Hej,
Jeg har fulgt lidt med på siderne her, da vores 6-årige søn er helt vidunderlig og... hmm... anderledes...
På tirsdag og onsdag skal han IQ testes. Det er konsekvensen af nogle års undren og frustrationer over, at vores søn tænker og reagerer anderledes end de fleste børn vi kender på hans alder.
Han er ikke Mozart, einstein eller da vinci... Men alligevel har vi en anelse om, at han bevæger sig i en anden zone end andre børn på hans alder...
Både hans far og jeg kedede os i folkeskolen.
Alt er jo relativt - forskellige oplevelser, baggrund etc. kan udløse forskellige reaktioner og væremåde. Forskellige interesser kan motiveres og stimuleres til et decideret talent, og den anden vej rundt - ubevidst undertrykkes.
Hans far er f.eks. meget musikalsk, og arbejder i et tilsvarende miljø på hjemme adressen, og derfor er vores søn også omgivet at dette. Det har tilsyneladende motiveret ham til at ville spille selv, og han kan i dag spille lidt på guitar, trommer og keyboard (ret perfekt faktisk). Og er stædig og vedholdende for at lære melodier rigtigt. Han kan læse "selvopfundende" noder. Og prøver at komponere lidt selv. Men er det ikke meget normalt, når han er i miljøet, og hans far også er "sådan"?
Han kunne læse, inden han startede i BHK, ligesom han kunne regne simple plus og minus stykker. Han har altid bygget komplicerede lego modeller, og oftest synkrone. Hans hukommelse er imponerende fra en tidlig alder. Hans humor har altid været meget ironisk. Og kan være ved at tisse i buxerne af grin, når der jokes med ironi. Men er det ikke meget normalt, når hans forældre har det på samme måde?
Han har en bemærkelsesværdig måde at resonnere og udtrykke sig verbalt. Om undringer, følelser etc. Ind imellem i en sådan grad, at folk omkring ham kan glemme, at det er en kun 6-årig dreng. Har siden han kunne tale, ca. talt og spurgt uafbrudt ;-) Om alt mellem himmel og jord... Og er generelt meget opærksomhedskrævende. (han er enebarn)
Lige nu siger han f.eks. - "jeg er tørsig"... Så siger jeg til ham, at så må han hente noget vand. Og så siger han - "tænk lige på, at du lige har gjort dit barn fortræd"... ;-))))
Han er meget empatisk, og alligevel kommer han skævt ind socialt med jævnaldrende. Han er (ekstremt) følsom, og bliver ked af/hidser sig op over den mindste "uretfærdighed", og husker det. Er utryg ved voksne, som ikke er konsekvente/afviger/ikke holder ord. Og kommer oftest i konflikt med specielt jævnaldrende drenge/"alfahanner", og føler sig ikke forstået. Derfor har metoden simpelthen været at resignere helt fra disse grupper. Smart nok, men måske ikke skide hensigtsmæssigt på længere sigt? Han leger primært med piger i skolen.
Han er ekstremt selvkritisk. Hvis han får en simpel beksked om, at han f.eks. ikke må det ene eller det andet, siger han eks. "F*** mig", "dumme mig" eller lign. ´- straffer sig selv.
Han tænker dybt over tingene, og desværre oftest i en uhensigtsmæssig retning. Han er pt. tilbagevendende bange for sygdom og død i en sådan grad, at han har svært ved at være i skolen.
Han søger, og har altid søgt voksenkontakt.
Jeg kunne naturligvis skrive meget mere, men udfra disse korte info, er mit helt store spørgsmål, hvad er normalt? Og afviger vores søn fra dette?
Her er en (MEGET) kort liste over hans udvikling:
3 uger
Kommunikerer ved smil.
1.5 mdr.
Løfter hovedet
2 mdr.
Opdager sine hænder
3 mdr.
Efterligner lyde
Vender sig
Får sutteflaske
Vil helst have selskab/interaktivere hele tiden
4 mdr.:
Sidder selv
Nysgerrig.
