Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
hvorfor????? EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
hvorfor????? EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
hvorfor????? EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
hvorfor????? EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
hvorfor????? EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
hvorfor????? EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
hvorfor????? EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
hvorfor????? EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
hvorfor????? EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
børnehave gifted privat wisc begavede Århus mentiqa skole hilde children
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
Hvor svært kan det være at være klog?
People who boast about their I.Q. are losers
Diverse psykologer der tester
Min prinsesse
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 hvorfor?????

Go down 
4 deltagere
ForfatterBesked
Karina

Karina



hvorfor????? Empty
IndlægEmne: hvorfor?????   hvorfor????? EmptySøn Jan 11, 2009 10:16 am

Hejsa Allesammen!

Nu er det et stykke tid siden jeg har været herinde!

Men nu har jeg hvirkelig et spørgsmål der trænger sig på. Hvorfor er min søn så uregerelig i skolen. Vi har haft problemer med ham før især da han gik i børnehave, der var mange gange han lavede mange dumme ting, sammen med sine få venner!

Vi kunne ike vente til at han kom i skole for vi vidste at han kede sig i børnehaven. Så vi tæmkte at det ville blive rigtig godt for ham når han fik flere og store udfordringer i skolen. Det gik også ok med ham i 0. klasse men der var stadig problemer især på det sociale...han faldt i hak med en dreng fra sin klasse som var en rigtig lille bølle og min søn og ham var ikke nogen god kombination, hvis i forstår...

Nu går han i 1. klasse og jeg glæde mig så meget for han skulle have en rigtig dygtig klasselærer som virkelig kunne møde ham der hvor han er og hun lytter til os som forældre om at vores søn er lidt højere begavet end mange andre børn og giver hom også ekstra opgaver, og det er heller ikke i hendes timer han er værst...han laver stadig lidt ballade i hendes timer men slet ikke så meget som når han har deres matematiklærer... Sad

Han laver ikke bare ballade, han driller de andre børn, han hopper på bordene, han proverkere hans lærer, han løber ud på gangen og maget andet... vi var til samtale i efteråret hvor vi lavede en plan for ham (Han var selv med) hvor han kom til at sidde ved enebord (Som han selv ønskede) og at han skulle lade de andre børn være. og det begyndte bare at gå rigtig ok. Rom blev jo ikke bygget på en dag...

Men nu her efter ferien er han begyndt at være tilbage til sit gamle jeg, jeg blev ringet op af hans matematiklærer i fredags og hun fortalte mig hvordan hans opførelse har været hele ugen igen.

Er der nogen af jer der haft liggende problemer eller er han bare totalt uopdragen?

Kan i hjælpe mig? Jeg er lidt i vildrede. vi har fortalt ham at vi bare ikke acceptere den opførelse.

Karina
Tilbage til toppen Go down
mindleaving

mindleaving



hvorfor????? Empty
IndlægEmne: Sv: hvorfor?????   hvorfor????? EmptySøn Jan 11, 2009 10:36 am

Jeg kan godt forstå ham.
Hvis han er underfordret, og det tror jeg han er, så er det en følelse som om man lægges i lænker. Man er fanget ved sit bord i en undervisning som er alt for simpelt mens det eget hovede skriger efter udfordringer og massevis af tanker og ideer styrter ned på en og man kan ikke flygte. En følelse af fortvivlelse, et ønske om at få opmærksomhed af læreren, nogen der ser hans fortvivlelse. Det er nok derfor, han opfører sig på den måde. Sådan har jeg det i hvert fald nu i skolen (3. g). Jeg har endda gjort det at jeg gik ud af klasseværelset fordi jeg bare ikke kunne holde ud at høre på. Man starter at blive klasseklovnen for at afreagere. Det er altså alt andet end uopdragen. Man skal bare have en måde at kunne komme af med alt det der sker i hovedet, ofte alt på engang, så man næsten bliver vanvittig af det. En løsning er at læse hemmeligt i undervisningen, men det vil lærerne ikke, og hvis de opdager det giver det balade :-/
Mit forslag er at søge om tilladelsen, at han må løse andre opgaver, sværere. men især får lov til at arbejde med noget selvstændigt. Problemet er, at det ikke må være noget fra de næste klasser, fordi problemet så kommer igen i næste klasse. Det skulle gerne være noget uddybende, hvor man skal tænke selv...
Ellers håber jeg at du kan finde en god løsning med skolen, at han kan få en særbehandling i undervisningen. Men det går desværre igen ud over det sociale... Det er desværre en svær situation :-(
Mange hilsner
Jan
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



hvorfor????? Empty
IndlægEmne: Sv: hvorfor?????   hvorfor????? EmptySøn Jan 11, 2009 6:27 pm

hej

Jeg tror som Jan han har mange tanker i hovedet og bliver rastløs og bare har brug for at bevæge sig for at komme af med rastløsheden. Det kender jeg både fra Patrick på 6 år og mig selv. Vi bliver "sure" når vi keder os mentalt.

Det er jo også fint med en plan for ham. Planen er så han sidder alene og skal opføre sig mere stille. Det er jo lige før man så giver ham anledning til at forstyrrer de andre. Hvordan er han matematik evner? Det er jo ikke nok at lave en plan for hans opførsel, der skal også laves en plan for hans undervisning også på papir. Det kan tage tid at finde hans niveau, men det skal de gøre.
Forstår hans matematiklærer hvad det betyder at være højt begavet? Giver læreren ham udfordringer i forhold til din søns evner. Er din søn testet? Har matematiklæren testet hvad han kan med matematik. Din søn vil sikkert elske at få nogle test alene sammen med læren og læren vil se en helt anden dreng. Spørg om de har mulighed for teste ham.
Patrick fik 3 timer i dansk og på den måde fandt de ud af han kunne læse som en i første klasse, selv om han aldrig selv havde læst en bog herhjemme.

Vores egen situation er den, at vi idag sidder med loven i hånden og skal til møde på skolen, med krav til skolen om at de skal undervise Patrick ud fra hans særlige forudsætninger.

Hvordan er din søn i fritiden og derhjemme.

Har I mulighed for selv at finde noget ekstra til ham hjemme som han kan få med til matematiktimerne, selv om det ikke er jeres pligt at gøre det.
Læren kan ikke håndtere din søn, før end vedkommende forstår hvad det er at være intelligente.
Tilbage til toppen Go down
Hun





hvorfor????? Empty
IndlægEmne: Sv: hvorfor?????   hvorfor????? EmptySøn Jan 11, 2009 9:29 pm

Oki - han vil blive ved med at forstyrre og så længe lærer han hellere ikke noget, hverken på det sociale eller undervisningsplan!

Når et barn er klassens bølle så "rotter" de andre forældre sig sammen og alt i alt ender det gjalt på det sociale plan. De andre børn gider hverken lege med en "der aldrig siger noget og holder næsen i bøgerne" og hellere ej med "en som laver ballade". Børnene er tit med til at drille fordi der kommer jo en reaktion og de driller ret grøft bag om kulisnerne. Læren har desværre ikke fået øjne bag nakken! Forældrene undgår oveni at invitere barnet (bevidst eller ubevidst ved jeg ikke) hjemme osv. Det har jeg utallige gange hørt, set og læst om i diverse forsknings projekter fra udandet. HVis problemet er kendt, snakket ærligt om så kan der findes løsninger. Så længe alle holder en facade kommer problemet aldrig frem.

Min datter

Vedr. det sociale var vi heldig så blev der hurtigt taget hånd om "problemet" og min datter blev hjulpet til at finde venner da hun var i slutningen af 0. klasse. Læren ordnet dette vha. velstruktureret møde hvor hun fremlagt problemet og alle pigeforældre bakket op og lavede en series af legeaftaler. Hurtigt blev hun inviteret igen og igen da de andre piger fadnt ud af hun faktisk er dejligt at lege med. Desvære skiftede vi skole pga. at vi flyttet til en skole hvor hun bare ikke var "accepteret" men her valgt skolen at ignorere problemet, forældrenen valgt at sige det sker da ikke i "vores" klasse så det endte med at hun blev ret ked af det. Det blev ved indtil hun fandt en populere veninde "som tvang de andre" til at lade hende deltage. Det var også denne venidne der fortalt mig hvordan tingene hang sammen. I dag har hun af forskelige årsager skiftet skolen og har det bare super. Tøsefnidder fnadder sker, men det skal der også være plads til - så længe vi forældre bakker op og hjælper børnene til at finde fornuftige løsninger.

Ad undervisning så havde hun fået en differentieret matematik. Desvære var niveauet for let. Hun lavede ting trofast mens lærern gav lettere og lettere regnestykker. Det endte med at hun gik helt i bagløs og stoppede HELT med at skrive, læse osv. Hertil skal jeg pointere at hun kededet sig over hele linien i alle fag undtagen billedekunst og håndtarbejde. Læren rost hende til en forældresamtale med "uanset hvad jeg underviser i så kender hun svaret". Med dette sætning burde læren havde handlet anderledes - men hun var ung og uerfaren og jeg anede hellere ikke som forældre hvad det var hun endeligt sagt. Vi manglede begge erfaringer for at hjælpe min datter. Så skiftede hun skole, denne skoleskift har været guld værd - nu har hun fundet glæden ved i lave opgaver, leksier osv. igen. Dog er ting kedeligt ind i mellem, men der er mange timer hvor hun bare finder frem til nye ting. Og det er her hvor foreskellen ligger - alle kan tåle en vis niveau af kedsomhed - men for meget har konsekvenser! Hvad den enkeldt4e kan overleve med er individuelt - min datter har en høj tolerance men den har konsekvenser.

Mig selv

Uregerelig er ikke ordet da jeg var i 0 og 1. klasse. Faktisk blev min forældre bedt om at finde et nyt skole til mig. afro Erfaringer har jeg en masse af ... men løsninger? Øv der bliver tingene straks sværer

Uregerligt endt med en skoleskift. Efter denne skoleskift. Jeg husker jeg blev sad bagerst i klassen med læsebøger og tilhørende opgaver hæfter allerede som 9 årige - jeg lavede bare en masse "af det samme" men da det var et "nyt" sprog så lært jeg bare en del nye ord osv. Fordelen her var at jeg kom i en skole hvor undervisnning foregik på et andet sprog end min modersmål - så havde jeg rigeligt at give mig til cheers Med matematik skulle jeg lave hvert eneste opgave hvor de andre skulle lave lige nr osv. Når de andre børn skulle lære min modersmål så fik jeg bare gode karakter og hjalp dem (uhm lavede da en del opgaver for andre ... de stakler lært intet af min ivrige behjulpsomhed). Ikke optimalt men jeg overlevede og lært med tiden at holde en pæn gennemsnits niveau.

Min daværende venner husker det som sær at jeg fik mit egne ting - men ikke på en dårlig måde, kun en huskede det selv og snakket om det, hendes tanker dengang at sådan er det bare og hun tænkt først over det senere. Facebook frigiver en del oplysninger om en som man har glemt.

Jeg er dog husket som en meget pligtopfyldende pige hele mit skolegang geek

Foreslag

Det er desværre ikke enkeldt at løse problemet. Det afhænger af barnet, læren, klassen og ikke midst forældrene - hele miljoet skal medvirke. Værst af alt mangler alle en erfaringsgrundlag - som regel har forældrene og barnet ingen og i visse tilfælde er der en lærer der bare kan han eller hendes kram FORDI læren har enten nogle år i ryggraden og har fanget hvad det vil sige at differentiere. At differentiere er ikke noget let opgave - den er hertil ikke noget der kan beskrives eller laves modeller til - det er en kunst at kunne!

Der er bare ikke andre udveje end at der skal findes differentieret matematik til ham. Desværre er der næsten ingenting på markedet og lærene skal opfinde den dyb tallerken forfra for hvert enkeldt elev. Jeg håber at vi med tiden har en database som på engelske sider hvor der ligger ting og sager specialt til HBB børn. Jeg ved jeg har set noget fra et Århus hjemmeside men kan ikke lige finde det nu - Google strejker ind i mellem.

Matematik for elever i overhalingsbanen af Henrik Stanek

Når han er så lille er sider som www.matematikbogen.dk god men det tager tid at lave ting. Som forældre er det umuligt da vi ikke ved havd der udervises i og hvornår noget er relevante. Men med lidt vejledning fra læren kan vi hjælpe en del ift. resource krævende skæld ud møder.

Dygtige elever en opgavebog i Matematik
Tilbage til toppen Go down
Karina

Karina



hvorfor????? Empty
IndlægEmne: Sv: hvorfor?????   hvorfor????? EmptyOns Jan 14, 2009 5:45 am

Jeg takker for de svar jeg har fået...jeg vil arbejde videre, vores fantastiske dansk og klasselærer har spottet hans evner og giver ham virkelig udfordringer, han har bl.a. lige fået en læsebog sammen med tre andre fra klassen. men hvad hans matematik lærer angår så har hun lidt sværre ved at aktivere ham...men hun er helt ny uddannet så jeg tror hun har lidt sværre ved det! Men vi har bedt om at få ekstra opgaver til ham i de boglige fag. Wink

Jeg vil dog sprøge næste gang jeg taler med matematiklæreren om det kan være fordi han "keder" sig at det er derfor han er som han er. Tænker på om jeg måske skulle være der en dag og overvære hendes undvisning. Har i haft erfaringer med det?
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



hvorfor????? Empty
IndlægEmne: Sv: hvorfor?????   hvorfor????? EmptyOns Jan 14, 2009 6:29 am

Det ville måske være godt at se hvordan hun underviser, og hvad hun underviser med.

Jeg har ingen erfaringer med det, for jeg er lidt imod med mig selv, for jeg er sikker på at jeg ikke kan holde mund eller blande mig. Så det går ikke for mig.
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





hvorfor????? Empty
IndlægEmne: Sv: hvorfor?????   hvorfor????? Empty

Tilbage til toppen Go down
 
hvorfor?????
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» "Hvorfor WISC tester du ikke?".

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Skolebørn-
Gå til: