Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
Hvad skal jeg gøre? EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
Hvad skal jeg gøre? EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
Hvad skal jeg gøre? EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
Hvad skal jeg gøre? EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
Hvad skal jeg gøre? EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
Hvad skal jeg gøre? EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Hvad skal jeg gøre? EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Hvad skal jeg gøre? EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
Hvad skal jeg gøre? EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
gifted mentiqa begavede skole Århus hilde børnehave children privat wisc
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
Hvor svært kan det være at være klog?
People who boast about their I.Q. are losers
Diverse psykologer der tester
Min prinsesse
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 Hvad skal jeg gøre?

Go down 
3 deltagere
ForfatterBesked
krag





Hvad skal jeg gøre? Empty
IndlægEmne: Hvad skal jeg gøre?   Hvad skal jeg gøre? EmptyMan Apr 19, 2010 8:34 am

Hejsa

Jeg er en heldig og bekymret mor til en dejlig usædvanlig dreng på 5 år. Bekymret fordi der er en del problemer med ham i børnehaven. De startede for alvor for et års tid siden. Problemerne i grove træk:

- Min søn kan ikke lide at deltage i nye ting, han trækker sig fra fødselsdage, rundkreds og aktiviteter hvor der er mange børn.
- Han fungerer bedst i små grupper.
- Han har svært ved krav og irettesættelser
- Han er meget styrende i legen og bruger sine få kammerater som statister.
- Han råber og reagerer umodent når han er frustreret.

I den forbindelse har en psykolog (fra PPR) testet ham med WPPSI da hun havde en mistanke om NLD. Vi har selv haft en mistanke om at han var BMSF, hvilket psykologen sagde hun kunne be- eller afkræfte gennem testen. Psykologen havde i testsituationen meget svært ved at motivere min søn (hun sagde at hun aldrig havde mødt et barn som var sværere at motivere). Hun sagde at det var som om han kun ville lave de opgaver han var sikker på at kunne løse.
Ud fra testen konkluderede hun at han ikke havde NLD eller var BMSF. Hun har nu mistanke om at han har asperger syndrom og har indstillet ham til børnepsyk - hvor der er ca. 2 års ventetid...
Da jeg spurgte om hvorfor hun kunne udelukke at han var BMSF sagde hun at det var fordi resultatet af testen var jævn/alderssvarende (han var dog over alderssvarende til puslespil) og at BMSF var glade for at vise hvor dygtige de var. Jeg spurgte ind til underydelse, hvilket jeg ikke fik klar svar på. Et andet argument for at han ikke var BMSF er, at han ikke fungerer så godt med jævnaldrende. Jeg sagde at det var der mange BMSF der heller ikke gjorde. Derefter sagde hun, at hendes begrundelse også lå i at han er motorisk forsigtig. Det er han også, men det er vel ikke det samme som at have dårlig motorik? Han springer ikke ud i noget der ikke er gennemtænkt. Ud over det er han alderssvarende. Samtalen sluttede med at hun kaldte ham "gråzonebarn".

Hvad skal jeg gøre? Skal jeg vente 2 år på børnepsyk?
Han skal starte i skole efter sommerferien. Skolen har fået at vide at de skal sætte kravene ned til ham. Hvad så HVIS han er BMSF?

Min søn kan hverken det russiske alfabet eller læse, men han tænker anderledes end andre børn. Lidt om min søn i store træk:

- han har et ualmindeligt veludviklet sprog og taler meget voksent
- Han er meget følsom og nærtagende
- Han har en ualmindelig veludviklet humor
- Han har altid haft en ualmindelig god forestillingsevne og fantasi
- Han er følelsesmæssigt umoden
- Han kan fordybe sig i ting som interesserer ham i timevis
- Han elsker at snyde os (lave practical jokes på os)
- Han kan forstå ironi (hvis det overdrives lidt) og er begyndt at bruge det. (han siger: "mor, det er jo bare i vores fantasi" når han f.eks. siger på en kold vinterdag: "Sikke et dejligt sommervejr. Man får jo helt lyst til en is".
- Han har i grove træk perioder hvor han interesserer sig for en bestemt leg/et bestemt tema.
- Han er meget styrende overfor jævnaldrende og kan finde på at råbe hvis ikke de "makker ret". Når han leger med større børn (hvilket ikke sker så tit) eller voksne er han meget mere fleksibel.
- Han er meget eftertænksom og tænker/spørger anderledes end andre børn.
- Han kan gengive lange samtaler/replikker som han f.eks. har hørt på tv.

Jeg synes han har mange fællestræk med BMSF men jeg er samtidig også åben for at f.eks. kan være asperger. Min bekymring går på den lange ventetid til børnepsyk og skolestart. Han skal i øvrigt starte med støtte på.
Jeg har overvejet at kontakte en psykolog med forstand på BMSF for at få det be eller afkræftet, men er der noget at gøre, hvis ikke han er til at motivere til en test?
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Hvad skal jeg gøre? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvad skal jeg gøre?   Hvad skal jeg gøre? EmptyMan Apr 19, 2010 9:20 am

Så vidt jeg er informeret, så er der behandlingsgaranti på børne psyk. udredninger, så i kan vælge et privat tilbud, hvis ventetiden er for lang.

Generelt (og det er s*tme generelt) så har autister problemer indenfor: Kommunikation, Social interaktion og Forestillingsevne/abstrakt tænkning.

Lyder det som om, det er tilfældet for din søn?

Der kan være mange forskellige grunde til, man ikke er motiveret for en eller anden test. WPPSI-R er som en eksamen, og man må ikke gøre ret meget for at motivere. Men hvad var det for deltest, han synes var sjove??

Hvad gav anledning til mistanken om NLD? Når jeg skal forklare NLD, plejer jeg at sige, det er en asperger, der ikke forstår billeder!
Tilbage til toppen Go down
Hun





Hvad skal jeg gøre? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvad skal jeg gøre?   Hvad skal jeg gøre? EmptyMan Apr 19, 2010 6:32 pm

b


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:56 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
krag





Hvad skal jeg gøre? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvad skal jeg gøre?   Hvad skal jeg gøre? EmptyOns Apr 21, 2010 12:37 am

Hej Jens og Hilde

Tusind tak for jeres svar:-)

Jens:
Mht kommunikation har min søn ingen problemer.

Mht det sociale har han problemer med at lege med jævnaldrende. Måske først og fremmest fordi de ikke er interesserede i de samme lege. Når han leger, vil han styre slagets gang og bestemme hvem der er hvad og gerne hvad de skal sige osv. Han har et par venner som han foretrækker at lege med, og de ser så meget op til ham at han får lov til at bestemme. Han vil gerne lave om på rollerne, hvis ikke de har lyst til at være den han har bestemt de skal være. Han vil gerne have de bliver i legen og kan godt gå på kompromis. Når han leger med sin storesøster som er 4 år ældre og hendes kammerater virker de mere jævnbyrdige.

Mht forestillingsevne og abstrakt tænkning: Min søn har altid haft en ualmindelig god forestillingsevne. Bl.a. legede han da han var 2 år at han passede Alberte (en lille pige han gik i dagpleje med). Han bar hende ud til mig da jeg skulle hjælpe med at trøste hende. Han gav mig hende meget forsigtigt og på et tidspunkt tabte hun sin sut som han samlede op og gav hende. Han havde INGEN rekvisitter overhovedet. Jeg har mange flere eksempler. Han kan stadig gribe en usynlig bold jeg kaster til ham. Jeg er lidt i tvivl om hvornår man kalder tænkningen for abstrakt. Han har spurgt en del ind til universet, jordens rotation osv. og vi har i den forbindelse snakket om dag og nat. Da sneen smeltede sagde han:"mor, nu må det blive vinter i et andet land nu". Er det abstrakt tænkning?

Jeg ved ikke hvad han synes var sjovest ved testen.
Mistanken om NLD fik psykologen på baggrund af hans veludviklede sprog og hans sociale problemer. I testen var han god til de opgaver som NLD børn normalt har problemer med f.eks. puslespil. Rapporten fra psykologen er endnu ikke færdig. Grunden til at jeg tvivler lidt på hende er, at jeg ikke tror hun ved så meget om BMSF. Jeg kunne godt tænke mig at tale med en fagpersom som har viden om både asperger og BMSF så ikke min søn bliver puttet i en forkert kasse eller at skolen får den forkerte tilgang til ham og hans problemer og kompetencer.

Hilde
Jeg vil bruge din ide med at købe en bog og skrive ned omkring samtaler men også bruge den som en slags dagbog. Det er rart at kunne holde styr på tingene. Det tror jeg også ville være godt til mig, da jeg synes det er lidt hårdt at gå med alle disse bekymringer.

min søn skal starte i førskolen om 14 dage og begynde i 0 klasse efter sommerferien. Det er en beslutning som stuepædagogen og psykologen er enige om klart vil være den bedste for ham. I førskolen kan han komme og gå som han vil i en specialgruppe, hvor de har nogle mindre rum og få børn. Når han starter i skole bliver det med noget støtte. Heldigvis virker de på skolen som om de er fagligt dygtige og de ser kompetencer frem for problemer.
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Hvad skal jeg gøre? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvad skal jeg gøre?   Hvad skal jeg gøre? EmptyOns Apr 21, 2010 3:10 am

Som sagt, ville jeg gøre bruge af behandlingsgarantien på udredninger af børn!

Med din beskrivelse er det for mig svært at se en asperger, men der findes mange andre adfærdsforstyrrelser, som rammer børn i den aldersklasse (og som regel forsvinder helt med den rette tilgang til barnet).

Jeg kan godt forstå, hvis psykologen ikke kan se et BMSF i WPPSI-R testen, hvis der er scoret jævnt, og der ikke er andre indikationer på det. Men uanset hvad, så har dit barn særlige forudsætninger for at være sig selv; noget ingen andre kan.

Der er i øvrigt en ting, der ofte fremkommer med de børn, der har adfærdsproblemer: De er gode til puslespil (det har jeg efterhånden set mange gange). Mon det er en særlige evne, de har, eller vælger man i institutionerne at sætte de svære børn til at lægge puslespil, og så er de af vejen Question
Tilbage til toppen Go down
Hun





Hvad skal jeg gøre? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvad skal jeg gøre?   Hvad skal jeg gøre? EmptyOns Apr 21, 2010 3:19 am

b


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:56 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
krag





Hvad skal jeg gøre? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvad skal jeg gøre?   Hvad skal jeg gøre? EmptyOns Apr 21, 2010 7:40 am

Endnu engang - tusind tak for jeres svar!

Vi bor i midtjylland. Jeg er klar over der ikke er mange psykologer som ved så meget om BMSF. Jeg har overvejet at kontakte Ole Kyed alligevel, da jeg på den ene side synes der skal handles så hurtigt som muligt som en hjælp til at finde den rigtige støtte/tilgang til ham. På den anden side håber jeg lidt kulturforandringer ifb.m skolestart bliver godt for ham. Han siger at han glæder sig til at lære noget men er også lidt nervøs. Samtidig siger han at vi ikke behøver at sende ham i 0 klasse, da han jo allerede kender alfabetet. Wink
Tilbage til toppen Go down
krag





Hvad skal jeg gøre? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvad skal jeg gøre?   Hvad skal jeg gøre? EmptyOns Apr 21, 2010 7:46 am

Forresten... Ved I hvor lang behandlingsgarantien er og om der er frit valg indenfor det private hvis det offentlige ikke kan udrede ham indenfor garantien?
Jeg kan ikke finde det på sundshedsstyrrelsens hjemmeside...
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Hvad skal jeg gøre? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvad skal jeg gøre?   Hvad skal jeg gøre? EmptyOns Apr 21, 2010 7:51 am

Jeg har for nyligt haft en dreng, der skulle på børne psyk i Næstved, og da de ikke kunne overholde tiden, kunen forældrene sende ham til en privat børnelæge med speciale i psykiatri i København.

I kan henvende jer til patientvejlederen (tror jeg det hedder) og få mere at vide. Disse forældre fik tilbudet sammen med en redegørelse om, der var over 3 mdr. ventetid; det hele i samme brev.
Tilbage til toppen Go down
Hun





Hvad skal jeg gøre? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvad skal jeg gøre?   Hvad skal jeg gøre? EmptyOns Apr 21, 2010 7:53 am

b


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:56 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Hun





Hvad skal jeg gøre? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvad skal jeg gøre?   Hvad skal jeg gøre? EmptyOns Apr 21, 2010 7:54 am

n


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:56 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Hvad skal jeg gøre? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvad skal jeg gøre?   Hvad skal jeg gøre? EmptyOns Apr 21, 2010 9:38 am

En udemærket ide, men tingene bliver ændret hele tiden, og de er ofte forskellige fra sted til sted, så man får hurtigt sagt/skrevet noget forkert affraid
Tilbage til toppen Go down
Hun





Hvad skal jeg gøre? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvad skal jeg gøre?   Hvad skal jeg gøre? EmptyOns Apr 21, 2010 6:58 pm

b


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:55 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
krag





Hvad skal jeg gøre? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvad skal jeg gøre?   Hvad skal jeg gøre? EmptyFre Apr 23, 2010 2:41 am

Hej igen

Nej, han kan ikke læse. Han kender alle bogstaverne og ved hvad mange ord begynder med, så på det område er han ikke noget geni. For ca 6 mdr siden lærte han sig selv at regne små stykker. Han kunne løse opgaverne på de sidste sider i vores datters gamle regnebog fra 1. klasse. Nu vil han slet ikke nogle af delene - især ikke regne. Han siger han ikke kan. Når han tæller nogle ting gør han det dog stadig ofte med to-tabellen.
Grunden til at jeg har ham lidt mistænkt for at være BMSF er at han er ualmindelig kvik, han er eftertænksom og kan spørge om at få uddybet noget flere dage efter man har forklaret ham et eller andet. Han spørger om anderledes ting, f.eks: hvordan ser en bakterie ud? Når jeg vil forklare og evt vise ham et klip fra youtube hvad en bakterie er og hvad den betyder for kroppen, kan han lytte og spørge i lang tid. Engang var det "sfinkser" han spurgte til. Jeg fandt et klip på russisk af ca 20 minutters varighed som han så 2-3 gange med STOR interesse. Folk har altid sagt at han er en lille professor, fordi han lyder lidt klog/nørdet.

Derudover synes jeg mange af hans problemer er beskrevet i Ole Kyeds bog om de intelligente børn samt en artikel fra "børn og unge" hvor Ole Kyed ligeledes har udtalt sig om de poroblemer BMSF børn kan have.

Jeg er selvfølgelig slet ikke sikkert, og han kan jo også have en udviklingsforstyrrelse oven i hatten. Jeg er slet ikke i tvivl om at han er et intelligent barn, men om han har særlige forudsætninger ved jeg ikke. I princippet er jeg også ligeglad. Bare han får de optimale udviklingsbetingelser så han forhåbentlig får et godt liv lol!
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Hvad skal jeg gøre? Empty
IndlægEmne: Sv: Hvad skal jeg gøre?   Hvad skal jeg gøre? Empty

Tilbage til toppen Go down
 
Hvad skal jeg gøre?
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Velkomst-
Gå til: