Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  FAQFAQ  TilmeldTilmeld  Login  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Ons maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Tors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Lør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Tors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Søn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Ons dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Ons dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Søn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

» Klog lille dreng på 4½......
Ons feb 19, 2014 11:33 am by Hilde

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
mobning ADHD skolestart underydelse sensitive efterskole mensa maja tegner milepæle dyslexia gifted Kuno WISC legoland test børnehave penge asynkron chips wppsi bmsf kyed raven asperger psykolog
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Udviklingsforskelle for højt begavede børn
17-årig pige søger svar
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking Digg  Social bookmarking Delicious  Social bookmarking Reddit  Social bookmarking Stumbleupon  Social bookmarking Slashdot  Social bookmarking Furl  Social bookmarking Yahoo  Social bookmarking Google  Social bookmarking Blinklist  Social bookmarking Blogmarks  Social bookmarking Technorati  

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 461 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er December07

Vores brugere har i alt skrevet 4639 indlæg in 1199 subjects

Share | 
 

 Kort om forskellige tests

Vis foregående emne Vis næste emne Go down 
ForfatterBesked
Hilde




IndlægEmne: Kort om forskellige tests   Tirs feb 23, 2010 4:55 am

WAIS

Wechsler Adult Intelligence Scale bruges til alle over 16 år.

WISC

Wechsler Intelligence Scale for Children er en test beregnet for børn i alderen 6-16 år og udviklet på baggrund af ovenstående WAIS. Testen består af 2 delprøver: En del af subtests som indeholder sproglige prøver der viser den sproglige IK-skala. Og en del med subtests af handleprøver som udgør handle-IK-skalaen. Den sproglige IK-skala og handle-IK-skalaen kan lægges sammen og give den totale IK. De sproglige subtest prøver er: Information, Ligheder, Regning, Ordforståelse, Omtanke og Talspændvidde forfra og bagfra. Handleprøverne er: Billedudfyldning, Kodning, Billedserier, Terningmønstre, Puslespil, Symboler og Labyrinter.

For hvert subtest noteres der først den faktisk opnåede sum (Raw Score), for dernæst at blive vægtet efter den undersøgtes alder (Scaled Score). Summen af Scaled Scores kan så "oversættes" til en intelligenskvotient, enten for den sproglige præstation eller den handle præstation eller for helheden ved at slå resultaterne op i en tabel. Disse Scaled Scores eller subtest resultater er skaleret fra 1 - 19 med 10 som er den gennemsnitlig score. Det er vigtigt at gennemgå de sub-prøveresultater, idet de kan give værdifuld indsigt i de relative stærke og svage sider af barnet. Et eller to usædvanligt lave sub-prøveresultater ift. resten af testen kan indikere en potentiel læring forskel, som vil kunne sænke et barns samlede score og gøre at en begavet barn ses som 'gennemsnit'. Det er sådan at at to eller flere subtest resultater i interval fra 17 til 19 er en indikator at barnet har ramt loftet.

WISC har også loft problemer i nærheden af sin alder grænse på 17 år 0 måneder. Begavede børn over 12 år er ofte anbefalet at vente og blive testet på WAIS (voksen form), når de er gamle nok, til 16 år 0 måneder. For eksempel var Wechslers intelligens test ikke designet til at differentiere IQ score over 130. Det sagt Dr. Weschler i en interview om hans test.

"He rejected most attempts that I made to add easy or hard items to the WISC-R saying firmly, 'My scales are meant for people with average or near-average intelligence, clinical patients who score between 70 and 130.'" "They are clinical tests." When I reminded him that psychologists commonly use his scales for the extremes, and want to make distinctions with the 'below 70' and 'above 130' groups, he answered, "Then that is their misfortune. It's not what I tell them to do, and it's not what a good clinician ought to do. They should know better."

Kilder: Hoagies eller Intelligent testing with the WISC-III skrevet af Alan S. Kaufman, New York : Wiley, ©1994

Forskellige kritikker er blevet løftet vedr. gyldigheden af WISC-III for det at måle begavede børns evner, hovedsageligt tilstedeværelsen af testloft som opnås.

I respons til disse kritikker, er SBLM blevet advokeret for brug som en supplerende prøve for denne befolkning. Desværre er SBLM ikke en test som er oversat til dansk og kan ikke andvendes i Dk.

Relationship among scores on the Stanford Binet Form LM (SBLM) and Wechsler Intelligence Scale for Children - Third Edition (WISC-III) for gifted children

Using Test Results to Support Clinical Judgment

WPPSI
Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence er beregnet for førskolebørn. Den er opbygget på den samme måde som WISC testen og samme udregningsregler gælder for den. Det er foreslået af udgiveren af WPPSI testen, at begavede børn over 6 år 0 måneder skal testes i stedet på sin søster testen, WISC.

"A flat profile of scores in the 14 to 16 range [indicates] that the child is gifted intellectually and may profit from instruction that capitalizes on the child's exceptional intellectual skills."

