http://www.metteogbrian.dk/lus.htm
det har været et emne tit og jeg fandt den god og relevant side
jeg har altid haft behov for gode bøger og biblioteker har ikke altid været let at gennemskue idet vi bruger flere og deres prik systemer er forskelligt - nogle gange gav prikkerne ikke mening - så fik vi det forkerte med hjem.
min søn ligger allerede på slut 1. klasse selv om jeg ikke anede dette - troede han var lidt bagud! Og han tror han er dum O_O
det er et super vejledning som gav mig meget at kunne forstå det her læseprocess med. Men som igen bekræfter at hans udvikling var gået i stå i det perioder han var i mistrivsel pga. forkerte situationer omkring hans behov.
Punkt 1:Læser (finder ) sit eget navn
(i vuggestuen -O_O- han var 90 cm høj)
skriver (tegner) sit eget navn.
(- O_O - da han var lige knap 4 husker ikke hvornår han startede men kunne effektivt skrive hans navn på hovedet for sjov som 5½ årige nogle gange skrev han det spejlvendt)
Punkt 2:Kender læseretningen, at man læser fra
venstre mod højre, oppefra og nedad og ved,
hvordan man skifter linje.
(tihihi gælder det hvis man ikke kan læse
og kan trykke enter? har billeder af hvor han legelæse da han var 14 måneder)
Punkt 3:Har opdaget og viser, at det skrevne ”kan man sige”
(da han var 4 år gammel)
Punkt 4: Læser kendte ord i tekster ved hjælp af ordbilleder- helordslæsning
(0. klasse ... )
Punkt 5: ”Lister ud nye ord” ved hjælp af ord, der kendes i forvejen
(hehe lige begyndt ... argumenteret at skole ikke var skole da der stået sko le)
Punkt 6: Bruger bogstavlyden, ofte det første bogstavs lyd, for at afkode nye ord i tekstenkorrigerer undertiden sig selv.
(lige før Jul)
Punkt 7: Bruger efter behov bogstavernes lyde effektivt i læsningen- selvkorrektion er sædvanlig
(går i stå ved selvkorrektion - bliver ked da han mener at han ikke kan læse 100% perfekt ergo han kan ikke læse)
Punkt 8: Kan erstatte en tale-lytte situation med en skrive-læse situation
(nægtede at skrive og nægtede hele sceancen omkring dette men så fjernede læren alt det skriftelige og han kun bare tale - lytte --> læse)
Punkt 9: Bruger bogstavernes lyde effektivt i læsningen af længere, ukendte ord
(arbejder på det nu)
Punkt 10: Anvender og skifter mellem formålsbestemte strategier i en efterhånden funktionel læsning af enkle tekster.
(uhm det kommer vel)