Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
Bør børn kende deres IQ? EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
Bør børn kende deres IQ? EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
Bør børn kende deres IQ? EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
Bør børn kende deres IQ? EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
Bør børn kende deres IQ? EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
Bør børn kende deres IQ? EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Bør børn kende deres IQ? EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Bør børn kende deres IQ? EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
Bør børn kende deres IQ? EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
hilde Århus gifted begavede børnehave privat children skole wisc mentiqa
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
Hvor svært kan det være at være klog?
People who boast about their I.Q. are losers
Diverse psykologer der tester
Min prinsesse
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 Bør børn kende deres IQ?

Go down 
3 deltagere
ForfatterBesked
Hun





Bør børn kende deres IQ? Empty
IndlægEmne: Bør børn kende deres IQ?   Bør børn kende deres IQ? EmptyMan Feb 08, 2010 9:53 am

n


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 6:43 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Bør børn kende deres IQ? Empty
IndlægEmne: Sv: Bør børn kende deres IQ?   Bør børn kende deres IQ? EmptyMan Feb 08, 2010 11:16 am

Jeg mener MÅSKE... men ikke før de kan forstå, hvad en normalfordelingskurve er... for IQ er intet andet end statestik og en klokkeformet kurve!

Man kan forklare børnene tingene på mange andre måder, end at bruge et værdiladet begreb som IQ... hvilket ikke betyder, man ikke skal fortælle dem det, men man skal overveje for og imod! For et barn kan det være en hjælp, for et andet en hæmsko!

Da Howard Gardner kom med sin teori, valgte han at kalde den for "De mange intelligenser". Han vidste, at den vestlige verden var fokuseret på IQ, og det spillede han på. havde han kaldt det for evner eller kompetencer, så ahvde INGEN vidst, hvem Howard Gardner er.

Hvordan skal vi måle IQ... WISC-III er forældet og lige til at skylle ud i l.......! Gf - Gc teorien er først på vej til Danmark, og når Pearson engang bliver færdige med dataindsamling til WISC-IV forsvinder begreber fra WISC-III som sproglig og handlemæssig IQ for det findes rent videnskabligt ikke... Det er efterhånden lige så forældet som tolkningerne her: Er der problemer med talspænnevidden baglæns har personen et problem med overjeget; scorer personen lavt i delprøven information har vedkommende en ødipal problemstilling!!! det var videnskab engang!!! (kilde: The Wechsler Intelligence Scales and Gf-Gc Theory... og endnu værre: Interpretting Psychological test data af J. Gilbert Ph.D.).
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




Bør børn kende deres IQ? Empty
IndlægEmne: Sv: Bør børn kende deres IQ?   Bør børn kende deres IQ? EmptyMan Feb 08, 2010 6:41 pm

Hilde skrev:
Jeg mener JA. Min årsager er mange ... men hovedsaglig fordi så de kan forstå at nogle dumper ting de bare består ... så de bedre kan forstå sig selv og formåen og hvordan det hele hænger sammen.

Jeg mener ikke at børn behøver vide hvad deres IQ tal er, men jeg mener børn får af vide, hvis de af en eller anden årsag falder udenfor normen. Jeg er af den menning hvis det tal var så vigtigt, så ville dem der tester nok også være meget fokuseret på tallet og det er de ikke.


Jeg har sagt det før og siger det igen, hvis Ole Kyed som har testet mange af vores børn og kommet frem til de er børn med særlige forudsætninger, ikke behøver sige tallet, ja så behøver vi som forældre heller ikke sige det til vores børn.

De må da gerne vide at der er nogle ting som gør dem "anderledes", men de behøver ikke vide tallet. Det er nu engang bare et tal og ikke vigtigt for dem, det vigtigste er at de forstår hvorfor de føler sig "anderledes" og ikke altid kan falde ind i klassen, sociale sammenhænge, eller føler sig mere moden på nogle punkter end deres jævnaldrende.

Og hvis forældre lod være og fokusere så meget på det tal når de snakkede med journalister, så medierne får et forvrænget billede af vores børn, ja så kunne det være man kunne komme til at snakke mere om følelsen vores børn har af, at være "anderledes" .Fremfor medierne altid skal kalde vores børn kloge børn, for det er de ikke. De er børn med en højere intelligens end gennemsnittet og INTET andet.

De er ikke små kloge åger, de er ikke intteligente børn,(alle børn er inteligente børn) nej de er børn med særlige forudsætninger. Det betyder ikke de bliver store advokater som tjener kassen når de bliver store, nej det betyder de har mange problemer med i bagagen som gør de får dårlige arbejdsvaner, har det svært med autoriteter, fordi de er så diskussionslysten osv osv.

Og det er da tankevækkende at Danmarks mest intelligente mand han arbejder på et postkontor i Jylland. Så væk med fordommene om hvad vores børn er, og IQ tal. og frem med forståelsen af hvorfor de føler sig "anderledes"
Tilbage til toppen Go down
Hun





Bør børn kende deres IQ? Empty
IndlægEmne: Sv: Bør børn kende deres IQ?   Bør børn kende deres IQ? EmptyMan Feb 08, 2010 11:55 pm

b


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 6:43 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




Bør børn kende deres IQ? Empty
IndlægEmne: Sv: Bør børn kende deres IQ?   Bør børn kende deres IQ? EmptyTirs Feb 09, 2010 12:07 am

[quote="Hilde"]Jeg er af den overbevisning at højere IQ = flere potentiale problemer. Oversætelsen følger ...
[quote]

Det er vi fuldt ud enig i, men derfor behøver børn stadigvæk ikke få deres tal afvide.
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Bør børn kende deres IQ? Empty
IndlægEmne: Sv: Bør børn kende deres IQ?   Bør børn kende deres IQ? EmptyTirs Feb 09, 2010 2:40 am

Jeg er ikke sikker på, jeg er enig!

Det er, heldigvis, langt fra alle velbegavede børn, der har problemer... det er sikkert endda fåtallet! Fokussen må være på de børn, der oplever livet svært. Hvis det er 5 - 10% af de ca. 2% der har over IQ 130, så er det en ganske lille gruppe!
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Bør børn kende deres IQ? Empty
IndlægEmne: Sv: Bør børn kende deres IQ?   Bør børn kende deres IQ? EmptyTirs Feb 09, 2010 3:41 am

Det siges at ca. 40 % af de velbegavede har sociale problemer.
Problemer er at velbegavede børn oftest har sociale problemer, da de ikke bliver forstået og ikke får udfordringer nok.
Det er svært for andre at forstå.


Uanset hvor få, har de ret til at blive hjulpet.
Tilbage til toppen Go down
Hun





Bør børn kende deres IQ? Empty
IndlægEmne: Sv: Bør børn kende deres IQ?   Bør børn kende deres IQ? EmptyTirs Feb 09, 2010 4:09 am

b


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 6:43 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Bør børn kende deres IQ? Empty
IndlægEmne: Sv: Bør børn kende deres IQ?   Bør børn kende deres IQ? EmptyTirs Feb 09, 2010 4:47 am

Citat :
Uanset hvor få, har de ret til at blive hjulpet.

Der kan vi ikke være uenige!!

Min tanke er, at vi ofte taler om besparelser på længere sigt, når vi støtter børn med særlige behov. Jeg tænker også, at vi med støtte til børn med særlige forudsætninger skal gøre os den tjeneste, ikke at tænke besparelser på den lange bane, men flytte fokus over, så vi tænker fortjeneste!!!

Jeg ville hellere have et antal i stedet for et % tal... og vide, hvor store problemer de har! Er det sådan, at ca. 40% har problemer, men af de 40% kan de 95% hjælpes gennem almindelige samtaler og hensyntagen, hvor de resterende 5% skal have særligt tilrettelagt støtte ud over dette.

IQ tallet siger intet om, hvor store glæder eller sorger du får i livet...eller hvor store eller små problemer du har! I forhold til en given mængde deltest klarer du dig således i forhold til en normalfordeling... skifter vi et par deltest, så er du pludselig knapt så klog... Det er langt mere interessant, hvordan profilen ser ud, og hvilken tolkningsmetode, man vælger... så begynder man at kunen komme emd kompetente bud på, hvordan barnets liv vil forme sig, og hvilken støtte, der evt. skal til.
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




Bør børn kende deres IQ? Empty
IndlægEmne: Sv: Bør børn kende deres IQ?   Bør børn kende deres IQ? EmptyTirs Feb 09, 2010 5:08 am

[quote="Hilde"][quote="Lone.T"]
Hilde skrev:
Jeg er af den overbevisning at højere IQ = flere potentiale problemer. Oversætelsen følger ...
Citat :


Det er vi fuldt ud enig i, men derfor behøver børn stadigvæk ikke få deres tal afvide.

Det er vi så uening i ... I love you

Ja, men jeg forstår stadigvæk ikke hvorfor det er vigtigt for jeres børn og vide deres tal,eller rettere hvorfor er det vigtigt for jer som forældre og fortælle dem et tal ??? det burde være mere vigtigt at de får afvide hvorfor de føler sig anderledes, men uden at tallet fortælles, indtil de selv forstår hvad det betyder.
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Bør børn kende deres IQ? Empty
IndlægEmne: Sv: Bør børn kende deres IQ?   Bør børn kende deres IQ? EmptyTirs Feb 09, 2010 5:11 am

hej lone

desværre er der nogen som bedre forstår et tal end følelser

Men din holdning er også ok.
Vi er jo alle forskellige, det er jo det vi prøver at fortælle medierne ang. vores børn.
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




Bør børn kende deres IQ? Empty
IndlægEmne: Sv: Bør børn kende deres IQ?   Bør børn kende deres IQ? EmptyTirs Feb 09, 2010 5:14 am

Admin skrev:
hej lone

desværre er der nogen som bedre forstår et tal end følelser

Hvis tal var så vigtigt, så brugte Ole Kyed og andre psykologer det nok, men det gør de ikke. De siger dit barn lægger indenfor xx persentil ingen tal.
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




Bør børn kende deres IQ? Empty
IndlægEmne: Sv: Bør børn kende deres IQ?   Bør børn kende deres IQ? EmptyTirs Feb 09, 2010 5:20 am

Jens Buch skrev:


IQ tallet siger intet om, hvor store glæder eller sorger du får i livet...eller hvor store eller små problemer du har!

Enig for du kan sagtens have en høj IQ og føle dig godt forstået og fungere fint. Du kan også sagtens have en lavere IQ og ikke blive forstået og have store problemer med at fungere.

Når det er sagt, så tror jeg der er en sammenhæng mellem jo større IQ jo større problemer og jo mere anderledes kan man føle sig.

Jo højere IQ jo færre mennesker har du og sparre med på dit niveau., og dermed kan man jo nemt komme til at føle sig alene.

En god ven fra Mensa, han havde ingen problemer med at blive forstået i sin skole, og han har slet ikke oplevet nogle problemer,før han blev teenagere.
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Bør børn kende deres IQ? Empty
IndlægEmne: Sv: Bør børn kende deres IQ?   Bør børn kende deres IQ? EmptyTirs Feb 09, 2010 5:30 am

Citat :
Jo højere IQ jo færre mennesker har du og sparre med på dit niveau

Her er jeg meget uening!

Det handler langt mere om fælles interesser end om IQ. Når 2 personer snakker om et emne, så kan man ikke høre, om den ene er på 130 og den anden på 150 i IQ... og ham på 150 kan lære en masse af den anden! Hvis ham på 130 er kreativ og mere abstrakt i sin tænkning, så vil tingene se ud som om han er den, der har højest IQ...

Det handler om interesser, kommunikative evner, kognitiv stil og meget meget mere!!!
Tilbage til toppen Go down
Hun





Bør børn kende deres IQ? Empty
IndlægEmne: Sv: Bør børn kende deres IQ?   Bør børn kende deres IQ? EmptyTirs Feb 09, 2010 7:47 am

b


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 6:42 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Bør børn kende deres IQ? Empty
IndlægEmne: Sv: Bør børn kende deres IQ?   Bør børn kende deres IQ? EmptyOns Feb 10, 2010 11:18 am

Hvis A var i gruppe med nogen, der havde samme interesse som A, og som rimeligt matchede A fx 130 /vs 150 IQ så ville de kunne sparre og udveksle mange nyttige ting!

Man kan have særinteresser, der er så specielle, det er svært af finde ligesindede...

Holger Bech Nielsen må vel betegnes som temmelig intelligent indenfor sit felt, kan sagtens have sparrende samtaler med folk, der ikke er på samme niveau, men som måske har en mere konkret og jordnær tænkning... De studerende elsker i øvrigt Holger, for spørger man ham om noget, så kan han ikke gå fra problmet, før det er løst Surprised)
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Bør børn kende deres IQ? Empty
IndlægEmne: Sv: Bør børn kende deres IQ?   Bør børn kende deres IQ? Empty

Tilbage til toppen Go down
 
Bør børn kende deres IQ?
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Om alt og intet-
Gå til: