Emne: Hvordan brydes den onde cirkel med underydelse Ons Jan 06, 2010 11:43 pm
Hej med jer
Jeg er ny er på siden og skal skitsere min søns historie ganske kort. Han er 8 år og går i 2. klasse. Han har altid været anderledes uden vi helt præcist kunne sætte fingeren på, hvad det var, der var anderledes. I børnehaven kedede han sig, og vi så frem til, at han skulle starte i skole (på det tidspunkt vidste vi ikk,e at han var bmsf). Skolen er deværre ikke lykken, men det går nogenlunde, og han har mange venner. Tilgengæld er han ikke interesseret i at gå til fritidsaktiviteter.
I 1. klasse går det så langsomt ned af bakken i skolen. Han melder sig ud af alle de faglige gruppearbejder, mens det går fint nok nok med at løse individuelle opgaver. Da han skal i gang med "fri-skrivning", som fx logbog osv. nægter han fuldstændig at deltage. Vi starter 2. klasse op med fornyet håb og de første måneder går også fint, men så sker der noget (ved ikke præcis hvad) og alt går galt. Han kommer ofte for sent op til timerne sammen med nogle af hans venner, og han nægter stort set at deltage i nogen form for undervisning. Og han lukker fuldstændig af og ingen lærer kan nå ind til ham (og til dels også over for os). Hans standardsvar er at han ikke gider, det er kedeligt osv. Desuden bliver han opfattet som næsvis (han reagerer ikke voldeligt eller med gråd).
Vi betaler en privat psykolog for at lave en wisc III test, og med det resultat, at han er et højt begavet barn. Men også et barn som ikke vil præstere og i testen har psykologen skrevet, at han underpræsterer og undviger at svare osv.
Næste skridt er, at vi skal finde ud af, hvordan vi får ham til at åbne op for at deltage igen. Vi prøver forgæves at få skolepsykologen på banen og hans klasselærer aner ikke, hvad hun skal stille op -og det gør vi heller ikke. For det hjælpe nemlig ikke bare at give ham nogle sværere opgaver, det har han ingen motivation for at forsøge at løse.
Vi skal også have undersøgt om han har andre problemer, fx ADHD. Han har nemlig svært ved at holde fokus, bliver let distraheret og er lettere motorisk urolig. Det viser sig i situationer, hvor der bliver stillet krav til ham (dog ikke altid). Og når han løser opgaver, at det ofte den impulsive løsningsstil. Han spiller dog rigtig meget strategispil, som jo kræver en form for planlægning. På nuværende tidspunkt ved vi ikke om disse ting skyldes at han er understimuleret eller om der er noget andet.
Det skal siges, at han fungerer godt socialt og har mange venner. Og han er meget glad for fritidshjemmet. Deres oplevelse er, at han er en velafbalanceret dreng, som er meget populær, men han kan være tilbageholdende ift. nye lege fx. Og det er sådan set hans gode sociale liv, som holder mig oppe. For det gør så ondt på mig ift hvordan det går i skolen. Jeg er sikker på, at han har det rigtig skidt, men han vil ikke give udtryk for det, og derfor er han meget svær at hjælpe.
Jeg tænkte om, der var nogen som kendte en god psykolog i købehavn eller omegn, som vi måske kunne henvende os til - og gerne en hvor der ikke er lang ventetid. Jeg er villig til at låne penge og selv finansiere, for jeg kan mærke, at jeg ikke er stand til at løse det selv - og det er skolen bestemt heller ikke.
Admin Admin
Emne: Sv: Hvordan brydes den onde cirkel med underydelse Tors Jan 07, 2010 4:00 am
Ang. gruppearbejde. Det er muligt at han føler de andre er for langsomme eller det de skal lave sammen er noget han kan i forvejen. Vil det være muligt for læreren at give ham noget ansvar i forhold til at holde orden på gruppearbejdet i forhold til at lave en arbejdsplan til gruppen. Det skal være ansvar og udfordring for han skal selv finde ud af hvordan det kan gøres.
Det med at underyde er en svær ting at få rettet op på igen. Det kommer jo også meget an på hvordan din søns personlighed er. Det skal helst være sjovt at lære, (har han en god humor, mine forstår ironi).
Har han nogle bestemte områder han har interesse i f.eks. dyr. Hvis det f.eks. er dyr så få ham til at lave en lille foredrag om et bestemt dyr, som han har mulighed for at fremvise i klassen. Brug al den fantasi i har i forhold til hvilke interesser han har. Så er der stor mulighed for har får lyst til at lave noget igen.
Det med at han er tilbageholdende i forhold til nye lege kan være at han vil kunne det inden han er med. Sådan er mine drenge. Vil kunne det meste første gang man prøver, eller er det en falliterklæring for dem. Jeg har en datter hun græd i første klasse når hun f.eks. lavede en stavefejl.
Der er psykologen Ole Kyed men han har altid travlt men dog den som har den største viden. Der er flere psykologer på hjemmesiden www.intelligenteboern.dk under link.
Hvis du har lyst til at snakke er du velkommen til at skrive til mig her i forum, så skal jeg nok sende mit telefonnummer.
Håber du har fået nogle ideer til hvad der kan gøres. Noget som er utroligt vigtigt er at han bliver forstået og accepteret for det han kan og det han ved. Jeg ved det er svært, men husk du er ikke alene og vi må hjælpe hinanden.
Hun
Emne: Sv: Hvordan brydes den onde cirkel med underydelse Fre Feb 12, 2010 9:26 am
b
Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 6:41 am, rettet 1 gang
Kst
Emne: Sv: Hvordan brydes den onde cirkel med underydelse Tors Feb 09, 2012 2:19 am
Det lyder som mit barn.
kttt skrev:
Hej med jer
Jeg er ny er på siden og skal skitsere min søns historie ganske kort. Han er 8 år og går i 2. klasse. Han har altid været anderledes uden vi helt præcist kunne sætte fingeren på, hvad det var, der var anderledes. I børnehaven kedede han sig, og vi så frem til, at han skulle starte i skole (på det tidspunkt vidste vi ikk,e at han var bmsf). Skolen er deværre ikke lykken, men det går nogenlunde, og han har mange venner. Tilgengæld er han ikke interesseret i at gå til fritidsaktiviteter.
I 1. klasse går det så langsomt ned af bakken i skolen. Han melder sig ud af alle de faglige gruppearbejder, mens det går fint nok nok med at løse individuelle opgaver. Da han skal i gang med "fri-skrivning", som fx logbog osv. nægter han fuldstændig at deltage. Vi starter 2. klasse op med fornyet håb og de første måneder går også fint, men så sker der noget (ved ikke præcis hvad) og alt går galt. Han kommer ofte for sent op til timerne sammen med nogle af hans venner, og han nægter stort set at deltage i nogen form for undervisning. Og han lukker fuldstændig af og ingen lærer kan nå ind til ham (og til dels også over for os). Hans standardsvar er at han ikke gider, det er kedeligt osv. Desuden bliver han opfattet som næsvis (han reagerer ikke voldeligt eller med gråd).
Vi betaler en privat psykolog for at lave en wisc III test, og med det resultat, at han er et højt begavet barn. Men også et barn som ikke vil præstere og i testen har psykologen skrevet, at han underpræsterer og undviger at svare osv.
Næste skridt er, at vi skal finde ud af, hvordan vi får ham til at åbne op for at deltage igen. Vi prøver forgæves at få skolepsykologen på banen og hans klasselærer aner ikke, hvad hun skal stille op -og det gør vi heller ikke. For det hjælpe nemlig ikke bare at give ham nogle sværere opgaver, det har han ingen motivation for at forsøge at løse.
Vi skal også have undersøgt om han har andre problemer, fx ADHD. Han har nemlig svært ved at holde fokus, bliver let distraheret og er lettere motorisk urolig. Det viser sig i situationer, hvor der bliver stillet krav til ham (dog ikke altid). Og når han løser opgaver, at det ofte den impulsive løsningsstil. Han spiller dog rigtig meget strategispil, som jo kræver en form for planlægning. På nuværende tidspunkt ved vi ikke om disse ting skyldes at han er understimuleret eller om der er noget andet.
Det skal siges, at han fungerer godt socialt og har mange venner. Og han er meget glad for fritidshjemmet. Deres oplevelse er, at han er en velafbalanceret dreng, som er meget populær, men han kan være tilbageholdende ift. nye lege fx. Og det er sådan set hans gode sociale liv, som holder mig oppe. For det gør så ondt på mig ift hvordan det går i skolen. Jeg er sikker på, at han har det rigtig skidt, men han vil ikke give udtryk for det, og derfor er han meget svær at hjælpe.
Jeg tænkte om, der var nogen som kendte en god psykolog i købehavn eller omegn, som vi måske kunne henvende os til - og gerne en hvor der ikke er lang ventetid. Jeg er villig til at låne penge og selv finansiere, for jeg kan mærke, at jeg ikke er stand til at løse det selv - og det er skolen bestemt heller ikke.
Sponsoreret inhold
Emne: Sv: Hvordan brydes den onde cirkel med underydelse