Hej Tilde.
Jeg kan slet ikke forstå, du er ved at få kaffen galt i halsen!
Det er kun ensporede eller konkret tænkende mennesker (red: det mener jeg absolut ikke Hilde er), der tror, der er én betydning af et ord eller et begreb. Hvis du slår ord op i Fremmedordbogen og derefter i Pædagogisk Psykologisk ordbog, så kan der være meget stor forskel på opfattelsen/betydningen af et begreb eller ord.
Jeg vil forsøge at skrive det på "husmorsk" som du selv ynder at kalde det
Kompetencer er det, du kan selvstændigt. Du har evnen til at løse opgaven! Kompetencen eller evnen kan så udvikles, som man fx ser det i matematik.
Potentialet er det, du kan med hjælp. Du skal have lidt støtte, og så kan du løse opgaven! PAS bruges til at finde vejen til at ændre potentialer til kompetencer ud fra det enkelte barns kognitive forudsætninger. Det du så slet ikke kunne før, det kan du så ofte med lidt støtte, og dermed er et problemområde blevet til et potentaile...
I enhver fagopgave indenfor psykologi og pædagogik er der et afsnit med begrebsafklaring. Man kan så fx finde 3 forskellige forskeres definition af begrebet intelligens. herefter vælger man så det, der passer bedste til ens opgave (hviket skal begrundes) eller man omskriver måske alle tre til et nyt begreb, der passer bedre til ens opfattelse.
Det du har læst, er en form for begrebsafklaring... så læseren forstår, hvad der menes, når der snakkes kompetencer i PAS.
Før havde man Dansk Evne Prøve. Der kikkede man på samme måde på begrebet kompetence/evne, hvilket er fortsat i DAS testen, som er WISC langt overlegen i forhold til at planlægge differencieret undervisning og flow.