Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
Tolkning af WISC III test EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
Tolkning af WISC III test EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
Tolkning af WISC III test EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
Tolkning af WISC III test EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
Tolkning af WISC III test EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
Tolkning af WISC III test EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Tolkning af WISC III test EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tolkning af WISC III test EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
Tolkning af WISC III test EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
mentiqa skole begavede children privat hilde Århus gifted wisc børnehave
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 Tolkning af WISC III test

Go down 
+2
Admin
Leif
6 deltagere
Gå til side : 1, 2  Næste
ForfatterBesked
Leif





Tolkning af WISC III test Empty
IndlægEmne: Tolkning af WISC III test   Tolkning af WISC III test EmptySøn Okt 11, 2009 9:31 am

På grund af koncentrationsproblemer i skolen er vores dreng blevet testet af skolepsykologen og vi har netop haft samtale med skolepsykolog og lærerne. Psykologen fremlage resultaterne fra WISC III testen der viste en IK på 148 i den verbale og 99 i den non-verbale - samlet IK var på 136, hvilket ikke overraskede os. Hun sagde at der var tale om non-verbal lernaing disorder (NLD), men heldigvis i mild udgave da han jo lå indnefor normalområdet i det non-verbale

Ingen af os havde hørt om diagnosen NLD før. Vi fik en snak om hvad vores dreng er god og dårlig til - nogle ting var vi enige i men andre ting kunne vi ikke genkende. Han er fagligt dygtig i alle fag, men er ikke koncentreret og "med" i timerne. Til sidst fik vi og lærerne nogle papirer med hjem om NLD så vi kunne læse mere om NLD og som vi kunne bruge som hjælp til at strukturere hverdagen for drengen. Vores forslag om at der muligvis var behov for at udfordre ham mere fagligt blev afvist af både lærer og psykolog da han jo ikke laver de opgaver han bliver stillet nu og da han primært har brug for struktur og for at få ændret sit selvbillede (som værende intilligent).

Først efter at vi er kommet hjem har jeg opdaget at NLD er en autisme diagnose. Og bortset fra indenfor de sansemotorisk kendetegn har jeg meget svært ved at genkende NLD karakteristika hos min søn. Han er udpræget empatisk, har det fint med forandringer, forstår og bruger ironi osv, osv.

Vi er nødt til at tage sagen op med lærerne og skolepsykologen igen i håb om at få dem til at revurderer deres syn på vores søn, men vi frygter at det bliver en kamp op ad bakke da vi næppe kan undgå at stille spørgsmålstegn ved skolepsykologens faglige kvalifikationer.

Er det normalt at en skæv fordeling i WISC III "automatisk" tolkes som NLD?

Mvh
Leif
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Tolkning af WISC III test Empty
IndlægEmne: Sv: Tolkning af WISC III test   Tolkning af WISC III test EmptySøn Okt 11, 2009 6:55 pm

Hej Leif

Nogle børn "gider" ikke samarbejde omkring prøverne, da testen kan risikere at være for nemme.
Det kan også være en PPR der ikke kender til problematikken omkring intelligente børn (børn med særlige forudsætninger)
Jeg mener at forældre er dem som kender deres børn bedst og Psykologerne skal høre mere efter hvad forældrene siger.

Hvis du er i tvivl om testen kan du jo kontakte en psykolog som arbejder med intelligente børn. Der er psykologer både på Sjælland, Fyn og Jylland. Dog ikke mange men de er der.

Se på hjemmesiden www.intelligenteboern.dk under link.

Jeg synes heller ikke det er rimeligt at børnene skal have en diagnose hvis det ikk er den rigtige. Den kan følge dem resten af livet og derved blive fejlbehandlet.
Tilbage til toppen Go down
Hun





Tolkning af WISC III test Empty
IndlægEmne: Sv: Tolkning af WISC III test   Tolkning af WISC III test EmptyMan Okt 12, 2009 7:46 pm

.


