Hej med jer. Jeg er mor til 2 dejlige drenge på 4 og 6.
Min store dreng er godt begavet og enormt videbegærlig, men ellers normalt begavet vil jeg mene.
Min mindste dreng derimod er en helt anden historie. Han er idag 4 1/2 år og står på venteliste til udredning.. Muligvis for ADHD.
Jeg har siden han var omkring 1 år vidst at der var noget særlig ved ham. Det har mest været bekymringer omkring det sociale og der har været rådgivning siden vuggestuen. Første gang var da han var 2 år.
I vuggestuen havde man svært ved at takle ham, når han havde gjort noget galt. Han har aldrig accepteret at man skældte ham ud, satte ham eller har kunnet se sin andel i en episode. Han bed, slog, sparkede og skubbede de andre børn. Han blev tydeligt irriteret hvis de kom for tæt på eller hvis de små ødelagde hans lege.
Han blev observeret og personen fra støtteteamet kunne se en dreng der legede som en 4 årig og ville ønske hun kunne se ham i en legerelation med nogle større børn. Hans reaktion på de små var tydelig.. han skubbede dem hårdt væk, fordi de ikke kunne forudse hvad han havde tænkt sig med legen. Hvis han f.eks. byggede togbane havde han helt tydeligt et billede i hovedet af hvordan den skulle se ud. Hvis de andre børn rørte en togskinne fik de en på hovedet eller et ordentligt fur.
Han forhandlede sig flere gange ud af en situation med de voksne og endte ofte med få det som han gerne ville have det... og de voksne var lige overraskede hver gang.. Altså over at han feks ligepludselig var endt med at sidde der hvor han i starten ikke kunne sidde fordi der sad en anden
Derudover var Simon motorisk urolig og hele tiden igang. Der blev lagt mærke til at han allerede som 1 1/2 årig løb som en på 3-4 år. En rigtig tumle dreng der elsker at være ude.
Simon kom i storbørnsgruppe med de børn der skulle starte i børnehave og kom derfor i børnehave 2 gange om ugen. Og det var godt for ham. Normalt gik børnene der 2-3 mdr. inden de startede børnehave, men han kom altså til at gå der i 9 mdr.
Som 2 1/2 årig lærte Simon sig selv at køre på 2-hjulet cykel uden støttehjul. Han ville ikke holdes og kunne med det samme.
Som 3 årig startede han i børnehave og her fortsatte han med at være voldsom ved de andre børn. Han kunne ikke have dem tæt på uden at han "kom til at lange ud efter dem". Han var en glad dreng som elskede at bevæge sig og elskede at danse og synge.
Støtte teamet er stadig inde over og man laver en struktureret og tydelig pædagogik omkring ham.
Som 3 1/2 årig (sidste vinter) opdager jeg at han meget hurtigt laver et puslespil på 25 brikker. Det særlige er at han ikke prøver sig frem, men at han kan se på farverne om brikken passer. Jeg giver ham et puslespil med 50 brikker og med meget lidt hjælp laver han også det. Køber et puslespil på 100 brikker og også det klarer han med meget lidt hjælp. ( det er faktsik kun den manglende koncentration der stopper ham). Vi ender med at lave et puslespil sammen på 250 brikker. Men da foråret kommer gider han ikke længere... så er det ud og røre sig
Til sin 4 års fødselsdag får han et par rulleskøjter som han kører afsted på som om han aldrig har lavet andet
Vi er stadig sikre på at simon kunne have ADHD... vi har mange kampe i hverdagen. Det er blevet bedre med de helt voldsomme reaktioner mod andre børn... men de kommer stadig.
Vi har så lige været til møde med støtteteamet som siger at med simons historie skulle vi måske begynde at kigge på om vi kunne have med et barn med særlige forudsætninger at gøre.
At han muligvis har det så svært fordi han på mange områder er velformuleret og dygtig. Men at han på det sociale og følelsesmæssige ligger en del lavere.
Han kan synge alfabetet og skrive sit navn men er ellers ikke specielt boglig. Han husker alt
![Very Happy](https://2img.net/i/fa/i/smiles/icon_biggrin.png)
.... eller måske er han.. Har altid vidst at han var dygtig motorisk men har aldrig tænkt over at han kunne være højt begavet...
Har andre herinde været inde omkring ADHD.
Det hele er nyt for mig.. men efter at have læst en del herinde er der jo lige pludselig mange klokker der ringer.
Ved at jeg selv ligger lidt over gennemsnittet og kunne læse inden jeg begyndte i skole. Har faktisk lignet simon meget.. men har aldrig fået gjort så meget ved det...
Kedede mig enormt i starten af folkeskolen. læste alle bøgerne med det samme og lavede alle opgaverne... og fik skæld ud for det.. Da jeg var færdig med folkeskolen var jeg skoletræt... Men har selv en lille fornemmelse i maven af at hvis bare man havde fået gjort noget ved alle de talenter man havde dengang. Er musikalsk, spiller teater, er en god historiefortæller og elsker at skrive ( Bare se det her
![Very Happy](https://2img.net/i/fa/i/smiles/icon_biggrin.png)
)
Vil jo gerne gøre det bedste for Simon og ser frem til at få ham testet og udredt for at finde den helt rette hylde for ham
Tak hvis i læste med så langt, og hvor er det spændende at læse om jeres fantastiske og unikke børn.