Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» IQ eller percentil
it-rygsæk kan inddrages som et undervisningsmiddel, der støtter op om undervisningsdifferentieringen EmptySøn jan 08, 2017 8:40 pm by Hilde

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
it-rygsæk kan inddrages som et undervisningsmiddel, der støtter op om undervisningsdifferentieringen EmptyOns maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
it-rygsæk kan inddrages som et undervisningsmiddel, der støtter op om undervisningsdifferentieringen EmptyTors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
it-rygsæk kan inddrages som et undervisningsmiddel, der støtter op om undervisningsdifferentieringen EmptyLør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
it-rygsæk kan inddrages som et undervisningsmiddel, der støtter op om undervisningsdifferentieringen EmptyTors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
it-rygsæk kan inddrages som et undervisningsmiddel, der støtter op om undervisningsdifferentieringen EmptySøn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
it-rygsæk kan inddrages som et undervisningsmiddel, der støtter op om undervisningsdifferentieringen EmptyOns dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
it-rygsæk kan inddrages som et undervisningsmiddel, der støtter op om undervisningsdifferentieringen EmptyOns dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
it-rygsæk kan inddrages som et undervisningsmiddel, der støtter op om undervisningsdifferentieringen EmptySøn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
begavede gifted wisc children
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
17-årig pige søger svar
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Tvivl om WISC-test
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking reddit  Social bookmarking google      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 476 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er 2edansk

Vores brugere har i alt skrevet 4641 indlæg in 1199 subjects

 

 it-rygsæk kan inddrages som et undervisningsmiddel, der støtter op om undervisningsdifferentieringen

Go down 
ForfatterBesked
Hilde

Hilde


it-rygsæk kan inddrages som et undervisningsmiddel, der støtter op om undervisningsdifferentieringen Empty
IndlægEmne: it-rygsæk kan inddrages som et undervisningsmiddel, der støtter op om undervisningsdifferentieringen   it-rygsæk kan inddrages som et undervisningsmiddel, der støtter op om undervisningsdifferentieringen EmptySøn dec 06, 2009 12:48 am

Folkeskolen

En it-rygsæk kan inddrages som et undervisningsmiddel, der støtter op om undervisningsdifferentieringen, eller den kan bevilges som et hjælpemiddel til den enkelte elev.

Kan en it-rygsæk bevilges?
Hvis en it-rygsæk skal bevilges til den enkelte elev i folkeskolen, kan den søges som et teknisk hjælpemiddel under den specialpædagogiske bistand. Særlige undervisningsmidler og tekniske hjælpemidler er en del af den specialpædagogiske bistand.
Det er PPR (Pædagogisk - Psykologisk Rådgivning), der har ansvaret for at vurdere, om et undervisnings- eller hjælpemiddel er af betydning for elevens muligheder for at lære, eller om det kan kompensere for elevens vanskeligheder.
PPR skal vurdere, om fx en computer er nødvendig som undervisnings- eller hjælpemiddel både i skolen og i hjemmet.
På baggrund af en vurdering fra PPR træffer skolelederen den endelige afgørelse om den specialpædagogiske indsats, der skal etableres.

Et redskab til differentiering
I folkeskolen lægges der vægt på, at mulighederne for at tilgodese elever med særlige behov inden for skolens almindelige rammer – blandt andet gennem undervisningsdifferentiering – skal afprøves, inden egentlig specialundervisning sættes i værk.
Syntetisk og digitaliseret tale, brugen af tekstbehandling mv. nævnes specifikt som nogle af mulighederne for at give støtte til eleven inden for de almindelige rammer af undervisningen.
Når it-rygsækken integreres i den almindelige undervisning og understøtter en differentieret undervisning, opfylder skolen en forpligtelse til at variere undervisningen, så den svarer til den enkelte elevs behov og forudsætninger.

Nogle skoler anskaffer sig it-rygsække eller sammensætter selv løsninger som et led i det almindelige undervisningstilbud, hvor eleverne kan arbejde med læse- og skrivehjælpen på forskellige måder og niveau.
Mange skoler bruger Mikro Værkstedets Skole Aftale, Tale Aftale og Elev Aftale, som bl.a. giver mulighed for at installere programmer til læse- og skrivehjælp på alle skolens computere og på elevens computer i hjemmet. Ud over det anskaffer de selv skannere og skannerpenne, så teksterne kan skannes ind og læses op.

Hvor henvender man sig?
Når en it-rygsæk skal bevilges til den enkelte elev i folkeskolen, så inddrages Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR).
Henvisning til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand, som ikke er af foreløbig karakter, sker ved henvisning til PPR og efter samråd med eleven og forældrene.

Klasselæreren, skolesundhedstjeneste m.fl. kan via skolens leder henvende sig til PPR for at få foretaget en vurdering og få udarbejdet et forslag til den specialpædagogiske støtte.
Forældre og elev har mulighed for selv at anmode direkte om pædagogisk-psykologisk rådgivning. Det er skolelederen, der træffer afgørelsen på baggrund af indstillingen fra PPR.

Friskoler og private grundskoler
Til elever på friskoler og private grundskoler gælder der særlige regler om støtte til hjælpemidler.
Som udgangspunkt har elever på disse skoler de samme rettigheder og er underlagt de samme regler som i folkeskolen, men de nævnte skoler har mulighed for at søge SU-styrelsen om særligt tilskud til dækning af udgifter til bl.a. tekniske hjælpemidler. Læs mere på http://www.spsu.dk/ under Frie grundskoler.

Frie kostskoler
(Folkehøjskoler, efterskoler, husholdningsskoler og håndarbejdsskoler)
Til elever på frie kostskoler gælder der særlige regler om støtte til hjælpemidler.
Som udgangspunkt har elever på disse skoler de samme rettigheder og er underlagt de samme regler som i folkeskolen med hensyn til den specialpædagogiske støtte, men de nævnte skoler har mulighed for at søge Undervisningsministeriet om særligt tilskud til dækning af udgifter til bl.a. tekniske hjælpemidler. Læs mere på http://www.spsu.dk/ under Frie kostskoler.
Tilbage til toppen Go down
 
it-rygsæk kan inddrages som et undervisningsmiddel, der støtter op om undervisningsdifferentieringen
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Studerende, Undervisning og Lovgivningen :: Undervisningsdifferentiering-
Gå til: