Jeg er frustreret, ked af det og mangler hjælp. Min mand og jeg er fortvivlede, og vi forstår ikke, hvad der foregår. Vores datter på 7 år er en meget speciel pige. Dette har været et faktum siden hun var ganske lille, men nu går det hele i hårdknude i forbindelse med skole-hjem samarbejdet. Det hele begyndte, da hun var ganske lille. Hun var kritisk og græd meget. Hun var lynende hurtig til at opfange musikalske rytmemønstre, og hun lavede sange og dansede det meste af dagen. Hun har aldrig leget med traditionelle legesager, eftersom hun ikke ser det som en udfordring. Da hun kom i skole, begyndte problemerne for alvor. Hun er anderledes, tænker anderledes. Da jeg læste de forskellige kendetegn for børn med særlige forudsætninger, var det en stor lettelse. Endelig var der begreber, jeg kunne nikke genkendende til. Dermed ikke sagt, at min datter tilhører denne kategori, men alle kendetegnene er fuldstændig som en beskrivelse af hende. Hun er en udfordring for klasselæreren, eftersom hun underyder i timerne. Hun gider kun læse og regne, hvis hun mener, det er hensigtsmæssigt. Hun forlanger, at alt skal være perfekt, ellers vil hun ikke. En dag øvede de forskellige bogstaver. De skulle skrive forskellige linjer, fx bogstavet A på tre linjer. Hun protesterede, eftersom da hun sirligt havde skrevet to perfekte A’er, var der ingen grund til at skrive mere. Hun er meget lydfokuseret. Eksempelvis skriver hun gerne sit navn indeholdende to t’er med to d’er, eftersom lyden, efter hendes overbevisning, er mere passende. Hun er perfektionistisk, hvilket vi ikke forstår. Vi er en meget ”afslappet” familie, der ikke stiller markant ekstreme høje krav. Hendes ældre bror får særdeles gode karakterer i alle fag. Han er enhver lærers drøm, men det er noget ganske andet med vores datter. Hun er meget inde i musikken. Hvis hun har det dårligt, digter hun en sang om det, og synger den. Hun er meget opmærksom på de korrekte trin i danseundervisningen på den lokale danseskole, men hun ser ikke nok udfordringer. Hun påbegynder derfor klassisk ballet undervisning efter sommerferien. En dag skulle hun illustrere, hvordan hendes dag var gået – en form for dagbog. Hun tegnede et punktdiagram og forbandt punkterne med linjer. Ved hvert punkt skulle der stå et ord, der beskrev hændelsen. Vi forstår det ganske enkelt ikke? Hun er stædig, temperamentsfuld. Hun kan være særdeles provokerende, og er meget opslugt af hendes egen indre viden. Hun er negativ mod skolen, keder sig. Det er fantastisk at se, når hun er motiveret. Hun har haft problemer med legerelationer i klassen, men heldigvis leget hun godt herhjemme med naboernes børn. Vi gør også alt for at få hende til at lege med dem for klassen, hvilket er lykkes. Problemet er, at de i skolen ser hende meget negativt. Billedet, som de tegner af hende, passer ikke til det herhjemme. Hun arbejder langsomt, for alt skal være perfekt. Hendes bogstaver og tal er yderst perfekte. Når hun laver figurer, er der ikke en eneste ting, der ikke skal være perfekt. Hun har nogle meget anderledes refleksioner. Vi er bange, og vi ved ikke, hvordan vi skal klare situationen. Vi er provokerede af skolens tilgang til hende. Hvad gør man? Jeg vil gerne have hende ”udredt” i privat regi. Jeg vil gerne selv betale for eventuelle tests osv. Problemet er blot, at hun nok kun vil eventuelle tests, hvis hun synes, det er ok. Der er noget, der ikke passer sammen. Hvis der blot var en skole med fokus på læring gennem dans og bevægelse, så ville hun passe ind. Hun er ved at miste tilliden til sig selv og skolen, hvilket bekymrer os meget. Hun er en kærlig og omsorgsfuld pige. Er der nogen i dette forum, der kan give et godt råd? Jeg har læst artiklen på forskellen mellem asperger og begavede børn. Det var ikke mindre end fantastisk….alt, hvad der stod i højre kolonne var en befrielse at læse. Endelig de rette beskrivelser, der passer til min datter – på nær en ting. Hun har ikke udviklet et specielt ordforråd (tror jeg), men finder sig ikke i, at man beskriver fx syrener som mørklilla, bordeauxrøde. Det må være enten eller )
Admin Admin
Emne: Sv: Min datter Tors Maj 14, 2009 11:29 pm
Jeg kan godt forstå jeres frustationer. Jeg har stået i samme situation. Hvis jeres datter ikke bliver forstået i skolen, kan problemet voksne sig alt for stort. Det er flot at i vil skrive her. Det ville være rigtig godt at få hende testet med en wish-III test, det kan være igennem PPR eller privat. Hun virker som en virkelig tænke pige og er måske meget ked at det indvendig. Hun reagerer aggressiv, det er jo forskelligt med børn, hvordan de reagerer. Vores søn er den sødeste dreng i skolen, men meget negativ hjemme. Det er der han afreagerer. Han tilpasser sig jo skolen.
På hjemmesiden www.intelligenteboern.dk kan du finde psykologer som kender til intelligente børn (børn med særlige forudsætninger).
Du er velkommen til at skrive igen, hvis du har brug for det.
Hun
Emne: Sv: Min datter Søn Maj 31, 2009 9:58 am
jamen du skrev da selv svaret
"Hvis der blot var en skole med fokus på læring gennem dans og bevægelse, så ville hun passe ind"
du er bare nødt til at finde en skole som fokuser på "hun kan" og ikke "hvad hun ikke kan"
at du kunne bruge asperger artikel (tro mig jeg har skullet forsvare AS en del gange siden den blev lagt her, der er åbentlyst flere overlaps med HBB end jeg vidste )
med HBB har jeg observeret at realtionen mellem det enkeldte lærer og barnet er alt afgørende - håber du er mere heldig med næste års lærer
Hun
Emne: Sv: Min datter Tirs Jun 23, 2009 7:08 pm
en voksen skrev det følgende ... http://www.geocities.com/josh_shaine/insideout.html og den giver lidt mening over hvad det vil sige at ske for en der underyder, måske giver det lidt indsigt?