Koncentreret om ting/”leg” i lang tid
Er svær at få til at sove om aftenen
Starter på fast føde / grød.
5-6 mdr.:
Meget aktiv og nysgerrig.
Leger bedst med ting, som ikke er decideret legetøj. Ting han forstår har en reel funktion.
Kan, og vil gerne se TV i længere tid af gangen
6 mdr.
Spiser selv - fingermadder
7 mdr.
Kravler
Rejser sig og går langs ting han kan holde ved
9.5 mdr.
Holder selv ske/gaffel og spiser selv
10 mdr.:
Går
Er fortsat meget og mere nysgerrig.
Meget social
Er meget interesseret i musik
11. mdr.
Drikker selv af kop
1 år
Sover igennem (fra 20.00 til 8.00)
Siger far og begynder på forsk. ord hurtigt herefter
2 år
Forstår stort set alt, hvad vi siger, og taler en del
Som 3-årig:
Kan tale ubesværet
Kan lægge puslespil.
Begynder at samle på ting. Træstykker, sten…
”Smider” bleen.
Stopper middagslur
Stort fantasi-univers.
Får usynlige venner.
Frygt og undring over døden (hans farfar, som han ikke har et særligt nært forhold til dør) Vil vide, hvad der sker, når man dør?
Har virkelig god hukommelse
Udtrykker allerede her verbalt sine følelser meget detaljeret.
Som 4-årig;
Kan alfabetet – skrive forskellige ord.
Bruger computer
Kan simple regnestykker/ plus og minus
Interesse for universet – atomer/fotoner. Specielt facsineret af fotoner og deres hastighed. Og vil vide om universet. F.eks. hvor det stopper? Beretter om kometer, meteorer, fotoner etc. i børnehaven, og får at vide af de andre børn, at det bare er noget, han finder på...
Interesse for de høje tal.(Bruger ”uendelig” til at udtrykke forskelligt - "jeg elsker dig uendeligt højt", "jeg er uendeligt sulten" etc.)
Stopper med sut - han skulle give sutten til julemanden, og hans far var tilfældigvis på tanken mens julemanden var der ;-) Og da far kommer tilbage, siger han; "Far, jeg vil gerne have mine sutter igen" ;-))))
Kan cykle
Har stedsans/genkender generelt hurtigt steder igen.
Begyndte at savne ting – alle ting.
Kan være aggressiv/vredesudbrud/bider/sparker/slår/kaster med ting
Vil ikke i børnehave
Lærer og bruger korte engelske sætninger.
Som 5-årig; (Det går op for os, at han er blevet massivt mobbet i børnehaven, og tager ham ud i foråret)
Han siger i forbindelse med mobning: "Jeg er bange for at blive ensom altid"
Han synes selv, at han er anderledes.
Læser lange sætninger vha. sammensætning af bogstav lyde, og kan skrive sætninger inden skolestart i august.
VIRKELIG god til computer/gameboy/spillekonsoller
Som 6-årig:
Bliver læse testet BHK, og kan læse over sin alder
Er interesseret i at se og opleve verden - vil vide noget om andre lande... sprog, placering, flag etc.
Kommunikerer med ikke dansksprogede voksne med kropssprog og på begrænset, men forståeligt engelsk, og er meget interesseret i sproget.
Spiller på guitar & trommer. Interesserer sig meget for instrumenter & (rock)musik
Kan addere og subtrahere 1 – 100.
Om end han kan (siden 4-5 års alderen), skriver han kun lidt med rodet skrift
Vil vide, havd elektricitet, kristendom etc. er
Siger:
”Ved du, hvorfor jeg er bange for at besvime? – fordi man måske får en følgesygdom af det. F.eks. hjerte kar sygdom”
”Hvis alt er atomer, mon jeg så kan se fotoner på min hånd?”
Ser frem til Jeres kommentarer - tak!