Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
Mon han er "gifted"? EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
Mon han er "gifted"? EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
Mon han er "gifted"? EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
Mon han er "gifted"? EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
Mon han er "gifted"? EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
Mon han er "gifted"? EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Mon han er "gifted"? EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Mon han er "gifted"? EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
Mon han er "gifted"? EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
privat mentiqa gifted børnehave wisc Århus children begavede skole hilde
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 Mon han er "gifted"?

Go down 
2 deltagere
ForfatterBesked
Minsøn
Gæst




Mon han er "gifted"? Empty
IndlægEmne: Mon han er "gifted"?   Mon han er "gifted"? EmptyOns Okt 08, 2008 9:12 pm

Jeg har læst en del af jeres historier i dette forum og ser nogle lighedspunkter med vors søn, som er 3 år og 3 måneder.

Han har altid været speciel og meget fremme på nogle punkter - især sprogligt.

Nogle af de ting der får mig til at tænke i baner af "et særligt klogt barn" er følgende:

-Han han har et avanceret og meget nuanceret sprog. Lærte at tale meget tidligt - flydende som 2 årig. (lillebror på 1 år og 4 måneder siger også allerede mange ord og sætter ord sammen i små sætninger)
-Han kan tælle og også løse simple regnestykker (f.eks 1+2). Interesserer sig for hvad klokken er. Er klokken fem nu mor?
-Kan alfabetet og deler ord (Mår (dyret) er M som i mormor og år som i et år, ikke mor?), genkender navne, ord, husker sætninger i bøger - kan f.eks alle sætninger i Lottebøgerne udenad.
-leger med ord, rim og remser og bytter selv om på bogstaver for at lave fjolleord -som bakke snavvendt - danner hele tiden nye fjolleord ud fra vores normale samtaler i familien.
-Kunne sige alle vers i "jeg en gård mig bygge vil" før han fyldte 2. Nu kan han synge hele julesalmer, Kim Larsen sange (f.eks Jutlandia, hvor han så spørger: Hvad er krig mor?) og Anna David.
-Husker utroligt godt, kan huske et år tilbage at han havde pasta med på picnictur-fest i vuggestuen. og husker generelt alt hvad han får fortalt, og vender tilbage til det lige pludselig når man tror det er er passeret...
-Spørger hele tiden og vil have uddybende svar
-Kan 2-tabellen, som han siger han selv har lært og ikke har hørt andre sige
-vil se se sine dvd-film med norsk eller svensk tale da han jo kender replikkerne på dansk allerede

ja... jeg kan blive ved.... vi kender ikke så mange børn på samme alder og har dermed ikke noget sammenligningsgrundlag, men jeg synes ikke det er helt normen for hans alder?

Socialt fungerer han bedst med sine jævnaldrene på 2-mands-hånd, kan ikke rigtig finde plads i grupper. Han trækker sig når der kommer andre ind over. Han er meget egenrådig og vil have tingene på sin måde og deler nødig med de andre - vil have alle bilerne! Han leger rigtig fint med en ad gangen og det er en fornøjelse at se.
Han er begyndt at blive hidsig, at få vredesudbrud (det er kommet indenfor de sidste par måneder) og han er begyndt at slå sin lillebror og andre børn når han ikke får sin vilje eller de ting han vil lege med. Jeg tænker at det kan være frustration?
Han foretrækker at være i selskab med voksne, han søger og spørger.
Pædagogerne tager ikke rigtig ansvar, da børnene jo selv skal finde ud af at komme i leg, men han skal altså hjælpes hvis ikke lige de er der, dem han plejer at lege med...
Han er meget tænksom og følsom, og han siger allerede nu at den og den vil ikke lege med ham, så i dag har han ikke leget med nogen men bare hygget sig i børnehaven..
Jeg er bange for at han føler sig anderledes..

jeg er sådan i tvivl og det går mig virkelig på.. og man kan ikke rigtig tale med nogen om det fordi de bare synes at det må da være rart med et kvikt barn!

Han er ellers en glad dreng med rigtig meget humor og alt i alt et fantastisk barn med meget overskud.

Hvad vil I råde mig til at gøre? hvordan finder jeg ud af hvordan han får det bedst muligt?

På forhånd tak.
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Mon han er "gifted"? Empty
IndlægEmne: Sv: Mon han er "gifted"?   Mon han er "gifted"? EmptyTors Okt 09, 2008 1:54 am

Det er aldrig rart når ens barn ikke fungerer optimalt og man har følelsen af ikke at blive forstået.

Du har læst mange ting om intelligente børn, er jeg sikker på, for ellers ville du ikke skrive herinde på dette forum og du er meget velkommen.

Børnehaven kan være en stor mundfuld for dig, kan jeg forstå. Du er sikkert lige så frustreret som din søn. Ud fra det jeg kan læse, har din søn brug for NYE udfordringer i børnehaven og blive accepteret som han er.
Mange børnehaver bruger den pædagogik som du fortæller om, og det er ikke altid optimalt for intelligente børn.

Har du snakket med børnehaven om det?

Hvis du skal have et positiv forhold til børnehaven må man f.eks. aldrig sige intelligent barn og at barnet keder sig.
Foreslå at du gerne vil holde et møde, da du er bekymret for din søn. Spørg hvordan han er i børnehaven og fortæl derefter hvordan du ser ham hjemme, og hvad han laver hjemme både gode og dårlige ting.
Prøv at skriv hans milepæle op og giv dem til børnehaven og spørg om det er normalt for børn på den alder.

Jeg har oplevet og hørt at når pædagogerne selv opdager hvad der er med børnene, er der større mulighed for at de hjælper. Det vil sige du skal lede dem på sporet uden at sige hvad du tror er "galt".

Ud fra hvad du har skrevet tyder det meget på at han hører til den talentfulde gruppe.

Mod på, vi er her for at hjælpe.
Du er velkommen til at skrive til mig privat på boern@intelligenteboern.dk, hvis det er nemmere for dig.
Hvis du hellere vil ringe kan du skrive til mig og så kan du på den måde modtage mit telefonnummer.
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




Mon han er "gifted"? Empty
IndlægEmne: Sv: Mon han er "gifted"?   Mon han er "gifted"? EmptyTors Okt 09, 2008 2:39 am

Minsøn skrev:

Hvad vil I råde mig til at gøre? hvordan finder jeg ud af hvordan han får det bedst muligt?

På forhånd tak.

Jeg vil som sådan ikke råde dig til noget endnu, din dejlige dreng er kun 3 år, og det er alt for tidligt og sige noget om, om han hører til i kategorien Børn med særlige forudsætninger. Det kan jo også være han "bare" prøver grænser af som alle andre børn.

Der hvor man entydeligt kan sige mit er barn er et barn med særlige forudsætninger det er som regel hvis de lægger i den kategori jeg vil kalde extreme Højt begavede børn. Det er dem der kunne læse fra de var 2 år, der vil jeg personligt sige der er den jo klokkeklar, at ens barn er meget anderledes end andres.

Nå børn er så små som 3 år så er det yderest svært og sige noget om, og er også derfor Ole Kyed f.eks. først tester børn omkring skolealderen.

Men nyd ham og hans skøre spørgsmål, prøv og give ham lidt udfordringer i form af puzzlespil computerspil, der evt ikke er alderessvarende, så kan man begynde og danne sig et indtryk.

Ikke mindst giv ham lov til at stille spørgsmål og besvar dem så godt i kan, men uden og gøre ham ræd for et eller andet. Ellers hold øje med ham, og obsevere hvad han kan som andre ikke kan i den alder.
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Mon han er "gifted"? Empty
IndlægEmne: Sv: Mon han er "gifted"?   Mon han er "gifted"? EmptyTors Okt 09, 2008 5:04 am

Hej MinSøn

Jeg lagde også mærke til du skrev du ikke havde noget at sammenligne med ang. din søn.

Prøv at skrive hans milepæle op og prøv at sammenligne med gennemsnittet. Det kan du finde på nettet.

Prøv at se på dig selv og hvem er du. Hvad med barnets far. Havde i det også sådan som børn? Bare spørg jer selv.

Det er faktisk ofte sådan, at man selv opdager noget om sig selv ved at se sine børn. Så prøv at sammenligne.

Det var bare en ide.

Jeg opdagede det ikke selv før jeg var 43 år. Der er mange ting som er blevet nemmere for mig. Tro mig!
Tilbage til toppen Go down
Hun





Mon han er "gifted"? Empty
IndlægEmne: Sv: Mon han er "gifted"?   Mon han er "gifted"? EmptyTors Okt 09, 2008 6:24 am

se her: https://intelligenteboern.aforumfree.com/kendetegn-pa-intelligente-born-f1/normale-milepale-se-forskellen-t155.htm

så er det bare med at tage billeder og skrive dagbog om hvad han kan hvornår Very Happy

når han er ældre så kan du snak med en psykolog der ved noget om emnet.

du kan også læse lidt på www.hoagiesgifted.org der har de en del om de små (Søg på redshiritng eller toddler)

ingen af os kan sige om han er den ene eller det andet, især ikke på nettet.

men det er omkring der problemerne kan start og et er en god ide at have BMSF med i tankerne hvis du har en mistanke
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Mon han er "gifted"? Empty
IndlægEmne: Sv: Mon han er "gifted"?   Mon han er "gifted"? Empty

Tilbage til toppen Go down
 
Mon han er "gifted"?
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» International Week of the gifted 2012
» Adocacy for Gifted Children - ENGELSK

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Småbørn-
Gå til: