Overser vi talenterne?
Argumenter for spotning af talenter i skolen - har vi overhovedet brug for niveaudeling og særlige eliteskoler?
Talentkonference – 14. september 2009
Det Jyske Musikkonservatorium i Århus
Disposition – overser vi talenterne?
Præsentation af indlægsholder – erfaring med arbejdet
med B.M.S.F.
Hvorfor overhovedet stille spørgsmålet? – noget kunne
være anderledes – Danmarks forpligtelser, fordomme
Hvad er Regeringens målsætning? Fremgang, fornyelse
og tryghed (april 2006) – strategi for verdens bedste
folkeskole
Hvilke elever taler vi om? Hvad er talent? - Hvor mange
er de? Hvordan får vi øje på dem?
Hvad har de brug for?
Hvorfor stille spørgsmålet??
Fordi Danmark er forpligtet i.h.t. internationale konventioner
”Der skal være plads til de dygtigste elever i vores
uddannelsessystem”
FN’s Børnekonvention 1989, art. 29 § 1, stk. A
”Skolen skal rumme alle elever, uafhængigt af deres fysiske,
intellektuelle, sociale, emotionelle og sproglige evner eller andre
forhold. Dette gælder også handicappede og særligt talentfulde
børn”
Salamanca-erklæringen 1994, UNESCO
Regeringens mål for Folkeskolen (april 2006)
Danmark skal have verdens bedste folkeskole. Folkeskolen skal
give eleverne faglige kundskaber og færdigheder, fremme kreativitet
og selvstændighed samt forberede til videre uddannelse.
Eleverne i folkeskolen skal være blandt verdens bedste inden for de
fire grundlæggende fagområder: Læsning, matematik, naturfag og
engelsk.
Alle elever skal have gode faglige færdigheder. De dygtigste skal
være på niveau med de bedste i andre lande. Og niveauet hos de
svageste elever skal hæves.
Folkeskolen skal sikre, at alle unge får kundskaber og færdigheder,
der kvalificerer dem til at deltage aktivt i en globaliseret verden.
Fremgang, fornyelse og tryghed
Strategi for Danmark i den globale økonomi
April 2006
Misforhold mellem målsætning og resultat
Hvorfor er der et misforhold mellem Regeringens
målsætning og grunduddannelsernes effektivitet?
Hvorfor har folkeskolen ikke levet op til målsætningen
om undervisningsdifferentiering?
(i.h.t. Folkeskoleloven af 1993)
Hvorfor har Danmark ikke levet op til internationale
konventioner om rettighedsbaseret og kvalitetspræget
undervisning for alle?
Dilemmaer
Mellem forældreambitioner og børns
undervisningsmæssige behov og ønsker
Mellem barnets behov og skolens muligheder
Afgrænsning af barnets forudsætninger
Synet på, hvad er i barnets tarv (individuel kontra
social perspektivet)
Tradition og fordomme
I undervisning af
særlige talenter og elever med særlige
forudsætninger
møder vi barrierer baseret på
Traditioner
Fordomme
Mangelfuld viden og indsigt
Muligheder
http://www.ungestemmer.dk/fileadmin/diverse/Talentkonferencen_09/Ole-Kyed-Talentkonference_AArhus_2009__Kompatibilitetstilstand_.pdf