Kilde: Assessment of Children WISC-IV and WPPSI-III Supplement by Jerome M. Sattler and Ron Dumont

Dr. Silverman sætter spørgsmålstegn ved dette test for børn på 6 med mistanke om BMSF da barnet opnår test loft og dermed fås ikke det aktuelle IQ dvs. i 36% af tilfælde fås den forkerte resultat! Kilde: "Don't Throw Away the Old Binet by Dr. Linda Silverman and Kathi Kearney


RAVENS

Ravens Progressiv Matriser blev designet for at reducere biasene at sprogforskelle kan have på det at måle IQ.
Det tillader børn at vise mønstergenkendelse, opmærksomhed til detaljer, hukommelse, og rumligt ræsonnement.
Det er lignende til præstationsskålvægtene på en WISC-III eller andre forme intelligensprøve.
Det er en nyttig prøve, men som nogen vurdering, det giver kun del af billedet. Dog er Ravenstest en god, billig og hurtigt screening test hvis mand vil afsløre om et barn er begavet. Hvis dit barn har indlæringsproblemer med direktionalitet, visuel hukommelse, og eller med at færdiggøre mm. kan Ravens undervurdere barnet intelligens. Der findes tre udgaver:

* Standard Progressive Matrices: 60 opgaver
* Colored Progressive Matrices: For yngre børn eller personer med indlæringsproblemer og har opgaver der starter i farver og ender med det samme som den almindig test hvis nu personen alligevel viser at de kan klare mere end antaget.
* Advanced Progressive Matrices: Består af 48 opgaver og er til teenager og voksne.

FRT

Figure Reasoning Test som bruges af Mensa i dk. Består udelukkende af sort/hvid figurer og kræver ingen forkundskaber.

STANFORD BINET

Stanford-Binet Intelligence Scale kan med fordel bruges når et barn har opnået 99 percentile i en WISC test idet den har et højere loft.
Det betyder at WISC testen kun tester IQ op til et vist punkt og nogle få mennesker har en IQ som er højere end det. Men der er også andre grunde som kan læses på engelsk i "The Advantages of Using the Stanford-Binet Version 5 When Assessing Gifted (Obs. du skal kunne læse pdf filer)


DET MANGE INTELLIGENSER

Taler om 8 intelligenser (senere 9):
Den logisk-matematiske intelligens
Den Sproglige intelligens
Den rumlige intelligens
Den musiske intelligens som svarer til de kunstneriske evner.
Den interpersonelle intelligens der handler om at forstå andres følelser og motiver og at begå sig socialt.
Den intrapersonelle intelligens, dvs. evnen til at forstå sine egne følelser og motiver.
Den kropslige intelligens eller kropskinæstetiske intelligens, som svarer til de motoriske evner.
Den naturalistiske intelligens, dvs. evnen til at klassificere objekter i omverdenen.

Senere har Howard Gardner overvejet tilføjelse af en niende intelligens, - en såkaldt "eksistentialistisk intelligens". Howard Gardner har aldrig haft intentionen at børnene skulle undervises efter en intelligens, men meningen var at børn lærer forskellige ting på forskellige måder.

CHIPS - Children's Problem Solving - for skolebørn

Forfatter Hansen, Mogens, Svend Kreiner, Carsten Rosenberg Hansen
Hvad måler testen Kognitiv udvikling
Målgruppe Børn fra 5 - 13 år
Testform Både individuel og gruppeprøve
Scoring Manuel
Prøvetid ca. 20 min.
Klassifikation C
Beskrivelse Kortlægning af børns kognitive udviklingstrin CHIPS er udformet med henblik på at vurdere barnets kognitive udviklingstrin, dvs. hvorledes barnet tænker og løser problemer og opgaver på det givne tidspunkt. Der er ikke tale om en egentlig intelligensprøve, men derimod om et værktøj til planlægning af undervisning. En kortlægning af den enkelte elevs nuværende udviklingstrin er derfor relevant i forbindelse med undervisningsdifferentiering, men også i forbindelse med skolestart eller ved mistanke om udviklingsforstyrrelser. Opgaverne i CHIPS bygger på den almene, kognitive udviklingsteori. Børn menes at bevæge sig fra situationsbestemt kognition i 2-4-årsalderen, skifte til global kognition i 5-6-årsalderen (dvs. omkring skolestart), over analytisk-syntetisk kognition i 7-9-årsalderen for at opnå helhedskognition ca. i 10-11-årsalderen. Hvordan opgaverne løses giver en god indikation af, hvor præcist i dette udviklingsforløb det enkelte barn befinder sig. CHIPS-opgaverne findes i tre forskellige udgaver: CHIPS til skolebørn kan anvendes både individuelt og som klasseprøve fra 5-års- til teenagealderen. CHIPS for småbørn (5-7 år) og Mini-CHIPS (3-4 år) er individuelle prøver med afpasset sværhedsgrad i forhold til ovenstående udviklingsteori. Der er 3 niveauer i CHIPS til skolebørn. Den består af den globale som har trin 1 og 2 (analytisk/syntetisk) og så helhedstænkende. Det globale kan så yderligere opdeles i situationsbunden, katagoriel eller tænkning i symboler, hvilket kan besvares i småbørns og mini CHIPS.

Kuno Beller

En Kuno Beller er en udviklingsbeskrivelse. Det drejer sig ikke om en funktionstræning af barnet, men om en pædagogik, der ved at tage udgangspunkt i barnets styrke, gør det muligt at ændre det, der først fremstod, som barnets svagere side. Styrke og svaghed skal forstås på denne måde, at alle har nogle områder, der er bedre udviklet end andre områder.

Ideen bag undersøgelsen er ikke, at man skal tilstræbe, at barnet udvikles i samme takt inden for alle områder. Barnet udvikler sine forskellige færdigheder gennem egne erfaringer fra de aktiviteter barnet deltager i – naturligvis i takt med organismens udvikling.

Udviklingsbeskrivelsen skal anvendes med en vis kritisk forsigtighed og må ikke opfattes som en færdig test, men som et måleinstrument, der kan forudsige noget om barnets udvikling. I Udviklingsbeskrivelsen er 8 områder af barnets udvikling beskrevet. De 8 områder er ikke blot indbyrdes afhængige, men overlapper også hinanden.

De 8 områder er:

- Legemspleje og kropsbevidsthed
- Omverdensbevidsthed
- Social følelsesmæssig udvikling
- Leg
- Sproglig udvikling
- Tankemæssig udvikling
- Grovmotorik
- Finmotorik

De 8 områder er hver delt op i 14 trin. Inden for hvert trin er der en række spørgsmål/beskrivelser af enkeltfærdigheder, stillet op så beskrivelserne gennem trinene går fra en begyndende beherskelse af færdigheden til en mestring af denne.

Udviklingsbeskrivelsen giver ikke en norm for, hvad børn skal kunne, eller hvad alle børn gør i en bestemt alder, men skal bruges som et værktøj til at støtte op omkring barnets svagere sider. Testen er bedst egent til børn under 4 år, da man ikke får tilstrækkeligt grundlag for at foretage en egentlig beskrivelse af barnet over 4 år, udelukkende gennem de 8 områder, der anvendes i udviklingsbeskrivelsen.

Er der brug for at der skal bevilliges særlige støtteforanstaltninger, som for eksempel forlænget orlov, dobbeltplads i dagpleje, støttepædagog mm. kan Kuno Beller’s udviklingsbeskrivelse bruges som en form for dokumentation for barnets eventuelle sene udvikling.

Fra bogen: ”Kuno Beller’s udviklingsbeskrivelse af småbørn – et pædagogisk hjælpemiddel”

Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)

En såkaldt KTI-test (hvor KTI står for kontrolleret tegneiagttagelse) bliver præ-senteret som en lille uskyldig tegneleg over for børnene, men de voksne har naturligvis en skjult dagsorden for foretagendet:

Man vil måle børnenes evne til koncentration og til at modtage en kollektiv besked og i det hele taget vurdere deres adfærd for at sikre sig, at de er ’skoleparate’. Og skulle enkelte børn ikke reagere forskriftsmæssigt, bliver de hurtigt sendt videre i systemet af professionelle behandlere: I kulissen venter skolepsykologen, talepædagogen, skolelægen og flere af slagsen.

KTI er en bred test, der afdækker børnenes kunnen på forskellige områder:

Mængder, former og figurer, hukommelsesspændvidde, koncentration, rum og retningsopfattelse.

Testen bliver brugt til at målrette undervisning inden for de områder, hvor det enkelte barn kan have behov for særlig eller ekstra indsats. Desuden indgår testbesvarelsen i forældresamtalen, som supplement til den samlede vurdering af barnet.
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Kort om forskellige tests   Søn okt 09, 2011 6:31 am

http://www.børnehjernekassen.dk/admin/write/files/Fil44_Den%20b%C3%B8rneneuropsykologiske%20unders%C3%B8gelse.pdf
Tilbage til toppen Go down
SH1964




IndlægEmne: RIAS   Ons mar 13, 2013 2:30 am

Hej - kan I skrive noget om RIAS-testen?
Tilbage til toppen Go down
Hilde




IndlægEmne: Re: Kort om forskellige tests   Ons mar 13, 2013 3:27 am

http://www.brainy-child.com/experts/different-iq-scores.shtml

hvis engelsk kniber så vil jeg godt skrive lidt men ikke lige nu da jeg lidt travlt;)
Tilbage til toppen Go down
Sponsored content




IndlægEmne: Re: Kort om forskellige tests   Today at 11:44 pm

Tilbage til toppen Go down
 
Kort om forskellige tests
Vis foregående emne Vis næste emne Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Permissions in this forum:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Artikler, Kendetegn og Testning :: Testning-
Gå til: