Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
3½ år.. hjælp :-) EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
3½ år.. hjælp :-) EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
3½ år.. hjælp :-) EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
3½ år.. hjælp :-) EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
3½ år.. hjælp :-) EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
3½ år.. hjælp :-) EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
3½ år.. hjælp :-) EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
3½ år.. hjælp :-) EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
3½ år.. hjælp :-) EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
hilde børnehave privat gifted mentiqa Århus children begavede wisc skole
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
Hvor svært kan det være at være klog?
People who boast about their I.Q. are losers
Diverse psykologer der tester
Min prinsesse
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 3½ år.. hjælp :-)

Go down 
3 deltagere
ForfatterBesked
elmic





3½ år.. hjælp :-) Empty
IndlægEmne: 3½ år.. hjælp :-)   3½ år.. hjælp :-) EmptyTirs Maj 24, 2011 5:42 am

Hej - jeg er ny her, og skal lige finde ud af om jeg overhovdet bør befinde mig her.

Grundlæggende ved jeg slet ikke om min dreng på 3½ er mere intelligent end gns. - og hvis han er, ved jeg slet ikke hvad jeg skal gøre, så hjælp fra Jer udbedes :-)

Min dreng er som sagt lige blevet 3½. Han spørger meget til hvad bladene på jorden er kommet af. Når jeg så svarer fra træet der, så spørger han til hvorfor bladende er faldet af, (dette var i efteråret hvor han ikke var blevet 3 endnu), hvad der sker med dem når de falder af, hvad der sker når regneormen spiser bladet, hvordan spiser den bladet mor? og hvad sker der indeni den, når den spiser bladet?

Han tæller de ting han ser i fjernsynet.. "se mor, en to tre piger, og en to tre fire drenge - der er syv børn i fjernsynet". Han tager ofte et blad eller et brev og lader som om han læser hvad der står - i mine øjne ser det ud som om han ville ønske han kunne læse, men jeg har aldrig begivet mig ud i at lære ham det - jeg aner ikke hvordan jeg skal gøre?!

Han er ofte en rod og kan kravle på væggene. Da han var 2½ mente jeg at han var mere end klar til at komme i børnehave.. Han havde kedet sig længe i vuggestuen, og var altid oppe i børnehaven - han går i en integreret børnehave. Men vuggestuen mente ikke at han var social nok, da han helst ville lege alene. Jeg mente helt klart, at det var fordi han ikke fandt de jævnaldrene børn spændende. Så det blev hurtigt til at den ældste dreng i børnehaven dagligt kom ned i vuggestuen for at lege med min dreng. Han tog så sine legekammarater med, så min dreng legede med 5- 5½ årige drenge, da han selv kun var 2½.

Da han var 6-7 måneder kravlede han, og da han var 10 mdr gik han. Til sin 1 års fødselsdag spænede han rundt og har altid været utrolig dygtig motorisk. Til sin 1½ års undersøgelse spillede han fodbold med sundhedsplejersken, gik baglæns og sidelæns og talte til 30. Det har jeg prøvet at dulme lidt dog, da jeg følte at folk kiggede skævt til mig, som om jeg pæcede mit barn frem, og det har aldrig været mit ønske for ham.

Som 3 årig kunne han et hav af rim og remser og synger meget gerne. Han snakkede som 1-1½ årig og talte rigtig rigtg flot, til trods for han har fået lagt dræn 6 gange. I vuggestuen som 2 årig gav de ham en bog med diverse billeder af grøntsager, legmesdele, tøj, dagligting osv, og han nævnte alle tingene for dem i hele bogen uden tøven, og de var ved at falde bagover. Det er ikke en bog jeg nogensinde har åbnet med ham. Han kan i en alder af 3½ opskriften på glasur og kødsauce osv, og han ELSKER at være med i køkkenet. Han spørger ofte til hvad der står på ting, og vil hellere se Jamie Oliver i fjernsynet end han vil se tegnefilm.

Som 3 årig har han fået at vide at den arm er højre arm og den arm er venstre, og jeg tror måske han siden den dag har sagt det forkert en eller to gange, men det har bare siddet fast. Han spørger nogle gange "mor var det din højre fod du slog dig på eller den venstre" - hvis jeg så svarer den højre så siger han "ok så er det denne her" og går hen og klapper mig på mit højre ben.

