Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.

IndeksIndeks  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» IQ eller percentil
Potentialer & kompetencer EmptySøn jan 08, 2017 8:40 pm by Hilde

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Potentialer & kompetencer EmptyOns maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Potentialer & kompetencer EmptyTors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Potentialer & kompetencer EmptyLør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Potentialer & kompetencer EmptyTors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Potentialer & kompetencer EmptySøn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Potentialer & kompetencer EmptyOns dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Potentialer & kompetencer EmptyOns dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Potentialer & kompetencer EmptySøn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Keywords
children wisc begavede gifted
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
17-årig pige søger svar
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Tvivl om WISC-test
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking reddit  Social bookmarking google      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 476 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er 2edansk

Vores brugere har i alt skrevet 4641 indlæg in 1199 subjects

Potentialer & kompetencer

Go down 
ForfatterBesked
Hilde

Hilde

Potentialer & kompetencer Empty
IndlægEmne: Potentialer & kompetencer   Potentialer & kompetencer EmptyFre maj 07, 2010 5:18 pm

Citat :
Potentialer & kompetencer i MiniPAS

Potentialer & kompetencer defineres og nuanceres og relateres til MiniPAS systemet. Særligt fokuseres på at udvikle de
læringsmæssige forudsætninger. Læring er en forudsætning for at du kan udvikle din personlighed og det sociale område.

I Howard Gardners intelligenstænkning anvendes potentiale begrebet som et meget kognitiv og læringsbaseret begreb –
potentiale svarer til det som du kan med hjælp.

Kompetencebegrebet er ikke direkte et begreb fra Howard Gardner men et begreb fra den nordiske psykologiske verden. Begrebet er anvendt først i Norge i kompetencecentrene og senere i Danmark i Kompetencerådet.

Kompetence svarer til intelligens forstået som ”evnen til at problemløse og skabe produkter som er værdsat i en eller flere
kulturer.

Kompetencer svarer godt til dette danske evne-begreb dvs. har du gode evner for et fag så er du ret hurtig selvstændig og kan selv overskue indhold og problemløsninger.

Kilde: http://www.munkholm.cc/fileadmin/user_upload/munkholm/filer/munkholm_PDF/MiniPAS_potentialer_og_kompetencer_1__01.pdf

Nu kan jeg ind i mellem lige få lidt trækninger inden min morgenkaffe når jeg læser en sætning som: Kompetencer svarer godt til dette danske evne-begreb dvs. har du gode evner for et fag så er du ret hurtig selvstændig og kan selv overskue indhold og problemløsninger. Dette ses i relation til børn ... måske har jeg bare en forkert opfattelse - det ville vise sig når jeg har fået kaffe Smile

Jeg mener selv om man har gode evner så skal det udvikles før du kan være selvstændigt! Inden en person kan overskue indhold og problemløsninger så skal der erfaringer til ... i det sætning jeg har fremhævet så lyder det som om børn bare kan alt bare de er f. eks. talkvikke, sprogkvikke. Jeg mener på en måde at nogle børn ret hurtigt og selv kan, men at det kræver at de har haft mulighed for at udvikle sig dvs. via miljø, mentor, pædagoger, forældre osv.

Potentiale har vi allesammen ... kompetancerne får kun nogle af os! Få får mange kompetancer imens andre får lidt igennem deres levevej. Motivationen spiller også en rolle Smile

Potentiale, (af lat.), skjult kraft; en mulighed, som endnu ikke er realiseret, men som ud fra det foreliggende synes at være til stede.

En kompetence er en persons evne til eller færdighed i at udføre handlinger. At evne er at være i stand til noget. En evne kan f.eks. være at kunne bruge en computer, at kunne finde på vittigheder, at kunne tegne eller male, at kunne gøre andre glade, men det kan modsat også være så simple ting som at kunne se, bevæge sig, eller tænke logisk, hvoraf man i gamle dage beskrev psykisk udviklingshæmmede som evnesvage.

Det med hvor hurtigt en person bliver selvstændigt og selv kan overskue deres evner indefor et fag har noget at gøre med at en person med mange kompetancer indenfor et område tilegner sig hurtiger flere kompetancer i samme felt - som har at gøre med at det kompetancer ligner hinanden. Det er langt fra at en person med evner udvilkler kompetancer hurtigere og helt selv.

Sidst rettet af Hilde Lør maj 08, 2010 8:30 pm, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch

IndlægEmne: Re: Potentialer & kompetencer   Potentialer & kompetencer EmptyFre maj 07, 2010 10:40 pm

Hej Tilde.

Jeg kan slet ikke forstå, du er ved at få kaffen galt i halsen!

Det er kun ensporede eller konkret tænkende mennesker (red: det mener jeg absolut ikke Hilde er), der tror, der er én betydning af et ord eller et begreb. Hvis du slår ord op i Fremmedordbogen og derefter i Pædagogisk Psykologisk ordbog, så kan der være meget stor forskel på opfattelsen/betydningen af et begreb eller ord.

Jeg vil forsøge at skrive det på "husmorsk" som du selv ynder at kalde det Laughing

Kompetencer er det, du kan selvstændigt. Du har evnen til at løse opgaven! Kompetencen eller evnen kan så udvikles, som man fx ser det i matematik.

Potentialet er det, du kan med hjælp. Du skal have lidt støtte, og så kan du løse opgaven! PAS bruges til at finde vejen til at ændre potentialer til kompetencer ud fra det enkelte barns kognitive forudsætninger. Det du så slet ikke kunne før, det kan du så ofte med lidt støtte, og dermed er et problemområde blevet til et potentaile...

I enhver fagopgave indenfor psykologi og pædagogik er der et afsnit med begrebsafklaring. Man kan så fx finde 3 forskellige forskeres definition af begrebet intelligens. herefter vælger man så det, der passer bedste til ens opgave (hviket skal begrundes) eller man omskriver måske alle tre til et nyt begreb, der passer bedre til ens opfattelse.
Det du har læst, er en form for begrebsafklaring... så læseren forstår, hvad der menes, når der snakkes kompetencer i PAS.

Før havde man Dansk Evne Prøve. Der kikkede man på samme måde på begrebet kompetence/evne, hvilket er fortsat i DAS testen, som er WISC langt overlegen i forhold til at planlægge differencieret undervisning og flow.
Hilde

Hilde

IndlægEmne: Re: Potentialer & kompetencer   Potentialer & kompetencer EmptyLør maj 08, 2010 8:40 pm

Aaaah nu ved jeg hvad det er! Det er at man mødes af fagfolk som forventer at barnet har "kompetancer" idet barnet har en stor potentiale! Og lige denne sætning der ligger op til denne forståelse ... når den koble kompetancer på ens evner indenfor en fag.

Jeg vil nu gerne se den der PAS for at kunne tale mere fornuftigt om den. Op indtil nu har vi været udsat for nogle sjove test metoder. Testningen har været på måder som nu er emd til at hvis min dreng hører mere test så står han af for han ville ikke igennem flere "dum" spørgsmål uden et formål ... han oplever at vise ham et billede af et æble hvor han skal sige ordet "æble" som stor spild af tid. Det gad han da han var 2 og ikke som 8 årige scratch Storsøster vil nok sikkert overleve men vil også give hendes mening til kende bagefter.

Kan du ikke give nogle eksempler på hvad PAS indeholder, metoder eller henvise til et bog eller hjemmeside? (Hvis den nu ikke også er hemmeligt Smile )
Jens Buch

IndlægEmne: Re: Potentialer & kompetencer   Potentialer & kompetencer EmptyLør maj 08, 2010 10:19 pm

Du kan læse rigtigt meget om PAS på Munkholms hjemmeside www.munkholm.cc

Der er ikke noget hemmeligt ved PAS. Køber man håndbøgerne om opmærksomhed, hukommelse, informationsanalyse og strategier, får man en stor del af materialerne med. Bruger man dem, vil man lære en masse om, hvordan ens barn lærer bedst...eller kommer i flow cheers
Sponsored content

IndlægEmne: Re: Potentialer & kompetencer   Potentialer & kompetencer Empty

Potentialer & kompetencer
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Om alt og intet-
Gå til: