Forældres sårbarhed – vores søn har på ingen måde de samme udfordringer, som flere af de andre historier, man kan læse om her i forum. De spørgsmål, som jeg stiller herinde føles også lidt i luksusklassen, i forhold til mange af de andre. Fælles for os alle er selvfølgelig at vi søger svar på, hvorledes vi bedst giver vores børn det bedste liv!
Hele omdrejningspunktet her er det dyrebareste, som vi har – vores børn. Samtidig forventes det, at vi i visse situationer kan agere objektivt
Pt. er vi i samme situation, som Lone har beskrevet, at skolen selv har foranlediget at få svar på, hvordan Malthe skal undervises. Hvor langt vi så når med WISC testen vil tiden vise, når vi efter sommerferie skal have møde med skole og PPR.
Jeg har dog også prøvet, at stå i en afleveringssituation i børnehaven og være ved at kysse min søn farvel, hvor en pædagog begynder at tale om, at min søn mobber (han var knap fyldt 4
![Shocked](https://2img.net/i/fa/i/smiles/icon_eek.gif)
), at vi måske skulle inddrage PPR for at få redskaber til hvorledes han skulle håndteres, at hans temperament var et problem. Det var første gang, at vi hørte om hans temperament i relation til børnehaven. Vi talte om en dreng, som var højt elsket i familie og vennekreds for hans dejlige sind!! Jeg er lidt naiv af og til, jeg antager, at når folk siger ting og fx bruger ord som mobber, så er det alvorligt. Jeg ringede til alle min pædagog veninde, hans tidligere dagplejemor – for pludselig stod jeg midt i kærligheden til mit barn, min sunde fornuft og den der tidligere nævnte følelse af ”er jeg blind af moderkærlighed” – jeg tog mig i, at kigge vurderende på ham. Det var så grimt, men det var mit første møde med de ting, som kan blive sagt.
Og så tænker jeg ”Vores børn bliver mødt med den vurdering fra deres omgivelser – deres pædagoger, deres lærere, deres venner, deres venners forældre, sikkert for mange også familiemedlemmer etc”!
Vi bliver jo sådan set også mødt med spørgsmålstegn "Hvorfor får barnet ikke bare lov at være barn"
![Exclamation](https://2img.net/i/fa/i/smiles/icon_exclaim.gif)
Øhhh, det er han også, en dreng med stort D - baryler jo
![Very Happy](https://2img.net/i/fa/i/smiles/icon_biggrin.png)
Jeg har været rødhåret hver evig eneste gang jeg har kigget i spejlet hele mit liv - det er mig. Hver eneste dag vores børn vågner, tænker de lidt hurtigere/anderledes/mere what ever - det er dem. Jeg pacer ikke mit barn, jeg prøver at støtte ham
Det forventes, at vi skal kunne agere objektivt. Det er fint nok, at vi selv skal være med til at søge svarene, men hvis vi bare kunne mødes der hvor vi er – som vores børns mor og far! (og sådan set har de fleste af os vel lært, at med objektivitet når vi længst, men egentlig er det grove løjer)
Vi er i den grad subjektive, vi kender ikke alle svarene, vi kender dårligt spørgsmålene altid
![scratch](https://2img.net/i/fa/i/smiles/icon_scratch.png)
Vi ønsker ikke at skabe problemer, vi ønsker kun at vores børn skal være glade og have et godt børneliv og skoleliv og vokse op og blive glade voksne.
Mange hilsner
Tina
P.S. En dreng på 4 år mobber jo ikke, man skulle tro at en pædagog kender både definitionen og hvornår børn er i stand til at udøve egentlig mobberi. På et senere tidspunkt viste det sig, at han "mobbede" når han tog fx en cykel fra et mindre barn, som han lige havde fået lyst at cykle på - forkert ja, mobberi nej!
(Måske har jeg mere at tilføje omkring sårbarhed, når vi har været i systemet lidt længere ;-)