Han er svær at styre og fuld af energi. Han finder på ting, og jeg må fra tid til anden krybe til korset verbalt, da han næsten kan sætte mig på plads. Han har et fuldt ordforråd og ved hvad han vil. Som 2½ årig, cyklede han på løbecykel og cykler dagligt 1,7 km hver vej til sin vuggestue.

I en alder af 2½ løb han hjem fra en indkøbstur, fordi han ikke gad sidde bag på min cykel. Jeg målte ruten og den var 3 km. Han løb hele vejen uden stop, og var ikke synderlig træt da vi kom hjem.

Han keder sig ofte i børnehaven tror jeg, og vil ikke afsted. han siger "mor jeg vil hellere i skole". Jeg tænker han ikke ved hvad han taler om; men nu har han sagt det i ½ år og det er mærkeligt han synes det er så kedeligt at være i børnehaven. han har ellers gode legekammerater, men jeg tror der sker for lidt.

For nogle måneder siden til fastelavn skulle de male tønder. Min dreng var den eneste der kunne blande farverne og som kunne fortælle, at hvis man blandede den med den så fik man en anden farve.

hvis mit barn er mere intelligent end gns, hvordan griber jeg det så an nu? Skal jeg lære ham bogstaverne og tallene? Og hvordan?

Tak - kh Elisabet
Tilbage til toppen Go down
Neko

Neko



3½ år.. hjælp :-) Empty
IndlægEmne: Sv: 3½ år.. hjælp :-)   3½ år.. hjælp :-) EmptyTirs Maj 24, 2011 5:53 am

Han lyder som en dejlig dreng Very Happy jeg kan så ikke sige, om han er mere intelligent end gennemsnittet, for jeg ved ikke meget om småbørn, men jeg kan da se, hvorfor du spørger herinde ^^ Til gengæld er der med garanti andre herinde, der kan give et nærmere hint Smile

Men hvis drengen har lyst til at lære at læse, så var det da en mulighed Smile Børn starter med at genkende ordenes udseende (generelt), før de lærer lyde o.l. Så hvis man sætter sig og læser højt langsomt, så de følger med på linjen, kan de med tiden lære at genkende ordene. Ellers får mange børn en nysgerrighed omkring bogstaver og deres lyde. Først begyndelsesbogstaver (som de ofte kobler til navne. M siger mmm ligesom i mor), og derefter er det gerne det sidste bogstav, de begynder at lægge mærke til.

Skrivning skal dog være en leg i den alder, så hvis de skriver, skal man ikke rette på dem, og man skal blot svare, hvis de spørger, hvordan man staver et ord (eller man kan spørge, om man skal prøve at stave det sammen, hvis de har lidt styr på lydene).
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



3½ år.. hjælp :-) Empty
IndlægEmne: Sv: 3½ år.. hjælp :-)   3½ år.. hjælp :-) EmptyTirs Maj 24, 2011 7:03 am

velkommen til forum.

du skriver at du ikke ved det er dette forum du hører til . Det kan heller ikke vides med sikkerhed, men din søn er meget fremmelig.
Jeg kan lige se min søn endnu engang. Fuld af energi, ser alt, hører alt og bruger det i større sammenhænge.
De første tests der findes kan foretages fra de er 3 år, men jeg synes ikke det er nødvendig, for din søn skal bare have udfordringer og det er jo det du giver ham. Han skal holdes i gang med det han kan lide og lidt nyt fra din side.

Hvis han har lyst til at læse så lad ham og lad være med at tænke på hvad de andre tror du gør.(pacer) for det ved vi herinde godt du ikke gør.
Min søn var 2 da han kunne alfabetet og begyndte at stave og ja vi svarede når han spurgte. han spillede fisk, lave puslespil dog ikke alderssvarende men dem som passede til ham. Det er i gang med fantasien, da i jo kender ham bedst og måske også hans interesser.

til Neko.
Det er rigtig at normalt må man ikke rette, det er dog svært når man sidder med nogle børn der er perfektioniser, der bliver skide sure over man ikke har rettet dem og de opdager det. Så ret det hvis du har med en lille perfektionist. Først ros for at prøve men ret bagefter.
Jeg synes man hurtigt kan mærke hvad man skal.
Det ser også sådan ud med nogle af børnene, de øver inde i hovedet og først viser hvad de kan bagefter.

Ang. det sociale er det jo rigtig godt han har nogle venner i børnehaven, men det kan jo blive et problem de større børn skal i skole. Det er vigtig at i selv finder nogle kontakter som passer til ham, nogle han kan lege med i fritiden så.

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan personalet takler jeres dreng i børnehaven.
Det er så vigtig han bliver forstået og får nye udfordringer i børnehaven, for eller kan det gå meget dårligt for ham.
Skriv lidt mere.


Spørg endelig alt det du vil og intet er forkert at spørge om, hellere en gang for meget end for lidt.
hvis du ikke vil spørge her i det åbne er du velkommen til at skrive en besked istedet for.
Tilbage til toppen Go down
Neko

Neko



3½ år.. hjælp :-) Empty
IndlægEmne: Sv: 3½ år.. hjælp :-)   3½ år.. hjælp :-) EmptyTirs Maj 24, 2011 7:07 am

Admin skrev:

til Neko.
Det er rigtig at normalt må man ikke rette, det er dog svært når man sidder med nogle børn der er perfektioniser, der bliver skide sure over man ikke har rettet dem og de opdager det. Så ret det hvis du har med en lille perfektionist. Først ros for at prøve men ret bagefter.

Det er vist ret forskelligt fra perfektionist til perfektionist ^^ Min fætter og jeg kan ikke lide at blive rettet - vi vil hellere selv finde fejlen, fordi vi føler os forkerte, dårlige og dumme, hvis folk retter på os. Det er jo så nok noget, der er kommet med tiden, så med små børn kan man nok nå at præge dem til at tackle den slags en del bedre Smile
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



3½ år.. hjælp :-) Empty
IndlægEmne: Sv: 3½ år.. hjælp :-)   3½ år.. hjælp :-) EmptyTirs Maj 24, 2011 7:18 am

Hvad med da i var helt små. ved du noget om det.
Jeg har en stor datter der i 1. klasse græd når hun havde fejl. Min søn er det stort set lige sådan. Men ja det er noget med at mærke hvor barnet er.
Det er jo det som er så svært, for uddannelser udlærer jer til at skulle generalisere og så skal i lære resten selv eller ved kursus.
Det er bare så vigtig en periode i barnet tilværelse og det har et stort behov for at blive forstået.

Men dejligt du vil lære og du selv har erfaringerne fra dig selv. cheers
Tilbage til toppen Go down
Neko

Neko



3½ år.. hjælp :-) Empty
IndlægEmne: Sv: 3½ år.. hjælp :-)   3½ år.. hjælp :-) EmptyTirs Maj 24, 2011 7:43 am

Jeg kan ikke huske, hvordan det var, da jeg var helt lille, men jeg brød mig i hvert fald ikke om at få påpeget fejl i de små klasser. Før skolealderen kan jeg ikke huske O.o Jeg husker heller ikke lige nogen episoder med min fætter fra før skolealderen. Han havde at tabe i spil til gengæld - det kan jeg huske XD ekstrem dårlig taber Smile Det er heldigvis blevet bedre, men han er stadig ikke god til det.
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



3½ år.. hjælp :-) Empty
IndlægEmne: Sv: 3½ år.. hjælp :-)   3½ år.. hjælp :-) EmptyTirs Maj 24, 2011 8:09 am

hvis din fætter gør som mine, sørger han få at stoppe med at spille når han kan se han taber. Min ældste på 8 kunne finde på at skubbe til tingene så man ikke kunne huske hvor f.eks. ludobrikkerne stod. han er så strid. dog vil jeg sige det er blevet meget bedre efter han har været til taiwhondo og nu karate, det har gjort han har lært at styre sig. han har været meget agressiv.
Tilbage til toppen Go down
elmic





3½ år.. hjælp :-) Empty
IndlægEmne: Sv: 3½ år.. hjælp :-)   3½ år.. hjælp :-) EmptyTirs Maj 24, 2011 9:01 am

Tusinde tak for Jeres svar :-)

Problemet pt i børnehaven er, at de store drenge nu er i SFO, så han keder sig. Når han keder sig for meget og har så meget energi bliver han hurtig en ballademager eller en der går forrest når der skal findes på noget, og bliver meget udadfarende når han bliver irettesat. Han er en over-sensibel dreng, som er ekstremt følsom.
Men jeg synes i bund og grund personalet gør det ok - de er gode til at tackle hans følsomhed og irettesætte ham så han ikke bliver dybt ulykkelig eller udadfarende. De kender ham og ser meget på hans følsomhed. Men hvad angår stimuli, tror jeg ikke de er enige - og hvis de var, har de ikke ressourcerne til det...

Jeg vil prøvet at finde ud af om han måske er klar til at lære lidt at læse.. Jeg vil se om jeg kan læse lidt mere om hvordan jeg skal gribe det an - hvordan har I gjort? Skrevet alfabetet og så "terpet" det?? sunget alfabet-sangen?? jeg har læst lidt om, man kan skrive "og", "at", "til", "en", osv på nogle kort og lade barnet finde det i en bog... Jeg ved ikke om det er en måde at gribe det an på? jeg er meget lidt pædagogisk og kan ikke selv huske hvordan jeg har lært tingene, så derfor er gode råd mere end velkomne :-)
KH Elisabet
Tilbage til toppen Go down
Neko

Neko



3½ år.. hjælp :-) Empty
IndlægEmne: Sv: 3½ år.. hjælp :-)   3½ år.. hjælp :-) EmptyTirs Maj 24, 2011 5:07 pm

Jeg har læst noget om at sætte labels på ting, hvor der står, hvad det er, og så skulle de fleste børn selv blive nysgerrige og spørge, hvad der står, og så lærer de at genkende ordet.

Ellers er der masser af litteratur om børns læseudvikling. Jørgen Frost og Carsten Elbro har skrevet en del bl.a. men jeg synes ikke, at de er verdens bedste til at forklare tingene. Jeg har måske bare været fokuseret på skolealderen, så jeg ikke har bemærket andet.
(jeg læser til dansklærer for indskolingen, og der forventer man åbenbart at børnene næsten kan alfabetet)
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



3½ år.. hjælp :-) Empty
IndlægEmne: Sv: 3½ år.. hjælp :-)   3½ år.. hjælp :-) EmptyTirs Maj 24, 2011 6:19 pm

hej Elisabeth

Det ville måske være en mulighed hvis du har en computer at give ham nogle Magnus og myggen, pixeline spil der findes så mange forskellige emner med pixeline.

Jeg havde lavet vores køleskab om til en tavle med tavlelak og der skrev de så på den. Men man kan købe tavler og magnetbogstaver.

hvad med tal, har han interesse i dem. Der er masser at opgaver du kan printe ud på nettet. du kan købe opgavebøger i boghandel og brugser. Der er så mange forskellige.

Flunkerne er også god da der både er historie og noget man skal finde.
Han kan jo også male pokemon tegninger fra nettet http://www.papirclipzen.dk/bornlap/bfp/pokemon/page_01.htm

Det kræver tid og tålmodighed, men det vil være fint hvis det er noget han selv kan gå i gang med.

Ved du hvad en Nintendo er, for den ville også være meget god til at udfordre ham, der kan sættes spil på.

Det som er vigtig i forhold til børnehaven (min egen personlige mening) er at han skal have noget han kan give sig til, som måske kun er hans kasse, Det kan være ting hjemmefra, men noget som interesserer ham, for det er synd for ham at han skal være den som laver balladen bare fordi han keder sig.
Har du mulighed for at hjælpe børnehaven med det.???


Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





3½ år.. hjælp :-) Empty
IndlægEmne: Sv: 3½ år.. hjælp :-)   3½ år.. hjælp :-) Empty

Tilbage til toppen Go down
 
3½ år.. hjælp :-)
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Småbørn-
Gå til: