Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
Mine to børns historie EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
Mine to børns historie EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
Mine to børns historie EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
Mine to børns historie EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
Mine to børns historie EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
Mine to børns historie EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Mine to børns historie EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Mine to børns historie EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
Mine to børns historie EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
children gifted børnehave begavede hilde mentiqa skole wisc privat Århus
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 Mine to børns historie

Go down 
3 deltagere
ForfatterBesked
ditte





Mine to børns historie Empty
IndlægEmne: Mine to børns historie   Mine to børns historie EmptyFre Jul 25, 2008 5:25 am

Hej. Jeg er mor til to en pige på 10, der startede på Mentiqa østjylland i feb og en søn på 4, der går i børnehave.

Vejen har været lang og har kostet blod sved og tårer. Vi har ofte følt os som dårlige forældre, der tros alle gode forudsætninger ikke magtede forældreopgaven.

Efter vi har fundet ud af at vores barn (evt børn) ikke er som andre børn, kan vi se at vi står overfor udfordringer, der rækker ud over 'normalen'.
- Man her ikke ret fordi man er voksen og har levet længere tid
- Alt kan diskuteres - også det der ikke er til debat.
- Der er altid en mulighed for at opnå det man vil, hvis man bliver ved længe nok og / eller er opfindsom nok.
- Vi har stadig store problemer med dagligdagens rutiner eksempelvis kommer hver dag som en helt nu dag; at man skal op om morgenen, at man skal vaskes (hvorfor er bmsf så super ligeglade med at de lugter og har fedtet hår ???!! (og spiser grimt for den sags skyld)), have morgenmad mv.
- Vi har problemer med at få gennemført daglige ting, der ikke lige har interesse (gå tur med hunden, rytte op på værelset). Der er altid nye opfindsomme grunde til at det ikke er muligt lige netop nu eller lige i dag
- Vi forsøger at få den mindste til at forstå, at man kan sove i sin egen seng hele natten
- og at man ikke må slå, når det ikke går som man vil (også ham på 4)


Min datter har altid været kvik.

Vi havde en oplevelse af at hun kunne forstå os før hun kunne tale

Talte tidligt i lange sætninger - før hun kunne gå. Det viste sig, da hun var 2½, at hun havde været ørebarn hele hendes liv, med væske på ørene og stærkt nedsat hørelse, uden at det dog havde påvirket hendes sprog. (min egen lommeteori er at det er en måde hvorpå de kan lukke af for omverden og få fred)

Kunne se sammenhænge som ikke var alderssvarende. Hvor den ene historie/bog var lig den anden og hvor de var forskellige.

Var tidligt fantastisk til at tegne.

I vuggestuen holdt hun sig til de voksne og elskede at få læst bøger.

I hendes verden var der i vuggestuen børnene og de voksne (inkl hende selv). Hun oplevede sig selv som medhjælper, så efter at de andre fik spist deres mad, sagde til når de var vågne eller havde ondt. Hun viste hurtigt hvem alles forældrene og bedsteforældre var, hvornår der var kage i personalestuen mv.

Holdt tidligt op med bruge sut, besluttede sig fra den ene dag til den anden, græd en gang over savnet, da hun slog sine tænder dagen efter, og har aldrig nævnt den siden (før havde hun mindst 5 i sengen en i hver hånd og en i munden til natten).

Var renlig med afføring omkring de 2 år og helt som 2½ årig. Havde kun få uheld efter.

Hun kan huske alle mulige ting og jeg undrede mig blandt andet over hendes måde at tænke sammenhænge på. Jeg har i sin tid lært at børn lærer at tingene ved at se de samme mange gange også begynde at forstå. Men for min datter er situationen en helhed og hun bruger efterfølgende oplevelser til at skabe nuancer i sin viden. Eksempelvis kommer hun et sted hen og bebynder at fable om is (er 2½) man kan så være sikker på at hun har været der før, eksempelvis med bedsteforældre og har fået en is (da hun eksempelvis var 16 mdr). Hun kan genkalde sig oplevelser og steder med fotografisk hukommelse (se det som en film). Vi har senere erfaret at hun, når vi var på ferie efter nogle dage ikke ville ud i omverden overhovedet. Det kan jeg se nu skyldes hendes måde at opleve verden på. Hun er som en svamp med ned til mindste detalje - alt komme ind, og når der ikke kan være mere lukker hun ned. Så sidder man der på ferie - og vil gerne selv ud og se noget - med et barn der ikke vil nogen steder hen resten af ferien - ikke engang for at få noget at spise (og dem har vi så to af nu).

Hendes børnehavetid var storartet. Igen fandt hun hurtigt ud af reglerne og fik overblik over forældre mv.

Hun havde 2 venner der begge var ½ år yngre end hende. De legede på den måde at hun satte legen i gang og fandt på. På en god og kærlig måde. Når hun husker tilbage var det værste at skulle tisse, for så var legen opløst når hun kom tilbage, også var det noget af et arbejde at få styr på tropperne igen.

De voksne synes hun var sjov og synes det var dejligt at se en pige ved sine meningers mod og med en vilje af stål.

Havde stor interresse for bogstaver og kunne de fleste inden hun startede i skolen (den interesse hold dog den samme dag som hun startede i skolen).

Super i vendespil - har kunne slå sin far fra hun var 3 år.

Øje for ironi og sarkasme.

Så vidiofilm igen og igen selvom hun kunne dem ordret efter at have set dem 2 gange - også en måde at koble af på tænker, jeg når jeg ser tilbage.

Så kom hun i skole ............... og den lykkelige barndom var slut.
Systemet var stort og ikke gennemskueligt. Spillereglerne og forventningerne uklare eller selvmodsigende. Hun ønske at være som de andre piger og brugte alle sine krafter på det. Det tog os 5 skoleår at finde ud af, at hun var særlig begavet til tros for at både vuggestuen og børnehaven havde øje for det).
For hver dag i skolen virkede hun mindre og mindre begavet og mere og mere dårligt fungerende. Det eneste der modsage tesen var hendes faglige formåen når der var prøver.

Vores dreng har altid være kvik, men det er på en helt anden måde end sin søster........ Så ham er der nok ikke noget med. Han giver nok sine forældre et langt og lykkeligt liv uden flere grå hård i hovedet.... Der er bare lige de der små ting der af og til popper op.... men det er nok slet ikke noget. Sådan er alle børn nok, det er bare os der ikke kender så mange på hans alder.....

Da han var helt lille kunne han udsætte sine mad behov 30-40 min til mor blev færdig med det jeg nu var i gang med - vi byggede hus om på det tidspunkt. Det har altid undret mig, men det var somom han viste at han skulle nok få. Så kunne han sidde eller ligge og bare se på hvad jeg lavede, somom det sagde ham noget (vi taler ammebarn (til de 4 mdr)).

Da han var 4 md kom han på grød. Samme aften, som han havde fået grød for første gang sad han i skråstolen og så på vi spiste. Alt hvad han kommunikerede med hans krop, viste at han også ville spise med - men jeg skyder det hen, han er 4 mdr og har kun smagt grød en gang samme formiddag. Til sidst må jeg høre min mand om han har bemærket noget. Han kan så sige, at han de sidte 10 min har siddet og tænkt det samme. Drengen spiser 2 dl grød med største tilfredshed. Der går ikke en dråbe til spilde.

Da han var 2 år kunne han sætte dvd på selv og kører lyden over sterioanlægget.

Stoppede med sutten fra den ene dag til den anden, som søster.

Da han havde en computermus i hånden første gang brugte han den med selvfølge, der var ikke nogen der behøvede at forklare ham sammenhængen med skærmen.

Han har haft alle former for værktøj i hænderne.
Også ved de 2 år var han med til at lave hegn. Han kunne skue med den elektriske skruemaskine, den var bare for tung til at han kunne løfte den op i skurerne.
Han ved hvordan de maskiner han har set andre bruge skal bruges og hvad de gør og hvad der gør dem farlige. Han er aldrig kommet til skade med værktøj
Den første gang han får fat i et vatterpas kaster han sig ned og begynder at trække det hen over jorden, vi tænker drengen er skør. Men vores nabo kan fortælle at han (da han var ca et år) har været med til at ligge fliser over hos dem (hvor man trækker sand af med et vatterpas)

Skurlåg på flasker har han også kunne åbne så længe jeg kan huske.

Talte ikke særlig tidligt i forhold til søster. Men talte rent og i sætniner hurtigt efter han kom i gang - og ja har også stammet på en sådan måde at han næsten ikke kunne få alt det han ville sig ud over sine læber hurtigt nok (da han var 3). Der er holdt op igen.

Han var renlig 3 mdr efter børnehavestart, jeg tror det var fordi, at han ikke ville have nogle af de voksne til at skifte ham. Men har siden haft mange uheld, nogle gange hver dag. Jeg tror han er mere ligeglad med at tisse i bukserne end at afbryde legen.

Er fantastisk til at tegne

Han har kun en dreng i børnehaven han leger med - de er hinandens allerbedste venner i hele verden - de andre eksistere ikke rigtigt i deres univers. Han er ikke nogen særlig tilknytning til de voksne i børnehaven, de er der bare. Siger ikke til hvis han har tisset i bukserne og spørger dem ikke om hjælp. Han gidder ikke rutiner såsom højtlæsning om mandagen og klippe klistre om tirsdagen mv. Her ødelægger han det let for de andre ved at fjolle.

Han har væske på ørene og overstimuleres som sin søster, når vi er på ferie.

Han kan tingene selv og gør det gerne selv - skære med den store køkkenkniv - uden af spørge. Kommer stort set ikke galt afsted

Har en fantastisk stedsans. Kan kende vejen og hvor vi er på vej hen. Kan kende bilmærker mv.

Han har en fantastisk fantasi og kan være i sin egen fantasi legeverden.
Lige for tiden ser vi Harry Potter sammen en ny hver dag, og han virker til at forstå at man kan spole tiden tilbage og andre mærkeligheder. Universet beriger ham meget i de lege han leger.

Han bliver let sur og gal - og slår hvis tingene ikke vil som han vil. Hvilket er noget der er kommet og taget til det sidste år.

Han lever et glad og lykkeligt liv, så og må vi se når han skal starte i skolen !!!!!

Ditte
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Mine to børns historie Empty
IndlægEmne: Sv: Mine to børns historie   Mine to børns historie EmptyFre Jul 25, 2008 5:45 am

hej ditte
Velkommen i forum og hvor er du god til at beskrive dine børn. Jeg kan jo genkende mange af de ting du skriver.

Noget vi forældre skal huske er, at vi er gode forældre uanset hvad andre siger og mener.
Det er temmelig svært at have asynkrone børn.
Hvis jeg skal forklare Patrick som er asynkron som stort set alle intelligente børn, så har han cyklet og hoppet trampolin som alle andre 5 årige, men så slog han sig og hans lille bror sagde et forkert ord til ham så var han 2-3 år. Senere så han Dirch Passer på Youtube og så var han jo lige 8-10 for han forstår det sjove i Dirch Passer. Vi skal som forældre hele tiden have føling med hvor børnene er og det er hårdt.
Det gør ikke livet nemmere at dem omkring børenene, dem udover os forældre, ikke hverken forstår børnene eller os forældre.
Vi kan håbe på at andre mennesker omkring børnene læser vores historier og reagerer på dem.
Patrick på 5 skal til at i børnehaveklasse så vi er også ret spændte. Det bliver der jo nok mere om her på forum.

Tak for din historie om dine børn.
Glæder os til at høre om dine andre erfaringer.
Tilbage til toppen Go down
Hun





Mine to børns historie Empty
IndlægEmne: Sv: Mine to børns historie   Mine to børns historie EmptyFre Jul 25, 2008 6:42 am

HI Ditte,

Velkom til. Sikke mange ting jeg kan genkende du skriver.

vh
Hilde
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Mine to børns historie Empty
IndlægEmne: Sv: Mine to børns historie   Mine to børns historie Empty

Tilbage til toppen Go down
 
Mine to børns historie
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Mine tanker ...
» Mine 2 meget forskellige piger, men er de bmsf?

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Småbørn-
Gå til: