Fordragsholder om intelligens og børn med særlige forudsætninger.
Forfatter
Besked
Gæst Gæst
Emne: Fordragsholder om intelligens og børn med særlige forudsætninger. Tors Maj 29, 2008 10:43 am
Stefan Kalmar har været medlem af Mensa (foreningen for højt begavede) siden 1999 og har siddet i bestyrelsen fra 2001 til 2003.
Foredragsholderen har undervist i teaterimprovisation og er far til tvillinger.
Stefan har i mange år beskæftiget sig med begrebet intelligens.
Han har ofte været brugt af medier og journalister i forbindelse med udtalelser omkring intelligens og begavede børn i folkeskolen: Blandt andet i 19direkte, TvDK, P1 og P3 samt i en lang række blade og livsstilsmagasiner.
Med sin viden omkring intelligens og sine personlige erfaringer med det at være et begavet barn i det danske uddannelsessystem, har Stefan afholdt flere foredrag.
Hans livlige og underholdende foredrag spænder både over faktuel viden omkring intelligens, personlige betragtninger omkring emnet, personlige erfaringer fra det levede liv.
Foredrag ved Stefan Kalmar:
Børn med særlige forudsætninger - intelligente børn i folkeskolen - ressource eller belastning
Kreativitet – Lad os vise jer hvad I kan! - det hele starter med inspiration
Hun
Emne: Sv: Fordragsholder om intelligens og børn med særlige forudsætninger. Lør Aug 09, 2008 11:54 pm
De klarer sig jo nok - om særligt begavede børn af Merete Bøye
Særligt begavede mennesker er en ressource, som vi i et videnssamfund som vores burde være fornuftige nok til at udnytte. Ikke desto mindre er der kun begrænsede midler sat af til at støtte og styrke højtbegavede børn i det danske skolesystem. Foredraget handler om børn med særlige forudsætninger (højintelligente børn) og deres særlige behov. Jeg har ét foredrag, der henvender sig til alment interesserede og ét, der henvender sig mere til skolelærere og seminarier.
Middelmådighedens triumf
Hun
Emne: Sv: Fordragsholder om intelligens og børn med særlige forudsætninger. Søn Aug 10, 2008 12:01 am
Pædagogisk arbejsdag, foredrag m.v af Tina Refning
Pædagogisk arbejdsdag:
Til skoler, børnehaver og andre institutiioner, som vil vide mere om, hvordan man identificerer og håndterer børn med særlige forudsætninger.
Dagen inkluderer som udgangspunkt en gannemgang af hvad intelligens er, hvordan man identificerer børn med særlige forudsætinger, hvordan man underviser dem, hjælper dem - samt hjælp til samarbejde med forældrene. Men jeg ændrer gerne hvis stedet har specifikke krav - for eksempel er der forskellige ting, som er vigtige alt efter, hvilken aldersklasse af børn, der er tale om.
Foredrag:
Foredrag varer to hele timer + pause. Der "skræddersys" gerne efter behov. De færdige "standardforedrag" inkluderer;
- intelligensteorier - børn med særlige forudsætninger - voksent barn med særlige forudsætninger, - en højt begavet på arbejdspladsen
Sparring til lærere:
Det kan være man på en skole ønsker et decideret forløb med sparring til en enkelt lærer/pædagog, som har en særlig kontakt til et barn med særlige forudsætninger. Der kan være ønske om hjælp til et knudret forældresamarbejde eller samtalehjælp til en enkelt elev, som er kørt fast.
På en arbejdsplads kan man være træt af mange misforståelser, som grunder i forskelige måde at opfatte verden på, og man trænger måske til et par friske øjne.
Hun
Emne: Sv: Fordragsholder om intelligens og børn med særlige forudsætninger. Søn Aug 10, 2008 12:04 am
Børn med særlige forudsætninger af Ole Kyed
Har gennem en årrække haft særlig interesse for dette område og har stor erfaring med vurdering af disse børn, samt rådgivning af forældre og lærere.
Deltager som dansk delegeret i årlige internationale konferencer i organisationerne World Council for Gifted and Talented Children, samt European Council for High Ability, hvor ny inspiration på området hentes.
Har siden oprettelsen haft et samarbejde med Mensa's forældrenetværk for Gifted Children.
Har bl.a. bidraget til og været medredaktør af to bøger om emnet:
På det jævne i det himmelblå, Danmarks Pædagogiske Institut, 1996
Undervisning af børn med særlige forudsætninger, Krogh's Forlag, 2002
Herudover har jeg gennem de sidste 10 år deltaget aktivt i debatten for disse børns situation i Folkeskolen, bl.a. gennem interviews, samt med artikler i tidsskrifter og dagspresse.
Hun
Emne: Sv: Fordragsholder om intelligens og børn med særlige forudsætninger. Søn Aug 10, 2008 12:10 am
Børn af Berit Zankel
I den komplekse verden vi lever i, kan det være svært at stå alene med problemer som f.eks.:
- opdragelse der ikke virker - et barn, der mistrives og er ked af det - dialogen med institutionen/skolen er vanskelig - et barn med særlige evner - Jeg tilbyder undersøgelse af børn med intellektuelle, følelsesmæssige, sociale og adfærdsmæssige vanskeligheder. - Som særligt område arbejder jeg med højtbegavede børn, som er et område, der i disse år er kommet mere i fokus. - Jeg tilbyder undersøgelse, test, støtte og vejledning i forhold til disse børns særlige problemer.
Højtbegavede børn kan have en adfærd, der gør, at det kan være vanskeligt for lærere og pædagoger (og forældre) at få øje på, hvori vanskelighederne reelt består. En fejlagtig fortolkning af adfærden gavner ikke børnenes udvikling. De vanskeligheder højt begavede børn kan have, skal tages lige så alvorligt som andre vanskeligheder, børn kan have.
Jeg tilbyder udredning og testning af børn med grundig afrapportering til forældre - og evt. skole/institution, hvis det ønskes (som opdragsgivere er det forældrenes valg).
Udredningen kan omfatte:
- kognitiv udvikling - social udvikling - følelsesmæssig udvikling
Jeg tilbyder desuden foredrag og oplæg på skoler og institutioner
Hun
Emne: Sv: Fordragsholder om intelligens og børn med særlige forudsætninger. Fre Nov 06, 2009 5:40 am
* Sparring med kommuner og skoler ved implementering af tiltag for højt begavede børn. * Foredrag for skolebestyrelser, lærerkollegier, forældre, foreninger og andre interesserede. * Konferencer for lærere, pædagoger og skolepsykologer. * Rådgivende samtaler med børn, forældre og lærere. * Udarbejdelse, implementering og evaluering af handlingsplaner for elever og lærere. * Observation af elever i undervisningssituationer.
Sponsoreret inhold
Emne: Sv: Fordragsholder om intelligens og børn med særlige forudsætninger.
Fordragsholder om intelligens og børn med særlige forudsætninger.