Why let them walk when they can fly?
Workshop ved konferencen
Ungdomsliv – kommer det os ved?
Århus – 21. januar 2009
Ole Kyed, 2009
Disposition
* Hvorfor beskæftige sig med de velbegavede og talentfulde elever?
* Hvad har problemerne bestået i?
* Hvem er de velbegavede og talentfulde elever?
* Hvad karakteriserer dem?
* De velbegavede kan også have vanskeligheder
* Hvordan kan skolen rådgive og støtte?
* Betydningen af et godt skole/hjem samarbejde
Glemmer vi de dygtige?
* Kan vi som samfund tillade os, at ressourcestærke elever ikke får udnyttet deres potentialer, og kan vi forsvare det over for barnet og dets forældre?
* Hvordan får vi de allerbedste til at udfolde deres særlige forudsætninger?
* Kan der overhovedet opretholdes en fælles skole for alle? – eller har vi brug for niveaudeling og særlige eliteskoler?
Hvorfor er spørgsmålene vigtige?
* Fordi Danmark er forpligtet i.h.t. internationale konventioner
* ”Der skal være plads til de dygtigste elever i vores uddannelsessystem”
FN’s Børnekonvention 1989, § 1, stk. A
* ”Skolen skal rumme alle elever, uafhængigt af deres fysiske, intellektuelle, sociale, emotionelle og sproglige evner eller andre forhold. Dette gælder også handicappede og særligt talentfulde børn”
Salamanca-erklæringen 1994, UNESCO
* Fordi Folkeskoleloven af 1993, § 18 siger om undervisningsdifferentiering
* Undervisningens tilrettelæggelse, herunder valg af undervisnings- og arbejdsformer, metoder, undervisningsmidler og stofudvælgelse skal i alle fag leve op til folkeskolens formål og varieres, så den svarer til den enkelte elevs behov og forudsætninger
* Og endelig fordi regeringens mål for folkeskolen er: (2006)
* Danmark skal have verdens bedste folkeskole. Folkeskolen skal give eleverne faglige kundskaber og færdigheder, fremme kreativitet og selvstændighed samt forberede til videre uddannelse.
* Eleverne i folkeskolen skal være blandt verdens bedste inden for de fire grundlæggende fagområder: Læsning, matematik, naturfag og engelsk.
* Alle elever skal have gode faglige færdigheder. De dygtigste skal være på niveau med de bedste i andre lande. Og niveauet hos de svageste elever skal hæves.
* Folkeskolen skal sikre, at alle unge får kundskaber og færdigheder, der kvalificerer dem til at deltage aktivt i en globaliseret verden.
Fremgang, fornyelse og tryghed
Strategi for Danmark i den globale økonomi
April 2006
Bl.a. derfor skal vi beskæftige os med de velbegavede børn med særlige forudsætninger – men også fordi
* Det er IN i tiden at satse på talenter
* Det er lovpligtigt at undervisningsdifferentiere
* Det er en børneret at blive stimuleret og undervist i overensstemmelse med behov og forudsætninger
* Det kan samfundsmæssigt betale sig at investere i uddannelse og kvalitet
* Det er værdigt som barn at blive mødt og forstået som den man er. Det er med til at give livskvalitet som voksen
Der har været et misforhold mellem målsætning og resultat
* Vi har været underlagt
* traditioner,
* fordomme,
* og mangelfuld viden og indsigt
når vi taler om elever med særlige forudsætninger
* Skolen har ikke været gearet til at undervise og arbejde med børn, der tænker mere komplekst og på andre kognitive udviklingstrin end det store gennemsnit
* Den teknologiske udvikling og samfundsudviklingen har givet markant ændrede livsvilkår
Undervisningsdifferentiering i folkeskolen
Danmarks evalueringsinstitut, dec. 2004
Evalueringsgruppens centrale anbefalinger:
* Eva-gruppen anbefaler, at skolernes ledelse sætter en systematisk og involverende proces i gang med det formål at formulere en fælles forståelse af begrebet undervisningsdifferentiering på skolen.
* Eva-gruppen anbefaler, at skolerne indfører en større grad af systematik og skriftlighed i forbindelse med lærernes løbende iagttagelser og behandlingen af disse på teammøderne.
* Eva-gruppen anbefaler, at lærerne opstiller relevante faglige kriterier som gør formålet med undervisningen tydeligt for eleverne og hjælper dem til at blive konstruktive medspillere i tilrettelæggelsen af deres egen læreproces.
* Eva-gruppen anbefaler at lærerne skelner mellem klassen som en ramme for læring og en ramme om det sociale fællesskab, og at de vælger organisationsform ud fra formålet med undervisningen.
Der er dog ved at ske noget
* Iflg. en rundspørge foretaget af Jyllands-Posten den 29. dec. 2007 har hver tredje kommune ekstra tilbud til velbegavede og talentfulde børn, og næsten 80% af kommunerne mener, at folkeskolens undervisning af børn med særlige talenter bør prioriteres højere.
* Er dette ønsketænkning? – eller er det virkeligheden?