Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
ADHD og BMSF EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
ADHD og BMSF EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
ADHD og BMSF EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
ADHD og BMSF EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
ADHD og BMSF EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
ADHD og BMSF EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
ADHD og BMSF EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
ADHD og BMSF EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
ADHD og BMSF EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
børnehave children privat wisc gifted skole begavede mentiqa hilde Århus
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 ADHD og BMSF

Go down 
3 deltagere
ForfatterBesked
Jens Buch





ADHD og BMSF Empty
IndlægEmne: Sv: ADHD og BMSF   ADHD og BMSF EmptySøn Feb 07, 2010 8:12 am

Det vil være meget sjældent, et barn med ADHD er BMSF. Årsagen er, at ADHD er kendetegnet ved opmærksomhedsproblemet (opmærksomhed, hyperaktivitet og impulsiv).
For at lære/tilegne sig ny viden, skal man have en fungerende fastholdt opmærksomhed, udvalgt opmærksomhed og fleksibel opmærksomhed. Det er også opmærksomheden, der styrer hukommelsen; intet husket = intet lært!

Vær opmærksom på, at de 2 deltest, der bruges til indexet for opmærksomhed i WISC-III også er med i WISC-IV. Det er bare sådan, at WISC-IV ikke har et index for opmærksomhed, da man har fundet ud af, de 2 deltest er fuldstændigt uegnede til dette.

Nu ADHD er nævnt, vil jeg lige indsætte lidt tekst fra et oplæg, jeg har lavet tidligere.

Citat :
Jeg vil her komme med en kort gennemgang af historien bag diagnosen ADHD, startende fra 1960 (det fandtes skam også før, bl.a. under navne som ”Defekt i moralsk karakter”).
I 1960 gik ADHD under navnet MBD eller Minimal Brain Dysfunction. MBD blev, på trods af sin amerikanske oprindelse, også anvendt i Danmark i flere år.
I 1968 kom DSM II og dermed fik ADHD som vi kender det i dag, et nyt navn: Hyperkinetic Reaction of Childhood. Her nævnes det hyperkinæstetiske for første gang, hvilket leder tankerne hen på ICD-10 diagnosen Hyperkinæstetisk syndrom, hvilket er den samme diagnose som ADHD i DSM IV.
Så i 1980 dukker diagnosen ADD op i DSM III. Attention Deficit Disorder, som det står for, kan komme med eller uden hyperaktivitet. ADD er altså den diagnose, der gik umiddelbart forud for ADHD.
Der er i Danmark opstået den opfattelse, at ADD er stille DAMP (Dysfunktion i opmærksomhed/Attention, Motorik og Perception), da hyperaktivitet (Hèt i ADHD) ikke er nævnt ligesom i ADHD, men det er altså lidt af en tilsnigelse!!
I 1987 kommer den reviderede udgave af DSM III (DSM III-R), og her nævnes ADHD for første gang. ADHD.
Så i 1994 kommer den foreløbig nyeste udgave DSM IV, hvor ADHD er nævnt med 3 undergrupper, nemlig primært opmærksomhedsproblem, primært hyperkinæstetisk/impulsivt problem og den kombinerede version.
Men kort fortalt, er ADD i Danmark primært anvendt om børn med opmærksomhedsproblem uden hyperaktivitet.
Det mest korrekte ville egentlig være at skrive, de havde et opmærksomhedsproblem, og så give en grundig beskrivelse af dette problem, men man er i behandlingssystemet meget begejstrede for diagnoser og ”bogstavbørn”.
Tilbage til toppen Go down
Hun





ADHD og BMSF Empty
IndlægEmne: Sv: ADHD og BMSF   ADHD og BMSF EmptySøn Feb 07, 2010 11:07 pm

b


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 6:37 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





ADHD og BMSF Empty
IndlægEmne: Sv: ADHD og BMSF   ADHD og BMSF EmptyMan Feb 08, 2010 2:04 am

Hvis han ikke kan koncentrere sig, når han keder sig, så har han IKKE et opmærksomhedsproblem... det er simpelthen noget pladder!!!

Man har et opmærksomhedsproblem, hvis man ikke kan koncentrere sig længe nok til at lære nyt. Hvis man kan fange interessen ved at give udfordringer, så har man ikke et opmærksomhedsproblem, for så har vi alle opmærksomhedsproblemer!!!

Et stort problem er, at man ikke anvender egentlige test af opmærksomhed, og man ikke skaber motavation for at gennemføre opgaverne.

Der er fx ADHD børn, der ikke kan sidde med opgaver på papir, men som kan sidde og arbejde ved computeren med hurtige skift og stærke farver. Her kompensere man for hypoarrousal...

Det er IKKE en kompensering, hvis man skal give et barn sværere opgaver end dets alder normalt ville "berettige" til.

Som jeg ser det, så skal der skelnes mellem "børn med særlieg behov" og "børn med særlige forudsætninger". Ved at problematisere de særlige forudsætninger, og kalde det for et opmærksomhedsproblem, man keder sig ved nemme opgaver, og nærmest sidestille det med dem, der har særlige behov for støtte, der skaber man en misopfattelse... Kunne man forestille sig, at folk på arbejdsmarkedet med særlige forudsætninger skulle sidestilles med folk i flexjob (særlig støtte)... Det ene menneske er ikke mere værd end det andet, men man skal sgu lige have styr på begreberne...

Velbegavede børn, der keder sig og hænger i gardinerne, har IKKE opmærksomhedsproblemer... dete r sgu den lærer, der ikke kan se det, der har et opmærksomhedsproblem!!!
Tilbage til toppen Go down
Hun





ADHD og BMSF Empty
IndlægEmne: Sv: ADHD og BMSF   ADHD og BMSF EmptyMan Feb 08, 2010 9:38 am

n


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 6:36 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Hun





ADHD og BMSF Empty
IndlægEmne: Sv: ADHD og BMSF   ADHD og BMSF EmptySøn Feb 21, 2010 2:01 pm

n


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 6:36 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





ADHD og BMSF Empty
IndlægEmne: Sv: ADHD og BMSF   ADHD og BMSF EmptySøn Feb 21, 2010 2:41 pm

Hvis barnet ikke kan omsætte sin "kognitive ydelse" til noget pga opmærksomhedsproblemer, hvordan vil du så finde ud af, hvad barnet kan?

Børn med ADHD er normaltbegavede (med de udsving, man nu engang ser). Men hvis du oplever verden som lysbilleder pga din afledelighed, hvor alle andre oplever det som en sammenhængende film, hvori ligger så de særlige forudsætninger?

Hvis barnet får medicin fx Ritalin, og det pludselig bliver fantastisk dygtig til et fag eller flere...eller noget helt andet, så kan vi begynde at snakke om særlige forudsætninger. Nogle ADHDère er fantastisk dygtige krops- kinæstetisk; nogle er kunstneriske osv.

Men generelt fungerer hjernen rigtigt skidt, hvis der ikke er opmærksomhedsstyring!

ADHD er er diagnose. For at få diagnosen skal man opfylde en del af nogle kriterier. ADHD manifesterer sig på 3 forskellige måder i DSM systemet...
ADHD betyder ikke, at børn har ens hjerner; man kan opfylde kriterierne på samme måde, men have forskellige organiske problemer...
Man kan også finde børn, der viser alle tegnene på BMSF. Hvis man tester barnet, vil det måske lande på IQ=110. Så er der helt sikkert nogen, der vil sige, at det er testen, den er gal med, for alle tegn på BMSF er opfyldt...
BMSF er ikke en diagnose, og det er kun testning, der kan vise, hvor barnet placere sig kognitivt...herunder skal hverdagens observationer fra forældre og lærere tages med i betragtning; hvis testen viser, barnet er svagt begavet, men er den bedste i klassen, så har man sgu gjort et eller andet forkert...på den anden side, skal udtalelser fra lærerne ikke få en til at dømme et barn på forhånd. Man kommer langt med lidt ydmyghed og sund fornuft!

BMSF kan være meget fysisk aktive, nærmest hyperaktive. De husker godt!
ADHDère kan være fysisk aktive, nærmest hyperaktive. De husker ikke særligt godt!
Problemet er nu, at for den forældre, der er overbevist om deres barn har særlige forudsætninger, men som i virkeligheden har opmærksomhedsproblemer, der er svaret på det dårlige resultat i talspænnevidden, at barnet kedede sig.
Måske er det rigtigt, måske ikke! Men lav en pædagogisk plan, der virker for det enkelte barn.
Jeg har haft ADHD drenge, der klarede talspænnevidden langt under middel, men som huskede visuelle indtryk (billedarket fra DEP) som mindre end 1% af de bedste. Fantastisk visuel hukommelse, men dårlig auditiv hukommelse...det ville en WISC aldrig have vist! En ADHDèr, der har denne evne har i min verden særlige forudsætninger, men han kommer ikke i test op, og blander sig med de 5%... I den sidste ende, er han en dreng med et særligt behov (struktur osv) der lærer bedst ved visuel støtte på en ganske særlig måde; her bliver testningsresultatet til neuropædagogik!

Der er mennesker der tror, at en asperger altid har særlige evner eller et særinteresseområde. Det er absolut ikke rigtigt... Og definitionen på en højtfungerende autist er, de har en IQ på over 70!

Hvert enkelt mennneske, uanset diagnoser osv skal ses som individer; hvis vi skal generalisere, skal det ske på individplan!
Tilbage til toppen Go down
Ullsen





ADHD og BMSF Empty
IndlægEmne: ADHD og BMSF   ADHD og BMSF EmptySøn Apr 18, 2010 7:54 pm

Hej,

jeg kender da eksempler på at et BMSF også har ADHD. Så det kan altså godt lade sig gøre.

Min datter er som sagt under udredning for ADHD og skal have lavet en TOVA-test i den kommende uge.

Jeg aner ikke om hun har ADHD eller ej - men håber denne udredning kan give svar herpå.

Da hun fik diagnosen AS var det med med "let opmærksomhedsforstyrrelse" - med tiden synes jeg de autistiske træk er trådt i baggrunden og det er mere det urolige man ser.

Min egen helt private teori har fra starten været at FORDI min datter er så vaks som hun er - så når hun faktisk at lære noget i det opmærksomhedsspan hun har - og det hun ikke får med, er hun for en stor dels vedkommende selv i stand til at fylde på.

Men jeg/vi ved meget mere når udredningen er ovre.

En ting er sikkert - og det er at hun er BMSF! Og så håber jeg at udrederne er i stand til at skelne, der hvor der er sammenfald i træk hos BMSF og AS hhv. ADHD.

Ulla
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





ADHD og BMSF Empty
IndlægEmne: Sv: ADHD og BMSF   ADHD og BMSF EmptySøn Apr 18, 2010 9:11 pm

Hej Ulla.

Der findes selvfølgelig undtagelser, men med et opmærksomhedsproblem, er det svært at tilegne sig ny brugbar viden.

Angående uro, så er det ofte sådan, at hvis en ASèr ikke mødes med den rette pædagogiske indsats, og der er den fornødne ro, så kommer nogle af dem til at minde om ADHDère.
Det er rigtigt godt, der bliver lavet T.O.V.A. Jeg kender mange, der enten er diagnosticeret ADHD eller diagnosen er afvist, uden man på nogen måde fx har undersøgt opmærksomheden.

Jeg kender desværre også til, man har omdiagnostiseret en person fra AS til ADHD, og derefter fjernet en del af støtten; folkeskolen skal kunne inkludere meget No
Tilbage til toppen Go down
Hun





ADHD og BMSF Empty
IndlægEmne: Sv: ADHD og BMSF   ADHD og BMSF EmptySøn Apr 18, 2010 9:39 pm

n


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 5:58 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





ADHD og BMSF Empty
IndlægEmne: Sv: ADHD og BMSF   ADHD og BMSF EmptySøn Apr 18, 2010 10:14 pm

Citat :
og det er desværre meget kendt at der ikke er plads til at komplekse ting drøftes.

Her slå du hovedet på sømmet...jeg kunne ikke være mere enig! Hovedårsagen til dette er, efter min mening, man taber ydmygheden overfor de mennesker, man arbejder med Evil or Very Mad

Kære professionelle ude i det ganske land: Hvis i bruger 30 minutter ekstra på de her små mennesker, kan i ofte gøre en uvurderlig forskel de næste 30 år af deres liv!! Fakturere du 4 timer men kun arbejder 3 med barnets rapport, så snyder du en af de allersvageste i vores samfund, for at hæve din egen timeløn... og så brude du arbejde med døde ting og ikke mennesker Twisted Evil
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





ADHD og BMSF Empty
IndlægEmne: Sv: ADHD og BMSF   ADHD og BMSF Empty

Tilbage til toppen Go down
 
ADHD og BMSF
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Why do ADHD, Sensory Processing, and Giftedness Can Look Alike?
» Historien og ADHD fejldiagnosen

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: "Twice-exceptional" dvs. diagnose oveni-
Gå til: