Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.

IndeksIndeks  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» IQ eller percentil
LP-modellen EmptySøn jan 08, 2017 8:40 pm by Hilde

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
LP-modellen EmptyOns maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
LP-modellen EmptyTors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
LP-modellen EmptyLør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
LP-modellen EmptyTors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
LP-modellen EmptySøn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
LP-modellen EmptyOns dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
LP-modellen EmptyOns dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
LP-modellen EmptySøn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Keywords
begavede gifted children wisc
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
17-årig pige søger svar
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Tvivl om WISC-test
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking reddit  Social bookmarking google      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 476 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er 2edansk

Vores brugere har i alt skrevet 4641 indlæg in 1199 subjects

LP-modellen

Go down 
ForfatterBesked
Hilde

Hilde

LP-modellen Empty
IndlægEmne: LP-modellen   LP-modellen EmptyFre jul 10, 2009 8:14 pm

I forbindelse med min søns skolestart har PPR forslået at vi bruger LP-modellen. Jeg kan ikke se sammenhæng i vores forløb med det LP modellen skal bruges til. Måske er her en lærer der kan forklare lidt til mig om dette?

Læringsmiljø og pædagogisk analyse – et værktøj til udvikling og kulturændringer i organisationer - resultaterne baserer sig på forskning

LP-modellen er en pædagogisk analysemodel, hvor resultaterne baserer sig på forskning i forståelse af læringsmiljøets betydning for elevernes sociale og faglige læring. Denne forskning er anvendt direkte i modeludviklingen. LP-modellen platform findes i systemteorierne, og er således et svar på de pædagogiske konsekvenser, der kan uddrages af den senere tids forskning i læringsmiljøets betydning for elevernes udvikling, trivsel, motivation og læring.

LP-modellen er en analysemodel, der har til formål at opnå en utvetydig forståelse af de faktorer, som udløser, påvirker og opretholder adfærds-, trivsels- og læringsproblemer i skolen. Modellen indeholder således ikke metoder, der beskriver, hvordan lærere skal takle de enkelte udfordringer i skolehverdagen.

LP-modellen skal anvendes systematisk over tid. Der lægges vægt på, at lærerne skal have fokus på interaktionen mellem eleven og omgivelserne, og sammen med dette også se kritisk på egen undervisning og klasseledelse.
Gennem systematisk anvendelse af analysemodellen for læringsmiljøet kan skolerne opnå:

1. relativt større fagligt udbytte for elever
2. relativt øget selvværd i forhold til skolearbejdet
3. bedre faglige resultater
4. øget arbejdsglæde for professionerne

LP-modellen Niels Christian Sauer
Tilbage til toppen Go down
Hilde

Hilde

LP-modellen Empty
IndlægEmne: Re: LP-modellen   LP-modellen EmptyFre jul 10, 2009 9:36 pm

LP-modellen giver lærene en måde at annalysere det skolekultur de har og dermed giver mere plads til de faglig dygtige elever eller mindre dygtige elever ved at ændre deres skolekultur.

"Formålet med LP-modellen er at skabe et læringsmiljø, der giver gode betingelser for social og faglig læring hos alle elever."

LP-modellen er ingen ’hekse-kur ’ men en række handlinger, som lærerne beslutter sig for at gennemføre og evaluere for at løse de udfordringer, som skolehverdagen byder på. Arbejdet med LP-modellen bliver således et fælles løft for at opnå bedre læringsmiljøer.

”LP-modellen er ikke nogen ny mirakelkur i den norske skole siger forskeren Thomas Nordahl. Modellen handler om at systematisere den pædagogiske viden, læreren allerede har.”

LP-modellens teorigrundlag

Forskning viser, at elevernes læring og adfærd hænger sammen med en række forhold i skolens læringsmiljø. Derfor anvender LP-modellen systemteori for at forstå, hvordan eleverne er i interaktion med omgivelserne i skolen, og ved at ændre disse omgivelser vil elevernes læring og udvikling også blive ændret i en positiv retning.

For lærere, som arbejder efter LP-modellen, er det vigtigt at få en ekstern vejleder i gruppen. PPR vil være den medspiller i kommunen, der bistår lærergrupperne med støtte og sparring.

”Systemstrukturen bestemmer adfærden, som bestemmer begivenhederne (hvem gør hvad). Analyser af denne sammenhæng – med passende opfølgning – gør en stor forskel i skoleudviklingen”, siger forskningsleder Bent. B. Andresen.

folder om LP modellen
Hilde

Hilde

LP-modellen Empty
IndlægEmne: Re: LP-modellen   LP-modellen EmptyFre jul 10, 2009 10:34 pm

mere toeretisk omkring LP modellen desværre på norsk

toeri
Hilde

Hilde

LP-modellen Empty
IndlægEmne: Re: LP-modellen   LP-modellen EmptyTors jul 16, 2009 5:59 pm

LP står for Læringsmiljø og Pædagogisk analyse. Det helt centrale i LP-modellen er, at lærerne uddanner sig til at blive bedre til at analysere det sociale spil, der foregår i den enkelte klasse og finde frem til de opretholdende faktorer, der gør, at der fx er uro i timerne.

Hvad ser vi som opretholdende faktorer der gør at en HBB ikke fungere i klassen?
Admin
Admin
Admin

LP-modellen Empty
IndlægEmne: Re: LP-modellen   LP-modellen EmptyFre jul 17, 2009 3:24 am

Lp-modellen kan ikke klare alting, det er ikke et vidunderredskab. Jeg tror også det er vigtigt at skolen bruger dett redskab rigtigt og forstår brugen af det. Lp-modellen kan misbruges og det er noget jeg har oplevet.
Lp-modellen skal bruges internt af lærerne, pædagogerne og andet personale på skolen. Det er ikke noget med forældrene at gøre.
Jeg har oplevet at der blev holdt netværksmøder efter lp-modellen og det er ikke det lp-modellen skal bruges til.
Jeg måtte flytte vores søn fra den selvsamme skole.

http://www.skole-samfund.dk/sw46317.asp Link til hvordan denne skole forstår hvordan lp-modellen skal bruges.
Jeg har sendt den til projektlederen af lp-modellen og venter på svar. Vores børn skal ikke mere igennem end nødvendigt.

LP-modellen Empty
IndlægEmne: Re: LP-modellen   LP-modellen EmptySøn feb 07, 2010 8:41 am

LP modellen er ikke et vidunderredskab, det står helt fast. I min verden handler det om at finde måder, der gør skolen mere rummelig... og det er ud fra et økonomisk hensyn.

LP modellen bliver solgt på videnskabelighed og udbredelse i Norge... der er bare en meget lille udbredelse af LP modellen i norge!!

LP modellen tager udgangspunkt i en analysemodel, som et LP team bruger for at finde ud af, hvordan et barn, en gruppe eller en hel klasse kommer til at fungere bedre. Det vil sige, at klassen observeres, og man søger at finde svar på, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Teamet holder møde, og kan trække på andre aktører som fx vejledere eller psykolog.
Fokus er på skolemiljøet, og ikke så meget (hvis overhovedet) hjemmemiljøet.

Når man holder møde, vil en arbejdshypotese fx kunen være, at barnet er så fagligt stærkt, det mistrives i klassen. Denne arbejdshypotese vil opstå som følge af observation, og vil føre til, man søger viden om enmet, og iværksætter tiltag, der kan be- eller afkræfte hypotesen.

Man kan jo også spørge barnet om, hvorfor det ikke trives... det kan til tider spare mange timers observation!

LP er ikke farligt, og når man begynder at kikke på et barn, så informeres forældrene og inddrages... det forekommer mig normalt som fagperson! Når jeg skriver en underretning eller andet på et barn, så snakker jeg med forældrene om det først.
Hilde

Hilde

LP-modellen Empty
IndlægEmne: Re: LP-modellen   LP-modellen EmptySøn feb 07, 2010 9:31 pm

Jeg har bare svært at se hvordan "det team der observere", som er det samme "team der underviser" kan spotte deres probemer ... tit er der er miljø kultur som skaber problemerne men hvordan vil de så kunne finde ud af det?

Det vil være mere brugbart hvis der kom nogle udfra i visse situationer - friske øjne ser ting i et andet lys.

Ingen tvivl om at hensigten med LP modellen er at ændre skolensmiljø for at børnene trives - jeg synes bare at indføre sådan et model over et linie på alle skoler i en kommune er farligt for man er ikke ekspert bare ved et kurses. Det er noget som taget tid at udvikle - og lige nu er der mange der leger LP eksperter, men ikke så mange med relevant erfaring. Det er lidt farligt for hensigten med LP modellen. Desværre skal der nogle år til før vi kan se hvad effekten er ...
Jens Buch

LP-modellen Empty
IndlægEmne: Re: LP-modellen   LP-modellen EmptyMan feb 08, 2010 1:46 am

Et LP team består ef en gruppe på 6-8 personer, der IKKE har de samme elever i undervisningen. det vil sige, at har man et problem, der tages op i LP gruppen, så er det friske øjne, der kikker på... Og kikker lige så meget på lærerens undervinsning og adfærd som på elevernes.
Hilde

Hilde

LP-modellen Empty
IndlægEmne: Re: LP-modellen   LP-modellen EmptyMan feb 08, 2010 9:34 am

Jens Buch skrev:
Et LP team består ef en gruppe på 6-8 personer, der IKKE har de samme elever i undervisningen. det vil sige, at har man et problem, der tages op i LP gruppen, så er det friske øjne, der kikker på... Og kikker lige så meget på lærerens undervinsning og adfærd som på elevernes.

Ja præcis ... hvordan vil de se særlig begavede børn når de intet aner om emnet? Hvad med de skoler hvor "faglighed" er et mangelvare ... jeg tror der bør kom nogen udefra.

Jeg tror ikke helt på at der er 6-8 som observere ... og samtalerne giver ikke det samme. Så vil Mara Mao video metode give mere ... udefra at de så har en film at forholde sig til? Bare en tanke ... husker vi brugt det til at lære bedre interview teknikker engang og det var meget givende at se sig selv på tv.
Jens Buch

LP-modellen Empty
IndlægEmne: Re: LP-modellen   LP-modellen EmptyMan feb 08, 2010 10:40 am

Marte meo eller "ved egen kraft" er en behandlingsform i forbindelse med forældreevne/udvikling!

Man må IKKE videofilme i klasser...det er foreslået i klasser, hvor børnene af forskellige årsager opfører sig som "vilde dyr". Forældrene blev fuldstændigt hysteriske, da de så, hvordan deres børn opførte sig og talte til lærerne... den nemme løsning: Der må ikke filmes i klasserne med henblik på pædagogisk arbejde! Det er IKKE skolernes eller lærernes modvilje, men forældrene!!!

man kan sagtens tilkalde fagfolk udefra... men hvem, og hvor skal fokus lægges???
Hilde

Hilde

LP-modellen Empty
IndlægEmne: Re: LP-modellen   LP-modellen EmptyMan feb 08, 2010 11:40 pm

Jens Buch skrev:
Marte meo eller "ved egen kraft" er en behandlingsform i forbindelse med forældreevne/udvikling!

Man må IKKE videofilme i klasser...det er foreslået i klasser, hvor børnene af forskellige årsager opfører sig som "vilde dyr". Forældrene blev fuldstændigt hysteriske, da de så, hvordan deres børn opførte sig og talte til lærerne... den nemme løsning: Der må ikke filmes i klasserne med henblik på pædagogisk arbejde! Det er IKKE skolernes eller lærernes modvilje, men forældrene!!!

man kan sagtens tilkalde fagfolk udefra... men hvem, og hvor skal fokus lægges???

mmm man må gerne filme i børnehave ifm støtte på et eller flere børn og bruge marta meo - jeg fik bare en opsamling af hvad de fandt ud af ... det var mellem støtten og barnet. Undret mig over det skulle en film til at fortælle hans behov - men det hjalp ikke noget da støtten ikke udvilket sig.

mhp folk udefra - tja, hvem og fokus? Smadder svært ... lige så svært som at folk evaluere hinanden i samme kultur på et arbejdsplads ... hvis der skal ændringer til så har man bare brug for en andens syn.
Jens Buch

LP-modellen Empty
IndlægEmne: Re: LP-modellen   LP-modellen EmptyTirs feb 09, 2010 2:52 am

Man må under ingen omstændigheder optage børn uden forældrenes samtykke, uanset formålet... Forældrene til ALLE børn skal have givet samtykke. Man ville have gjort det på Havneskolen i Rødby Havn på Lolland, og der var UVM og f*nden og hans pumpestok inden over, og det blev slået fuldstændigt fast, at det måtte man ikke.

Selvom en skole har tilladelse til at tage billeder og filme børnene i dagligdagen, så er det ikke det samme, som man må anvende materialerne i pædagogisk sammenhæng.
Når jeg tester, bliver seancen optaget på DVD. Dette har flere formål, men en ting er helt sikkert, og det er, at jeg skal have forældrenes tilladelse... også selvom skolen har en generel tilladelse til billeder og video!

Jeg er vant til at bruge video i mit arbejde, da alt skal kunne dokumenteres... og det giver mig et formidabelt analyseværktøj! Når elever får tilbagemeldinger og gennemgang af testning, bliver seancen igen optaget på DVD. Eleven får skiven med, så de altid kan smide den i maskinen og høre og se, hvad de fik at vide. De har muligheden for at vise det til nuværende og kommende lærere, hvilket flere fx har gjort, når de har skiftet skole!

Så jeg er tilhænger af video... men kender de begrænsninger, der findes i lovgivning og formelle regler osv. osv.
Hilde

Hilde

LP-modellen Empty
IndlægEmne: Re: LP-modellen   LP-modellen EmptyTirs feb 09, 2010 3:54 am

Hold da fast vil det være dejligt med video her hvor alle omkring mit barn lider at hukkomelsessvigt ...
Jens Buch

LP-modellen Empty
IndlægEmne: Re: LP-modellen   LP-modellen EmptyTirs feb 09, 2010 4:32 am

Jeg kan kun være enig... enhver professionel bør kunne stå så meget inde for sit arbejde, man ikke er "bange" for videodokumentation.
Sponsored content

LP-modellen Empty
IndlægEmne: Re: LP-modellen   LP-modellen Empty

LP-modellen
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Om alt og intet-
Gå til: