Disse børn er exceptionelt, fordi de er højt begavet og mere exceptionelt, fordi de har en diagnose af et eller andet art! Med andre ord man kan sagtens have en indlæringsvanskelighed såsom at være ordblind – men samtidig have en skyhøj IQ!
Når et barn med særlige forudsætninger har en anden diagnose udover at være højt begavet så kaldes barnet "twice exceptional" eller "2e". Måske har du et højt begavet barn som virker doven - eller en som ikke rigtigt præstere? Ca. 1/5 del af højt begavede børn har også en eller andet form for:
ADHD
Asperger's Syndrome and High-Functioning Autism (dansk)
Auditory Processing (APD / CAPD)
Dyslexia
Dysgraphia 2
Dysgraphia (dansk)
Talblindhed, også kaldet dyskalkuli
Nonverbal Learning Disabilities
Oppositional Defiant Disorder (ODD)
Sensory Integration (SI)
Indlaeringsvanskeligheder (Dansk - flere forskellige)
Why ADHD, Sensory Processing, and Giftedness Can Look Alike
listen er ikke udtømt
Disse børn har det svært i skolen, fordi det at være højt begavet maskere deres vanskeligheder og deres vanskligheder gør at deres særlige forudsætninger ikke bemærkes. Børnene er ofte stemplet "dovne", "umotiverbar", "de prøver ikke", "adfærdsvanskeligt". Faktisk er det sådan at mange mennesker ikke engang er klar over at et barn kan være både "med særlige forudsætninger" og have "indlærings / adfærds" vanskligheder. Det er fordi, at barnet kan kompensere, idet barnet er "hurtigere" end gennemsnittet, og dermed fremstår barnet som helt almindeligt! Barnets vanskeligheder opdages så slet ikke - barnet fremstår til at være et helt "normalt begavet" barn. Eller så fremstår barnet som et barn der ikke kan præstere ved alle lejligheder ... og får så præstationsangst dermed mister barnet endu mere motivation.
Du spørger dig selv måske:
"Hvordan kan et barn lære, men også ikke lære i samme tidsrum?"
"Hvorfor bruger nogle elever så lidt tid på skolearbejde, imens de bruger oceaner af tid på at mestre svær og tidskrævende kreative aktiviteter udenfor skoletiden?
Svaret er måske:
"Barnet kan være twice-exceptional!"
Desværre er det for mange svært at forstå at en person kan være både højt begavet og have indlæringsvanskeligheder, da de mener at de to ting hører til hvert sin ende af funktions og indlæringsområderne. Eksperter er tit uenig om den forventning at "børn med særlige forudsætninger" eller "højt begavede børn" præstere i alle områder langt over gennemsnittet. Endnu flere forventer at børn med indlæringsproblemer præstere "under" det som svare til "aldersvarende". Det giver så en dilemma: Derfor bliver mange særlige begavede elever overset og/eller fejlbehandlet, da disse elever lige kan nå op til det der er forventes for dem og eller deres unikke egenskaber for at f.eks. huske ting eller musik bliver ikke anerkendt.
Har du mistanke om dette kan du begynde med at læse Motivation Problem or Hidden Disability? og If Gifted = Asynchronous Development, then Gifted/Special Needs = Asynchrony Squared og Gifted But Learning Disabled: A Puzzling Paradox.
Bøger som jeg kan anbefale:
Misdiagnosis And Dual Diagnoses Of Gifted Children And Adults: Adhd, Bipolar, Ocd, Asperger's, Depression, And Other Disorders
Andre internetsider:
Uniquely Gifted
Hoagies' Gifted
Herudover der der også en gruppe børn som er særligt overset: Børn med anden etnisk baggrundt end dansk. Jeg ved ikke om det er her dialogen burde tages, men det er lidt vigtigt da de også nævnes idet de har ovenstående "symptomer" pga. væsentlige sprøg og kulturelle foreskelle.