Jeg kunne godt bruge noget af din evne til at skrive Du er bare super til det. Det er virkelig godt at få frem i lyset, hvad det er for test de laver på vores børn og hvad disse test kan fortælle. Det må jo også være vigtigt, hvordan børnene har det når testen bliver taget?
Det vigtigste er hvordan børnene har det, og om de gider ... faktisk i vores tilfælde havde han behov for at forstå at det her var reelt noget som var vigtigt.
Min søn på knap 7 år, er netop startet i 1.klasse. Vi har altid vidst, at han ikke var helt som hans kammerater. Men ingen børn er jo ens og der skal jo være plads til forskellighed. Han talte fx nærmest flydende som 2 årig. Igennem børnehavetiden har han altid været meget følsom og været præget af kropslig uro. Han har været god til at koncentrere sig, når noget fanger hans interesse. Meget videbegærlig. Vil gerne sætte rammerne i leg, og har svært ved når andre ikke overholder reglerne, også de mere generelle og uskrevne regler. Elskede da vi læste Harry Potter for 1/2 år siden, og havde ingen problemer med at forstå den og koncentrere sig om den. En masse små ting, som tilsammen er med til at gøre ham til noget helt særligt...fuldstændigt som alle andre børn er I børnehaveklassen fik han lavet IL-basisprøven, med en enkelt "fejl", som han havde glemt at svare på. Nu hvor han har gået i 1.klasse i ca. en måned, har han i matematik allerede lavet 60 sider af ekstraopgaverne i matematik, og siger direkte, at han keder sig! Det er primært plus-stykker og mængdeangivelser, så når han jo både kan lave minusopgaver og lette gange- og dividerestykke, så kan jeg jo godt forstå ham. Er bange for, at han pludselig mister lysten til matematik, som han ellers er rigtig glad for. Jeg aner ikke, om han er mere end helt alm. godt begavet, men jeg oplever bare tit, at han "falder ved siden af rammerne".
Nu til det aktuelle: I weekenden har min svigermor "for sjovt" lavet en chips-test på ham. Hun er uddannet lærer, og har lavet testen på over 300 børn, så hun har god erfaring med den. Konklusionen blev, at han havde tre fejl, og lavede testen på 11 min. Han sad helt alene i et rum, uden forstyrrende elementer, men altså helt uden "hjælp". Min svigermor har aldrig haft et barn før, med så godt et resultat. Nu står vi så her, og ved ikke, om vi skal gøre mere ved det....Drengen er rigtig glad for at gå i 1.klasse, men jeg håber jo, at han bliver ved med at udfordres.
Det jeg egentlig vil høre jer om, er hvad jeres erfaring er med denne chips-test? Min svigermor har forklaret, at den mest siger noget om hans evne til at tænke i helheder og strategier, og ikke rigtigt noget om hans intelligens-niveau. Vil det mon være relevant at lade ham teste mere (PPR) eller hvad skal der til, før man vælger det?
Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 12:57 am, rettet 1 gang
test ok Gæst
Emne: Chips test er ikke hele sandheden Tirs Mar 29, 2011 6:07 am
Til Janne
Det er vigtigt du forstår at CHIPS testen ikke er sandheden om intelligens niveau. Chips testen som er lavet af din svigermor skal normalt ikke laves alene, men kan følges af en iagtagelse. Testen bruges primært til at lave eks. hold i klassen, til at vurdere kognitive udvilingstrin og siger dermed noget om hvor en lærer kan sætte ind i henhold til undervisningsdifferentiering.
En ting må jeg slå fast. Undervisningsdifferentiering har intet med ekstra opgaver i matematik. Uanset hvor mange han kan løse. Det har til gengæld alt at gøre med hvilke opgavetyper han stilles. Sorterings opgaver der normalt placeres i de første skoleår viser Chips testen at han sagtens kan honnorere allerede.
Men lige et spørgsmål til Chips testen. Der er jo mange forskellige typer af den og hvilke han har løst fortæller du ikke noget om. Jeg skulle have resultaterne for at sige mere. Der findes chipstest til forskellige alderstrin. Den kaldes småbørns testen. Der findes forskellige testsider i versionen for de ældre der generelt inddeler børns kognitive udviklingstrin i 3 kategorier (ja faktisk i hele 4) . Kategorierne kan fortælle noget om hvilke typer abstraktionsniveau eleven kan magte. Hvis din dreng er i analyse/syntese kategorien så er det ganske normalt. Hvis han løser mere end 5 rigtige af de 15 af helhedsopgaverne så fortæller det generelt noget om et udviklingstrin fra 4. klasse og op.
Husk at chips ikke er en intelligens test. Og kan ikke bruges som sådan.
Der er op til 40 opgaver i en enkelt chipstest. 11 min. lyder helt utroligt hvis det er den hele han har taget.
MVH Christian
Admin Admin
Emne: Sv: CHIPS - forberedelse! Tirs Mar 29, 2011 6:54 am
Hvis man skal intellligens teste skal der flere tests til og iagtagelse og samtidig skal vi også huske på hvordan børnene har det når det testes.
Men dejligt du gider og har lyst til at deltage i debatforum her.