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 12:48 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Leif





Tolkning af WISC III test Empty
IndlægEmne: Sv: Tolkning af WISC III test   Tolkning af WISC III test EmptyTors Okt 15, 2009 1:35 am

Vi er egentlig ikke i tvivl om at han er højt begavet -og det er hans lærer heller ikke. Han har ingen tydelige indlæringsvanskeligheder

Han er 11½ år. Han læser, skriver og staver på et nivau der er langt forud for sin alder. Han har let ved matematik, men har nogle gange svært ved at bevarer focus hvis der er mange ens opgaver. Han elsker at diskutere - specielt i kristendom. Han har en meget god fornæmmelse for hvordan andre har det og har nemt ved at skabe kontakt til andre børn.

På den anden side kan vi godt se at nogle af symptomerne i hans svagheder ligner det man typisk ser hos børn med NLD. Den store forskel mellem verbal og nonverbal score i WISC-III. Han har sjældent styr på sine ting, han glemmer at få papirer med hjem fra skole, får hjælp til at skrive lektierne i lektiebogen og hører ikke de kollektive beskeder i klassen og han er lidt kluntet motorisk - han har dog en OK håndskrift.

Trods ihærdig søgning på nettet kan jeg ikke finde noget om hvordan men skelner mellem NLD og BMSF. Så vidt jeg ved er det ikke usædvanligt med en asynkron udvikling hos børn med en høj IK. Der er naturligvis den mulighed for at han har begge egenskaber (som beskrevet i artiklen). Men hvordan identificerer man NLD hos et barn med høj begavelse.?

Vi er iøvrigt ikke ambitiøse på vores søns vegne, han har altid fået lov til at lære i sit eget tempo. Men det er vigtigt for os at han har det godt i skolen og får den undervisning og kontakt han har behov for.

Vi vil prøve at få en second opinion fra en psykolog med forstand på intilligente børn
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Tolkning af WISC III test Empty
IndlægEmne: Sv: Tolkning af WISC III test   Tolkning af WISC III test EmptyTors Okt 15, 2009 2:25 am

Hvis han ligger inden for normalen kan han da heller ikke have NLD.
Min samlevers datter kunne heller ikke huske hvilke lektier hun havde for i den alder og hun er normalbegavet, så vidt vi ved.
Er det ikke normalt ikke at have "tid" til at huske hvilke lektier han har for.

Som du så også skriver er han måske asynkron og det er også ok.
Jeg kan forstå det er PPR som synes han skal have diagnosen. Hvad skal de bruge den til?.

Der er ingen med intelligente børn som tror at du pacer dit barn, vi ved vi ikke kan stoppe deres vidensbegærlighed. Især når de har det godt.

Det med indlæringsvanskeligheder kan det ligge i at han keder sig fagligt.
Det med at huske fællesbeskeder og papirer på skolen, kan det være fordi han dagdrømmer når det bliver kedeligt i f.eks. timerne.
Jeg tror faktisk han selv kan svare på det, vores søn på 6 år ved godt hvorfor han glemmer nogle ting og hvad der gør at han er som han er.

De er jo kloge vores børn og det skal vi være stolte af, de skal have lov til at være dem de er.

De skal accepteres og respekteres af alt og alle.
cheers for vores børn
Tilbage til toppen Go down
Hun





Tolkning af WISC III test Empty
IndlægEmne: Sv: Tolkning af WISC III test   Tolkning af WISC III test EmptyTors Okt 15, 2009 6:55 pm

,


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 12:48 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




Tolkning af WISC III test Empty
IndlægEmne: Sv: Tolkning af WISC III test   Tolkning af WISC III test EmptyFre Okt 16, 2009 1:56 am

Hilde skrev:
I

Desværre skal jeg meddele jer at hvis de går imod jer så kan i lige så godt flyt til et andet kommune!

Det er nok et lidt drastisk råd, for problemerne flytter bare med.

Jeg vil i stedet for sige, brug de klagemuligheder i har, forsøg på et sagligt niveau uden og blive frustreret selvom det er lettere sagt end gjort,og forklar hvordan jeres søn er og hvad det betyder og være et barn med særlige forudsætninger.

Der findes skoler som gør deres bedste, men har svært ved at se at det at have et barn med særlige forudsætninger kan være ligeså svært som at have et barn med store indlæringsproblemer.

Vi har kæmpet siden vores pige var 7(nu er hun 13) og efter mange breve til diverse instanser så lykkes det os og få kommunen til at indrømme at også vores barn havde ret til at komme hel ud af skolen.. Det er et stort skridt. Desuden så tog Bertel Haarder mine 'løsningsforslag med i talentcamp 05, så det kan lykkes og få dem til at lytte.

Der findes en film meget gammel , som handler om børn med særlige forudsætninger, men igen så er de ekstreme børn der skiltres, men selve serien hed sagen ifølge sand. filmen havde vi men lånte den ud og nu er den desværre væk.

Det kan lykkes og finde en skole som vil gøre sit bedste.

Selve kernen i alt det her er, der skal en holdningsændring til i Danmark før det bliver helt legalt og sige mit barn er mere intelligent end flertallet..

Der skal også en holdningsændring til hos jounalisterne, de skal lade være kun og fokusere på selve tallet, det betyder ikke en dyt. De skal fokusere på hvordan vores børn føler sig anderledes, og hvor svært det kan være og være anderledes end flertallet.

På lærer seminarierne, og psykolog seminarierne der burde det være obligatorisk og have omkring børn med særlige forudsætninger. Men det kan ikke gøres fra politisk hold, der er det selve seminarie lærerne man skal have fat i.
Tilbage til toppen Go down
Hun





Tolkning af WISC III test Empty
IndlægEmne: Sv: Tolkning af WISC III test   Tolkning af WISC III test EmptyFre Okt 16, 2009 4:02 am

h


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 12:49 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Tolkning af WISC III test Empty
IndlægEmne: Sv: Tolkning af WISC III test   Tolkning af WISC III test EmptyFre Okt 16, 2009 4:32 am

Vi er alle i forskellige situationer, vi har alle forskellige personligheder, vi har forskellige politikker i kommunerne og jeg kan blive ved.
Noget som gør en stor forskel er lærerne og skolen hvordan de takler tingene.

Vi har alle forskellige oplevelser. Desværre.

Hurra for dette forum så vi kan hjælpe hinanden med vores erfaringer.
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




Tolkning af WISC III test Empty
IndlægEmne: Sv: Tolkning af WISC III test   Tolkning af WISC III test EmptyFre Okt 16, 2009 4:45 am

Admin skrev:
Vi er alle i forskellige situationer, vi har alle forskellige personligheder, vi har forskellige politikker i kommunerne og jeg kan blive ved.

Ja derfor er det også vigtigt og fortælle 'at det kan lade sig gøre, der findes skoler i landet som ser positivt på vores børn. Men der findes også skoler som ikke kan se problemet i at have et barn med særlige forudsætninger, og det er både privat skoler og folkeskoler. (Been there tried that too)

Det vigtigste er at få udbredt hvor forskellige vores børn kan være og, at det handler om hvordan de føler sig anderledes.
Tilbage til toppen Go down
Hun





Tolkning af WISC III test Empty
IndlægEmne: Sv: Tolkning af WISC III test   Tolkning af WISC III test EmptyFre Okt 16, 2009 4:53 am

.


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 12:49 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Tolkning af WISC III test Empty
IndlægEmne: Sv: Tolkning af WISC III test   Tolkning af WISC III test EmptyFre Okt 16, 2009 5:45 am

Jeg tror det vil være godt med en ny tråd. cheers

Men vi prøver alle sammen at gøre det bedste for vores børn.
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




Tolkning af WISC III test Empty
IndlægEmne: Sv: Tolkning af WISC III test   Tolkning af WISC III test EmptyFre Okt 16, 2009 5:54 am

Admin skrev:
Jeg tror det vil være godt med en ny tråd. Tolkning af WISC III test Icon_cheers

Men vi prøver alle sammen at gøre det bedste for vores børn.

Hvorfor en ny tråd ?
En bruger spørger om nogle ting,der svares på dem også fordi at en ikke er enig, 'så skal der laves en ny tråd.

Jeg siger bare det er ikke hensigtsmæssig og bede folk om at flytte kommune for de får ret. Det er da bedre og udbrede kendskabet til vores børn,og de forskellige løsninger vi hver især har haft.
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




Tolkning af WISC III test Empty
IndlægEmne: Sv: Tolkning af WISC III test   Tolkning af WISC III test EmptyFre Okt 16, 2009 5:57 am

Hilde skrev:
Lone.T skrev:
Admin skrev:
Vi er alle i forskellige situationer, vi har alle forskellige personligheder, vi har forskellige politikker i kommunerne og jeg kan blive ved.

Ja derfor er det også vigtigt og fortælle 'at det kan lade sig gøre, der findes skoler i landet som ser positivt på vores børn. Men der findes også skoler som ikke kan se problemet i at have et barn med særlige forudsætninger, og det er både privat skoler og folkeskoler. (Been there tried that too)

Det vigtigste er at få udbredt hvor forskellige vores børn kan være og, at det handler om hvordan de føler sig anderledes.

det kan godt være - men herhjemme er det først og fremmest vigtigst at min børn har det godt! Kan vi enten opertte et nyt tråd eller kom tilbage til emnet som var NLD og WISC osv.?

Det hele er jo ikke sort og hvidt, der spørges om et, og lige pludselig er man i en anden boldgade pga noget en bruger har skrevet tidligere, er da meget normalt. Det er som regel sådan de bedste diskutioner omkring et emne oparbejdes.

Vi kan ikke alle være enige, og vi har alle forskellige oplevelser omkring vores børn.
Tilbage til toppen Go down
Leif





Tolkning af WISC III test Empty
IndlægEmne: Sv: Tolkning af WISC III test   Tolkning af WISC III test EmptyFre Okt 16, 2009 6:47 pm

Mht det oprindelige spørgsmål, om hvodan man kan skelne mellem NLD og BMSF er det naturligvis et spørgsmål vi vil tage op men skolepsykologen igen - og hvis vi ikke kommer nogle vegner der, vil vi forsøge at få støtte fra en person med særlig viden omkring BMSF.

Vi håber og satser stadig på at vi kan nå til enighed med både skolepsykolog og lærere om hvordan der skal sættes ind overfor vores barn. Men hvis vi ikke kan finde fælles fodslav er vi også villige til at tage konsekvensen og f.eks. flytte ham til Mentiqa. Det er en mulighed vi tidligere har overvejet, men så længe vores søn er glad for den skole han går på synes vi ikke han skal flytte.

Men vi havde nok forventet at det ville blive i forholdet til kammerater at hans intillegens først ville vise tydelige problemr og ikke i forholdet til lærer og skolepsykolog. Det er vores mistanke at skolepsykologen slet ikke anerkender begrebet "intelligente børn". Det har vi hørt fra nogle af de andre forældre der har stået i samme situation - og nu alle har flyttet deres børn.
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




Tolkning af WISC III test Empty
IndlægEmne: Sv: Tolkning af WISC III test   Tolkning af WISC III test EmptyFre Okt 16, 2009 7:27 pm

Leif skrev:
Mht det oprindelige spørgsmål, om hvodan man kan skelne mellem NLD og BMSF er det naturligvis et spørgsmål vi vil tage op men skolepsykologen igen - og hvis vi ikke kommer nogle vegner der, vil vi forsøge at få støtte fra en person med særlig viden omkring BMSF.

Vi håber og satser stadig på at vi kan nå til enighed med både skolepsykolog og lærere om hvordan der skal sættes ind overfor vores barn. Men hvis vi ikke kan finde fælles fodslav er vi også villige til at tage konsekvensen og f.eks. flytte ham til Mentiqa. Det er en mulighed vi tidligere har overvejet, men så længe vores søn er glad for den skole han går på synes vi ikke han skal flytte.

Men vi havde nok forventet at det ville blive i forholdet til kammerater at hans intillegens først ville vise tydelige problemr og ikke i forholdet til lærer og skolepsykolog. Det er vores mistanke at skolepsykologen slet ikke anerkender begrebet "intelligente børn". Det har vi hørt fra nogle af de andre forældre der har stået i samme situation - og nu alle har flyttet deres børn.

Den person som ved mest omkring BMSF er Ole kyed. www.olekyed.dk Prøv og send ham evt en mail omkring jeres problemstilling.

vores datters inteligens den viste sig også ved problemer med en skolepsykolog og ikke kammerater til at starte med. Jeg tror det har meget og gøre med den uvidenhed der er omkring vores børn Leif.

Jeg må sige at siden vi fandt udaf det med vores datter, da hun var 7, der er det blevet mere anerkendt.
Tilbage til toppen Go down
Jens Buc
Gæst




Tolkning af WISC III test Empty
IndlægEmne: Sv: Tolkning af WISC III test   Tolkning af WISC III test EmptyTirs Feb 02, 2010 11:38 am

Hvis SIQ = 148
og HIQ = 99

Så har forskellen i Skala scoren været lige omkring - hold nu fast...42!

Det er en MEGET skæv profil, der skal undersøges grundigt.

Det er rigtigt, WISC ikke er egnet (og bør bruges til) at komme med diagnoser; WISC kan ikke stå alene, men den kan så absolut komme med kvalificerede bud på, hvor og hvad man bør kikke mere på!


Venlig hilsen
Jens Buch
Pædagogisk konsulent
Tilbage til toppen Go down
Hun





Tolkning af WISC III test Empty
IndlægEmne: Sv: Tolkning af WISC III test   Tolkning af WISC III test EmptyTirs Feb 02, 2010 8:42 pm

m


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 12:50 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Tolkning af WISC III test Empty
IndlægEmne: Sv: Tolkning af WISC III test   Tolkning af WISC III test EmptyOns Feb 03, 2010 2:21 am

Hej Hilde.

Med de tal du oplyser, har forskellen i SS mellem sprog og handledelen været omkring 23. Hvis det kun var labyrinter og puslespil, der var "lave", så er det lidt svært at se, da det kun er puslespil, der indgår i IQ.

Labyrinter er en så dårlig deltest, at det anbefales ikke at bruge den. Den indgår heller ikke i WISC-IV. Men neuropsykologisk kan den alligevel bruges, da den, hvis den fx slet ikke kan løses, kan give en ide om mulig organisk skade i hjernen (bagerste højre side).
Kort sagt, så er labyrinter ikke meget (hvis noget), når vi taler IQ!

Puslespil er en "fair" (0.61 i forhold til G) deltest , men er ligesom labyrinter og tegenserier røget ud af WISC-IV.

Hvis jeg skulle sige noget, der ville fange min interesse, så var det, hvordan eleven arbejder med visuelle opgaver. Forskellen på puslespil og terningopgaven er, at i puslespil ser du puslespille ligge samlet, og så skal du samle det herefter uden at have noget at kikke efter; du får altså "hjælp", hvis du har en god visuel hukommelse... i dette tilfælde lyder det som om, den er ganske almindelig, men altså ikke den foretrukne arbejdsform.

Labyrinter er generelt kedelige. Jeg vil slet ikke udtale mig om, hvad det evt. skulle kunne bruges til - glem labyrinter!

Forarbejdningshastighed fremkommer fra kodeprøven og symbol søgning.

/Jens Buch
Tilbage til toppen Go down
fisterfi
Gæst




Tolkning af WISC III test Empty
IndlægEmne: Sv: Tolkning af WISC III test   Tolkning af WISC III test EmptyOns Feb 03, 2010 9:23 am

Uha, jeg suger til mig!!!

Vi sidder selv i en problemstilling der ligner. Vores søn på 5 år skal testes pga problemer i børnehaven. Psykologen har aldrig set ham, men har efter en samtale sagt at hun vil teste ham (WPPSI), da hun tror han har NLD.
Jeg synes selv han har flere kendetegn på BMSF end NLD, men er også klar over at det er svært at være helt objektiv som forældre. Jeg stiller selv spørgsmålet om hvad forskellen på BMSF med asynkron udvikling og NLD er, da jeg er meget nervøs for at min søn får "et forkert stempel".
Vi skal også tage stilling til om hvorvidt han skal i skole i år, så vi håber på at blive klogere i nærmeste fremtid... SUK...
Tilbage til toppen Go down
Hun





Tolkning af WISC III test Empty
IndlægEmne: Sv: Tolkning af WISC III test   Tolkning af WISC III test EmptyOns Feb 03, 2010 8:17 pm

,


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 12:50 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Tolkning af WISC III test Empty
IndlægEmne: Sv: Tolkning af WISC III test   Tolkning af WISC III test EmptyTors Feb 04, 2010 4:15 am

Hej Fisterfi.

Det er trist, du har frygten for, at fagpersonerne, der arbejder omkring din søn, skal give ham en forkert diagnose...men jeg kan sagtens følge dine tanker og forstå hvorfor!

Psykologen har fået en række beskrivelser fra observationer i børnehaven. Ud fra dette kommer vedkommende så og fortæller om sin meget midlertidige arbejdshypotese. Om det er klogt eller ej, det er sikkert forskelligt fra gang til gang.
Uanset om det er lægen, der får beskrivelser fra ambulancefolkene, mekanikkeren der får beskrivelser af kunden, så laver man en meget midlertidig arbejdshypotese. Den kan så holde stik eller ej, men det sker først efter mødet med klienten...
Selvfølgelig skal psykologen modtage beskrivelser fra andre faggrupper som pædagoger osv. med i sine overvejelser... Hvis ikke skal lægen heller ikke høre på sygeplejesken og andre faggrupper!!!

Problemet opstår, når man ikke længere forholder sig ydmygt til de mennesker, man skal hjælpe; når man går ind og kun forsøger at få bekræftet sin arbejdshypotese!

Om drengen har NLD eller ej... Jeg tænker mere på, hvilke pædagogiske tiltag har man forsøgt, hvad har virket, og hvad har ikke! Jeg har oplevet pædagoger, der har været overbeviste om et barn havde ADHD, og de gik bare og ventede på at få det bekræftet af en psykolog... på spørgsmålet om, hvad de ville ændre, når drengen evt. fik diagnosen, var svaret: Ingenting! De havde allerede tilpasset pædagogikken til drengen, så det kørte...hvad skal man så med en diagnose???
Men det pædagogiske flytter ikke meget og udløser ikke støttekroner, så derfor er det "nødvendigt" med diagnoserog udredninger! Men laver man dem, så skal de sg* være fremadrettede, og man bør kunne forlange svar på ting, der har med barnets fremtid og trivsel at gøre. Klare, tydelige og velbegrunnede råd og anvisninger til forældre, lærere og pædagoger; slut med en lang række af begrænsninger og frem med potentialerne for udvikling...vi ved sg* godt, hvad barnet har svært ved, det er derfor, det er sendt til psykolog, men hvordan kommer vi videre???

At finde NLD med WPPSI er som at måle blodtryk med et endetarmstermometer...
Tilbage til toppen Go down
Hun





Tolkning af WISC III test Empty
IndlægEmne: Sv: Tolkning af WISC III test   Tolkning af WISC III test EmptyTors Feb 04, 2010 7:25 am

m


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 12:50 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Tolkning af WISC III test Empty
IndlægEmne: Sv: Tolkning af WISC III test   Tolkning af WISC III test EmptyTors Feb 04, 2010 7:50 am

Det kan forekomme humoristisk, men det er dødelig alvor!!!

WISC-III har et index for opmærksomhed og arbejdshukommelse. det udregnes ud fra kodeprøven (symboler) og regning. Jeg har set et hav af psykolograpporter, hvor barnets opmærksomhed er vurderet ud fra dette index!

Jeg er den lykkelige ejer af en WISC-IV (ikke helt komplet). I den indgår de samme deltest: kodeprøve (symboler) og regning. I manualen står, at indexet for opmærksomhed er udgået, da det ikke er videnskabligt og klinisk holdbart... DETTE HAR VÆRET KENDT VIDEN SIDEN 2003!!! men selv i 2010 bruger danske psykologer indexet til at beskrive opmærksomheden...hvilket bruges til at vurdere, om et barn har ADHD eller ej!!! Det er hverken mere eller mindre end noget svineri!!!

Men med den politik, dansk Psykologisk Forlag lægger for dagen, så er det svært for almindelige mennesker at finde disse oplysninger...
Tilbage til toppen Go down
fisterfi
Gæst




Tolkning af WISC III test Empty
IndlægEmne: Sv: Tolkning af WISC III test   Tolkning af WISC III test EmptyTors Feb 04, 2010 8:18 am

Ha ha, ja det var en måde at sige det på!!!!

Grunden til at stuepædagogen gerne vil have ham testet er, at hun ikke rigtig ved hvorfor han reagerer som han gør og mangler råd til hvordan hun kan støtte ham. Hun siger at børn med ADHD og lignende har hun en erfaring med, men ikke med børn som minder om min søn.

Min søn deltager f.eks helst ikke i fødselsdage og "står ofte af" i rundkreds. Han er voksensøgende og har først nu fundet en legekammerat. Han leger helst kun sine egne lege og hvis de andre børn ikke forholder sig som min søn forventer, bliver han arrig og råber. Derudover argumenterer han mod de voksne, hvis ikke lige han er enig med dem. Han har det svært, når ikke han er forberedt på det der skal ske. Han er ualmindelig veludviklet rent sprogligt og taler meget voksent. Han har en stor sans for humor og kan forstå ironi. Han er ikke et vidunderbarn som kan alfabetet på russisk mens han står på hovedet, men han er reflekterende og stiller nogle spørgsmål som jeg aldrig har hørt børn i den alder stille!!!

Psykologen vil gerne teste ham, så hun kan være behjælpelig med skolevalg, hvis han evt skal på specialskole. Jeg er lidt rystet, da jeg aldrig har været i tvivl om at han er en intelligent dreng (hvilket mange folk omkring os også har sagt). Jeg har dog ikke overvejet at han kunne være BMFS før ressourcepædagogen luftede det for mig.

Lederen i børnehaven har lige læst en artikel i "Børn og unge" og udtalte at hun tænkte på min søn mens hun læste den.

Lige nu overvejer jeg at gå udenom PPR i kommunen og få ham testet at en psykolog som ved noget om BMSF. Jeg ved dog ikke om jeg skyder mig selv i foden, hvis det ikke er det....
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Tolkning af WISC III test Empty
IndlægEmne: Sv: Tolkning af WISC III test   Tolkning af WISC III test Empty

Tilbage til toppen Go down
 
Tolkning af WISC III test
Tilbage til toppen 
Side 1 af 2Gå til side : 1, 2  Næste
 Lignende emner
-
» Wisc test in Roskilde area
» WISC test.
» Tvivl om WISC-test
» WISC III kontra nationale test

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Debat om tests-
Gå til: