Emne: Sv: WISC III kontra nationale test Fre Dec 10, 2010 8:51 pm
M
Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 4:20 am, rettet 1 gang
lfr
Emne: Sv: WISC III kontra nationale test Fre Dec 10, 2010 9:28 pm
Hej Hilde,
Tak for dine gode svar. Det stemmer meget fint overens med min opfattelse af testen samt efterfølgende korte snak med Ole. Nemlig at det er rigtig vigtigt, at min søn bliver trænet i handle-delen og at der er fokus på, at han også holder fast i det skriftlige skolearbejde og ikke forfalder til, at bare tænke over tingene, som er nemt for ham. For ellers kan han på længere sigt få svært ved, at klare de øgede krav til skriftlige opgaver. Og at vi er opmærksomme på, at selvom han har helt fat i det faglige i et emne, kan det stadig være svært for ham, at komme i gang med en skriftlig opgave i emnet, og det kan frustrere ham fordi han kan tænke/forstå langt mere end han umiddelbart er i stand til at få formuleret skriftligt.
Kodeopgaven som er den eneste, der ligger under gennemsnittet, tror jeg egentlig blot er et udtryk for hans manglende koncentration(pga. depressions-eftervirkninger). Han har absoult ingen indlæringsmæssige vanskeligheder eller andre problemer i forhold til skole. Han klarer både mundtlig og skriftlige opgaver helt i top. Oles tolkning af hans måde, at løse opgaverne på, var at han scorede lavere end han egentlig kunne løse dem til. Og det hænger formentlig sammen med, at han fortsat er svækket af eftervirkningerne, og derfor mangler lidt koncentration, hurtighed og overblik i forhold til hans normale personlighed. Så forskellen er i virkeligheden nok ikke helt så stor, og det betyder at han kan træne sig til at handle bedre (i flg. Ole).
Men testen giver også en forståelse, for hvorfor han i perioden med angst og depression kan virke frisk og glad og deltage i snak om alle mulige komplekse emner, og når jeg så beder ham rydde af bordet eller pakke taske, så "går han helt i sort". Heldigvis har han ikke haft det sådan tidligere, og det bliver mindre og mindre. Han har altid været meget selvhjulpen og magtet mange opgaver. Så det skal nok komme igen med tiden. Men den viser jo hans svage side, som kommer til udtryk når han er "presset i bund" mentalt. Og det giver mening.
Hilsen lfr
Hun
Emne: Sv: WISC III kontra nationale test Fre Dec 10, 2010 10:02 pm
M
Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 4:19 am, rettet 1 gang
lfr
Emne: Lidt update Lør Dec 18, 2010 12:02 am
Så har vi haft en lidt længere snak med Ole Kyed omkring min søn.
Han mener ligesom Jens, at den lave score i kodning skal vi bare glemme. Han mener godt man kan sammenligne nogle ting i den delopgave med "afkodning" i national test, hvor han ligger utrolig højt. Dog er der forskel, da Wisc tester noget, der ikke giver mening, altså tegn/tal. Mens national test giver mening, da det er bogstaver/ord/billeder. Men vi skulle ikke bruge WISC tallet til noget, vurderede han.
Som vi beskrev ham før han blev syg med angst/depression, så mener Ole at han ligger en del højere i handle-IK end testen viser, dog således at handle-delen fortsat er den laveste hos ham. Men at hans sygdom har forstærket forskellen på de to sider rigtig meget. Han er blevet ramt på både koncentration, hukommelse og ikke mindst selvtilliden. Så han argumenterede egentlig for, at vi skulle få lavet en WISC IV om et år eller en WISC III om to år, så vi kunne få et mere rigtigt billede af ham. Ikke mindst for hans egen skyld, så han kan se at det var en midlertidig periode, hvor han lå så lavt, og at mesgt af forskellen skyldtes hans sygdom. Det vil vi da klart overveje.
Derudover skal vi fortsætte med at udfordre ham på handle-området, dvs. hele tiden give ham opgaver - både skole- og praktiske opgaver, som sikrer han handler og kommer tilbage til sin uafhængighed og får selvtilliden igen. Hans angst er meget koncentreret omkring at forlade sit hjem, det ligner næsmest et traume pga. oplevelser i de seneste par år. Vi snakkede om, at der er god sandsynlighed for, at han vil have gavn af noget hypnoterapi. Og at vi i øvrigt de kommende måneder skal fortsætte med det vi gør, og hele tiden flytte grænserne og øge kravene til ham. Og så tager Ole noget snak med ham om 3 måneder. Derfra aftaler vi hvad der skal ske.
Han anbefaler, at vi helt frem til gymnasiealderen er opmærksom på, hvordan han har det psykisk, så han ikke risikerer at havne der, hvor han har været igen. Og at han muligvis på det tidspunkt eller endnu senere, kan have behov for, at få bearbejdet sine oplevelser. Men at han i øvrigt nu bare skal tilbage til sit aktive liv. Han har været igennem nogle meget voldsomme omvæltninger, beslutninger og konsekvenser, som grundet hans personlighed har sendt ham derud, hvor han har været. Men hans fundament er utrolig stærkt, nu skal han "blot" finde tilbage til det. I forhold til skolen er hans vurdering, at han skal udfordres på det faglige område, når han er helt tilbage igen (og først på det tidspunkt). Men han går heldigvis på en supergod skole, hvor det ikke er noget problem.