Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» IQ eller percentil
letafledelighed eller / og koncentrations problemer? EmptySøn jan 08, 2017 8:40 pm by Hilde

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
letafledelighed eller / og koncentrations problemer? EmptyOns maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
letafledelighed eller / og koncentrations problemer? EmptyTors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
letafledelighed eller / og koncentrations problemer? EmptyLør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
letafledelighed eller / og koncentrations problemer? EmptyTors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
letafledelighed eller / og koncentrations problemer? EmptySøn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
letafledelighed eller / og koncentrations problemer? EmptyOns dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
letafledelighed eller / og koncentrations problemer? EmptyOns dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
letafledelighed eller / og koncentrations problemer? EmptySøn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
children wisc begavede gifted
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
17-årig pige søger svar
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Tvivl om WISC-test
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking reddit  Social bookmarking google      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 476 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er 2edansk

Vores brugere har i alt skrevet 4641 indlæg in 1199 subjects

 

 letafledelighed eller / og koncentrations problemer?

Go down 
ForfatterBesked
Hilde

Hilde


letafledelighed eller / og koncentrations problemer? Empty
IndlægEmne: letafledelighed eller / og koncentrations problemer?   letafledelighed eller / og koncentrations problemer? EmptyOns sep 22, 2010 8:56 pm

Jeg er igang med at finde frem til et beskrivelse af nogle begreber som vi forældre læser om i vores børns raporter osv. Måske har I andre gode eksempler så vi kan have en god beskrivelse en dag her på siden?


Træthed og letafledelighed
Mange børn med erhvervede hjerneskader kører hurtigere træt end andre børn. Derfor er det vigtigt efterhånden at få fornemmelse for, hvor meget barnet kan rumme, for så at stoppe, mens legen er god, uanset om det drejer sig om udflugter, spil eller sociale aktiviteter.
Nogle børn, der har haft en meget lang bevidstløshedsperiode i forbindelse med hjerneskaden, kan efterfølgende få vedvarende skader på områder, der ligger i hjernestammen, så barnet bliver meget let afledeligt, fordi det reagerer på alt, hvad der sker omkring det. Dette barn kommer derfor til at ligne et DAMP- barn.
Da barnet ikke selv er herre over, at dets opmærksomhed trækkes hid og did, er det vigtigt at tilbyde dette barn en hverdag, der er meget styret og afgrænset, så der kun er den stimulation til stede i situationen, som er nødvendig for at aktivere og udvikle barnet.

Koncentration, planlægning og styring
Andre børn er i den situation, at deres pandeområder skades, så de får problemer med at koncentrere sig, planlægge og styre deres egne reaktioner, holde igen på deres følelser og aggressioner samt lære af deres erfaringer. Et sådant barn kan let blive misforstået af fremmede, så de tror, at barnet er uopdragent og grænsesøgende. Dette barn udvikles ikke af irettesættelser eller belønninger. Barnet skal snarere skubbes blidt i den rigtige retning samtidig med, at indlæringen skal køre på at fange barnets umiddelbare motivation.
Når denne type af børn går i baglås skal man ikke argumentere, men i stedet stoppe konflikten ved at begynde at snakke om noget andet eller beskæftige sig med noget nyt, så man derved afleder barnet.

Overreagerende, eller underreagerende opmærksomhedsfunktion

Når man møder børn, der er urolige og omkringfarende, fordi der er noget i vejen med hjernen, kan der være mange forskellige fejlfunktioner, der kan give uro.

Her vil jeg kort fortælle om to typer af vanskeligheder, som kan gøre barnet uroligt. Alt efter om barnet har en overreagerende, eller underreagerende opmærksomhedsfunktion. Hvis opmærksomheden er overreagerende eller underreagerende, møder vi ofte et barn, der er hyperaktivt.

Når barnet er i stand til at fastholde opmærksomheden på noget i længere tid ad gangen, oplever andre, at barnet er i stand til at koncentrere sig.

Børn med underreagerende opmærksomhed.

Hvis man sammenligner virkeligheden med en film, så vil barnet med den underreagerende opmærksomhed kun få stumper af virkeligheden med, fordi barnet tænder og slukker for opmærksomheden undervejs i en oplevelse.

Derfor bliver det svært for dette barn at få hoved og hale i mange oplevelser, følgende deraf har barnet tit svært ved at lære af sine erfaringer.

I løbet af småbarnealderen har mange af disse børn erfaret sig til, at hvis de hele tiden er psykisk og motorisk urolige, så sker der nemmere noget nyt, der tænder for deres opmærksomhed, end hvis de forsøger at sidde stille og høre efter.

Det er ofte karakteristisk, at jo mere man forsøger at få ro på dette barn, jo mere uroligt bliver det.

Hvis man kan byde barnet på motoriske og intellektuelle udfordringer, så kommer det til at fungere mere samlet og koncentreret.

Sagt på en anden måde fungerer hjernen på dette barn i stil med, hvad vi ser hos et almindeligt barn, der skulle have været lagt i seng for tre timer siden. Når det almindelige barn er overtræt, kæmper det for at holde gang i sig selv, ved hele tiden at være på farten uden at nå at gøre noget færdigt.

Nogle børns hjerner har det på lignende vis i alle de vågne timer, fordi barnet har en opmærksomhedsfunktion, der hurtigt vænner sig til sanseindtryk, der dukker op gang på gang.


Pædagogiske handlemuligheder

Hvis et barn med en underreagerende opmærksomhed skal sidde nogenlunde stille, går det ofte bedre, hvis barnet:

sidder på en stol, som kan vippe eller gynge lidt frem og tilbage
sidder på en kuglepude, der kan stimulere barnets sanser
får lov til at tegne, mens der er fælles aktiviteter
har nogle små ting foran sig på bordet, som vedkommende kan pille ved eller lege med, når han eller hun skal sidde stille. Tingene skal gerne skiftes ud hver dag, så de er lidt nye og interessante, derfor kan det være en god ide, at have en kasse med ”nulreting”, som indeholder minimum 30 ting, hvor barnet hver dag må tage nogle nye ting med til sit bord og pille ved, samt lægge dem tilbage i kassen, når dagen er slut, for så at vælge nogle nye næste dag.
Når barnet bliver uroligt og ukoncentreret hjælper det kortvarigt med en løbetur i skolegården, ligesom mange falder til ro, når de arbejder med spil på computeren.

Når barnet skal udfordres på det intellektuelle plan, bliver der mere ro over barnet, når opgaverne er i den svære ende i forhold til, hvad vedkommende magter, end hvis man stiller opgaver, der er rutineprægede og lette for barnet.

Børn med overreagerende opmærksomhed

Den anden type af børn, der er hyperaktive, har en overreagerende opmærksomhedsfunktion, der får dem til at reagere på en stor mængde af de sanseindtryk, der rammer deres nervesystem.

Nogle børn kan være ekstra overreagerende i forhold til en enkelt form for sansekvalitet (syn - hørelse - følesans - lugtesans) andre er overreagerende på flere områder.

Hverdagens indtryk vil i dette barns hjerne virke som en sansestorm eller en sanseorkan, der hele tiden trækker af sted med barnets opmærksomhed, så det ikke kan lade være med at følge med i, hvad de andre børn siger og gør - hvad pædagogen siger til et andet barn i den anden ende af lokalet, eller hvad der sker udenfor vinduerne, samt hvordan trøjen man har på kradser og klør.

Når barnet overvældes af stimulation, får vi meget nemt et hyperaktivt barn, der lader sig trække af sted, af alt det, der sker omkring barnet.

Dette barn vil ofte på en gang blive fascineret og skræmt af voldsomme sanseindtryk, derfor befinder barnet sig ofte midt i urolige situationer.

Pædagogiske handlemuligheder

For at skabe ro og samling på barnet, der har en overreagerende opmærksomhed, er det nødvendigt at hjælpe det med at begrænse de sansepåvirkninger, som det udsættes for.

Derfor vil barnet ofte falde meget til ro, hvis mange af aktiviteterne det deltager i, kan foregå i en lille gruppe med få børn og via struktureret stimulation.

Dertil har dette barn glæde af, at dagen kører efter et fast program, samt at en given aktivitet afvikles på samme måde hver gang.

Når barnet skal forsøge at lave selvstændige aktiviteter, går det bedst, hvis barnet får lov til at sidde i et roligt hjørne af lokalet.

Hvis barnet eksempelvis er meget let afledelig i forhold til lydimpulser, så vil det hjælpe at lade det høre noget kendt musik gennem høretelefoner, mens det arbejder individuelt med for eksempel førskolematerialer.

Hvis barnet snarere er visuelt afledelig, er overskriften at placere barnet bag en skærm eller ved et vindue med nedrullede gardiner, så der er begrænsede mængder af synsindtryk, der kan aflede barnet.

Sådan kan du skelne og finde over/underreagerende børn

Hvis du er i tvivl om, et hyperaktivt barn i din klasse har en overreagerende eller underreagerende opmærksomhedsfunktion, kan du i en periode prøve hver dag at skrive en situation ned, hvor du synes, at det pågældende barn har været ekstra godt fungerende, så du beskriver situationen, som om du skulle skrive en drejebog til en film.

Når du har 10-12 eksempler på god funktion, prøver du at læse dine eksempler igennem, samtidig med du forsøger at vurdere, om der er et mønster i, om barnet reagerer ekstra positivt, når der er meget og ny stimulation omkring barnet, for så er det sandsynligt, at barnet har en underreagerende opmærksomhed.

Hvis barnet til gengæld reagerer bedst, når der er meget lidt stimulation tilstede, så er det sandsynligt, at barnet har en overreagerende opmærksomhedsfunktion.

For at bringe opmærksomhedsreaktionerne så tæt som muligt på det normale, vil den under reagerende opmærksomhed have brug for et løft, så man i princippet tilbyder dette barn voldsom, skiftende og udfordrende stimulation, hvilken kunne sammenfattes i ordet: turbopædagogik.

For barnet med en overreagerende opmærksomhed, handler det om at begrænse opmærksomhedsreaktionerne ved at udsætte barnet for så få input som muligt, derfor vil overskriften for dette barn være ”at sætte hegn op” omkring dets sanser.

Hvis der er en hjernemæssig forklaring på barnets særlige måde at styre opmærksomheden på, så vil man ikke kunne reparere vanskelighederne ved et særligt pædagogisk tilbud, men man kan kompensere så godt som muligt.

Psykolog hjælp.

Kilde: http://www.bakkedal.dk





Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




letafledelighed eller / og koncentrations problemer? Empty
IndlægEmne: Re: letafledelighed eller / og koncentrations problemer?   letafledelighed eller / og koncentrations problemer? EmptyTors sep 23, 2010 1:42 am

"Underreagerende opmærksomhed" er det samme som Hypo- arousal, og "Overreagerende opmærksomhed" hedder Hyper- arousal.

FTF (5 til 15) og BRIEF er udemærkede værktøjer til, ud fra hverdagen observationer, at finde problemområdet.

PAS testen er rigtig god til som test, at finde problemet som objektivt fund, og lave en egentlig undervisningsplan, der tager højde for problemet, for det er meget mere nuanceret end beskrevet; to børn med Hypo- arousal kan sagtens skulle have forskellige støttesystemer til samme problematik, nogen profitere af det ene, nogle af noget andet!!!

Man er dog nået langt, hvis man finder ud af, om det er Hyper el. Hypo arousal, så det Hilde skriver, kan sikkert hjælpe mange forældre.
Tilbage til toppen Go down
Hilde

Hilde


letafledelighed eller / og koncentrations problemer? Empty
IndlægEmne: Re: letafledelighed eller / og koncentrations problemer?   letafledelighed eller / og koncentrations problemer? EmptyMan sep 27, 2010 4:29 am

hyper arousal ledt mig til at læse om PSTD ... i USA er PSFD noget anderledes beslrevet i det danske version - kan det virkeligt passe?
Tilbage til toppen Go down
Sponsored content




letafledelighed eller / og koncentrations problemer? Empty
IndlægEmne: Re: letafledelighed eller / og koncentrations problemer?   letafledelighed eller / og koncentrations problemer? Empty

Tilbage til toppen Go down
 
letafledelighed eller / og koncentrations problemer?
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Om alt og intet-
Gå til: