Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
Ny i dette forum EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
Ny i dette forum EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
Ny i dette forum EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
Ny i dette forum EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
Ny i dette forum EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
Ny i dette forum EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ny i dette forum EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Ny i dette forum EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
Ny i dette forum EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
begavede privat Århus børnehave skole mentiqa hilde gifted children wisc
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
Hvor svært kan det være at være klog?
People who boast about their I.Q. are losers
Diverse psykologer der tester
Min prinsesse
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 Ny i dette forum

Go down 
3 deltagere
ForfatterBesked
simonsmor

simonsmor



Ny i dette forum Empty
IndlægEmne: Ny i dette forum   Ny i dette forum EmptyTors Okt 08, 2009 8:10 am

Hej med jer. Jeg er mor til 2 dejlige drenge på 4 og 6.
Min store dreng er godt begavet og enormt videbegærlig, men ellers normalt begavet vil jeg mene.
Min mindste dreng derimod er en helt anden historie. Han er idag 4 1/2 år og står på venteliste til udredning.. Muligvis for ADHD.

Jeg har siden han var omkring 1 år vidst at der var noget særlig ved ham. Det har mest været bekymringer omkring det sociale og der har været rådgivning siden vuggestuen. Første gang var da han var 2 år.
I vuggestuen havde man svært ved at takle ham, når han havde gjort noget galt. Han har aldrig accepteret at man skældte ham ud, satte ham eller har kunnet se sin andel i en episode. Han bed, slog, sparkede og skubbede de andre børn. Han blev tydeligt irriteret hvis de kom for tæt på eller hvis de små ødelagde hans lege.
Han blev observeret og personen fra støtteteamet kunne se en dreng der legede som en 4 årig og ville ønske hun kunne se ham i en legerelation med nogle større børn. Hans reaktion på de små var tydelig.. han skubbede dem hårdt væk, fordi de ikke kunne forudse hvad han havde tænkt sig med legen. Hvis han f.eks. byggede togbane havde han helt tydeligt et billede i hovedet af hvordan den skulle se ud. Hvis de andre børn rørte en togskinne fik de en på hovedet eller et ordentligt fur.
Han forhandlede sig flere gange ud af en situation med de voksne og endte ofte med få det som han gerne ville have det... og de voksne var lige overraskede hver gang.. Altså over at han feks ligepludselig var endt med at sidde der hvor han i starten ikke kunne sidde fordi der sad en anden Smile
Derudover var Simon motorisk urolig og hele tiden igang. Der blev lagt mærke til at han allerede som 1 1/2 årig løb som en på 3-4 år. En rigtig tumle dreng der elsker at være ude.

Simon kom i storbørnsgruppe med de børn der skulle starte i børnehave og kom derfor i børnehave 2 gange om ugen. Og det var godt for ham. Normalt gik børnene der 2-3 mdr. inden de startede børnehave, men han kom altså til at gå der i 9 mdr.

Som 2 1/2 årig lærte Simon sig selv at køre på 2-hjulet cykel uden støttehjul. Han ville ikke holdes og kunne med det samme.

Som 3 årig startede han i børnehave og her fortsatte han med at være voldsom ved de andre børn. Han kunne ikke have dem tæt på uden at han "kom til at lange ud efter dem". Han var en glad dreng som elskede at bevæge sig og elskede at danse og synge.

Støtte teamet er stadig inde over og man laver en struktureret og tydelig pædagogik omkring ham.

Som 3 1/2 årig (sidste vinter) opdager jeg at han meget hurtigt laver et puslespil på 25 brikker. Det særlige er at han ikke prøver sig frem, men at han kan se på farverne om brikken passer. Jeg giver ham et puslespil med 50 brikker og med meget lidt hjælp laver han også det. Køber et puslespil på 100 brikker og også det klarer han med meget lidt hjælp. ( det er faktsik kun den manglende koncentration der stopper ham). Vi ender med at lave et puslespil sammen på 250 brikker. Men da foråret kommer gider han ikke længere... så er det ud og røre sig Very Happy

Til sin 4 års fødselsdag får han et par rulleskøjter som han kører afsted på som om han aldrig har lavet andet Very Happy

Vi er stadig sikre på at simon kunne have ADHD... vi har mange kampe i hverdagen. Det er blevet bedre med de helt voldsomme reaktioner mod andre børn... men de kommer stadig.

Vi har så lige været til møde med støtteteamet som siger at med simons historie skulle vi måske begynde at kigge på om vi kunne have med et barn med særlige forudsætninger at gøre.
At han muligvis har det så svært fordi han på mange områder er velformuleret og dygtig. Men at han på det sociale og følelsesmæssige ligger en del lavere.

Han kan synge alfabetet og skrive sit navn men er ellers ikke specielt boglig. Han husker alt Very Happy .... eller måske er han.. Har altid vidst at han var dygtig motorisk men har aldrig tænkt over at han kunne være højt begavet...

Har andre herinde været inde omkring ADHD.

Det hele er nyt for mig.. men efter at have læst en del herinde er der jo lige pludselig mange klokker der ringer.

Ved at jeg selv ligger lidt over gennemsnittet og kunne læse inden jeg begyndte i skole. Har faktisk lignet simon meget.. men har aldrig fået gjort så meget ved det...
Kedede mig enormt i starten af folkeskolen. læste alle bøgerne med det samme og lavede alle opgaverne... og fik skæld ud for det.. Da jeg var færdig med folkeskolen var jeg skoletræt... Men har selv en lille fornemmelse i maven af at hvis bare man havde fået gjort noget ved alle de talenter man havde dengang. Er musikalsk, spiller teater, er en god historiefortæller og elsker at skrive ( Bare se det her Very Happy )

Vil jo gerne gøre det bedste for Simon og ser frem til at få ham testet og udredt for at finde den helt rette hylde for ham Very Happy

Tak hvis i læste med så langt, og hvor er det spændende at læse om jeres fantastiske og unikke børn.
Tilbage til toppen Go down
simonsmor

simonsmor



Ny i dette forum Empty
IndlægEmne: Sv: Ny i dette forum   Ny i dette forum EmptyTors Okt 08, 2009 8:48 am

Vil lige tilføje et par ting efter at have læst lidt flere indlæg.

Simon har altid været følsom overfor lyde og som en beskriver bliver han helt panik angst når naboen borer... Stadig lidt... men ikke helt så voldsomt som tidligere. Kan gå i panik over en ballon, fordi han tror den vil springe og sige BANG.

Han er meget rytmisk og synge tonerent. Husker mange sangtekster.

Han tegner meget fint efter hvis man viser ham noget eller siger hvad han skal gøre. Tegner tydeligt en mand og tæller nøje efter at der er 5 fingre. Han genkender tallene til 10 men kan tælle meget længere.

Han slår kolbøtter og har gjort det længe, vejrmøller og er begyndt at øve sig i at stå på hænder Very Happy

Har prøvet at lave en udviklingstest på ham og motorisk ligger han udenfor... den går op til 7 år.

Jeg vil også gerne tilføje at jeg selv arbejder som børnehaveklasseleder og at dette forum virkelig får tankerne igang om nogle af de børn vi ser som "urolige og problemfyldte". Børn der har det rigtigt svært, men som man hører lærene omtale som " kan ikke forstå det, for han er bare super intelligent". Har arbejdet de sidste 8 år som støttepædagog for børn med særlige behov, mange med ADHD. Og har været meget interesseret i hvordan man bedst rummer disse børn i folkeskolen. ( for det er jo der vi bevæger os hen med de nye regler om rummelighed).

Jeg er blevet meget tændt på emnet og overvejer at lave en pjece til storbørnsgruppen/børnehaveklassen/indskolingen omkring intelligente børn. Ved i hvad der findes af et sådan materiale?

Nå, men jeg vil læse videre... der er jo mange indlæg her på siden Very Happy

Vh. Heidi
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Ny i dette forum Empty
IndlægEmne: Sv: Ny i dette forum   Ny i dette forum EmptyTors Okt 08, 2009 9:58 am

Jeg har på indeks siden lagt en pjece, se om du kan bruge den.
Jeg er oprigtig meget interesseret i at snakke med dig så jeg skriver en privat besked til dig i dette forum.
Tilbage til toppen Go down
Hun





Ny i dette forum Empty
IndlægEmne: Sv: Ny i dette forum   Ny i dette forum EmptyTirs Dec 29, 2009 10:29 am

m


Sidst rettet af Hun Man Feb 07, 2022 3:15 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
simonsmor

simonsmor



Ny i dette forum Empty
IndlægEmne: Sv: Ny i dette forum   Ny i dette forum EmptyTirs Dec 29, 2009 9:48 pm

Jeg er meget glad for at jeg har presset lidt på for at få Simons vanskeligheder klarlagt. Jeg ved hvor svært det er når barnet først har fået det svært i skolen. Når de ikke fungerer socialt og fagligt. Det går hurtigt ned ad bakke.

Jeg håber at vi kan få helt styr på hvilken form for hjælp Simon har brug for nu, inden han starter i skole. Så vi netop slipper for at blive nødt til at flytte ham rundt.

Han er kun 4 1/2, så jeg er optimistisk omkring hans fremtid og håber vi når at sætte tidligt ind og forhindre for mange nederlag.

Vh. Heidi.
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Ny i dette forum Empty
IndlægEmne: Sv: Ny i dette forum   Ny i dette forum Empty

Tilbage til toppen Go down
 
Ny i dette forum
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Denne historie fra en mor til Admin privat

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Småbørn-
Gå til: