik dybere, viser det sig, at vendingen dækker over flere forskellige
forståelser af talent og talentudvikling. Det er noget af det, denne forskningsrapport kommer
nærmere ind på.
Rapporten formidler resultaterne af følgeforskningen om Talentklasser i Hjørring Kommune
2007-2008. Talentklasserne ligger i forlængelse af det Talentpleje-initiativ, der blev
taget i 2006 til etablering af talentundervisning i Hjørring kommune, og er i år videreudviklet
som Talentcenter Vendsyssel, der tilbyder skoleundervisning i fritiden for særligt interesserede
elever. Ligesom Talentplejeprojektet 2006-2007 er projektet Talentcenter Vendsyssel
blevet støttet af Undervisningsministeriets talentpulje. Bevillingen indebærer bl.a. en følgeforskning
på projektet, der ligesom i det tidligere projekt er gennemført af forskere fra Institut
for Uddannelse, Læring og Filosofi, Aalborg Universitet.
Forskningen er gennemført som en opfølgning på sidste års projekt og beskæftiger sig med
samme delområder som sidste års forskning omkring talentklasser i Hjørring Kommune. Den
bygger således også på et omfattende empirisk materiale indsamlet fra ledere, lærere, elever
og forældre samt på eksisterende forskning inden for området og behandler spørgsmål om
visionerne, eleverne, organisationen og undervisningen i Talentcenter Vendsyssel. Resultaterne
fra en tidligere delrapport (afgivet i april 2008) er indarbejdet i denne rapport.
Det primære feltarbejde i undersøgelsen, som omfatter observationer og interview, er udført
af forskningsassistent Helle Vilain. Surveyundersøgelsen er udført af postdoc Annette
Rasmussen, som desuden sammen med Helle Vilain har stået for analysen og afrapporteringen
af resultaterne. Professor Palle Rasmussen har været projektleder og har sammen med
forskningsgruppen ”Center for Uddannelsesforskning” bidraget med faglig respons på
delresultater.
Vi vil gerne sige tak til elever, forældre, lærere og ledere, som velvilligt har stillet sig til
rådighed for undersøgelsesarbejdet.
Hjørring kommune etablerede i 2007 Talentcenter Vendsyssel, med tilbud om skoleundervisning
i fritiden for særligt interesserede elever. Talentcentret er en fortsættelse og en udvidelse
af det første talentprojekt, Talentklasser i Hjørring Kommune 2006-2007, hvor man for elever
i ottende og niende klasse tilbød Talentundervisning i fysik, kemi, biologi, matematik og
engelsk uden for skoletid på Hjørring Gymnasium og Talent Camps på Bindslev Skole.
Hjørring Byråds Børne- og Undervisningsudvalg traf i maj 2007 beslutning om at udvide
tilbuddet til at omfatte flere fag og flere undervisningssteder. Talentcentret er herefter et samarbejde
mellem Hjørring Kommune, EUC-Nord, Hjørring Gymnasium og Hjørring Ungdomsskole,
der i skoleåret 2007-2008 tilbyder elever med særlige kræfter og interesse for skolearbejdet
fritidsundervisning indenfor det sproglige og naturvidenskabelige område (jf.
informationsfolder).
Tilbuddet omfattede undervisning på to årgange – organiseret i henholdsvis en 8. klasse
omkring følgende fag: engelsk, naturfag, matematik eller klassiske sprog og grammatik; og i
en 9. klasse hvor eleverne kunne vælge mellem forskellige emner som: ”Liv i universet”,
”Sprog som sprog og kulturbærer”, en merkantil linie eller en naturfaglig linie. Undervisningen
var desuden planlagt til at skulle foregå en eftermiddag om ugen (efter skoletid) på
enten HNX (en forkortelse for Hjørring Ny 10ende, som er kommunens center for 10. klasse),
Hjørring Gymnasium eller EUC-Nord (enten HHX eller HTX). Efter ansøgningsfristens
ophør var der 52 elever, hvoraf 28 havde søgt kurserne for 8. klasse, og 24 havde søgt
kurserne for 9. klasse. Nogle få faldt senere fra, og enkelte andre kom til.
Ud fra det endelige antal ansøgere og deres prioriteringer var der basis for at oprette én
8.klasse omkring engelsk, som de fleste elever havde som første prioritet. Der var ikke nok
ansøgere til at oprette en naturfaglig klasse. Der var elever til to 9. klasser, hvoraf den ene var
en merkantil klasse, og den anden en naturvidenskabelig klasse.
Hjørring Kommune havde søgt og var blevet bevilget midler til Talentpleje i Talentcenter
Vendsyssel af Undervisningsministeriet. Bevillingen beløb sig til kr. 564.000 og var betinget
af, at der skulle være følgeforskning på projektet. Bevillingen af statslige midler til
Talentplejeprojektet indebærer således en forskningsindsats, som denne rapport formidler
resultaterne af.
http://www.learning.aau.dk/fileadmin/filer/pdf/Forskningsrapporter/Rapport_20_9788791543630.pdf