Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
Denne historie er skrevet til mig privat igennem www.ingelligenteboern.dk EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
Denne historie er skrevet til mig privat igennem www.ingelligenteboern.dk EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
Denne historie er skrevet til mig privat igennem www.ingelligenteboern.dk EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
Denne historie er skrevet til mig privat igennem www.ingelligenteboern.dk EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
Denne historie er skrevet til mig privat igennem www.ingelligenteboern.dk EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
Denne historie er skrevet til mig privat igennem www.ingelligenteboern.dk EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Denne historie er skrevet til mig privat igennem www.ingelligenteboern.dk EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Denne historie er skrevet til mig privat igennem www.ingelligenteboern.dk EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
Denne historie er skrevet til mig privat igennem www.ingelligenteboern.dk EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
børnehave hilde mentiqa Århus children wisc gifted skole privat begavede
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 Denne historie er skrevet til mig privat igennem www.ingelligenteboern.dk

Go down 
2 deltagere
ForfatterBesked
Admin
Admin
Admin



Denne historie er skrevet til mig privat igennem www.ingelligenteboern.dk Empty
IndlægEmne: Denne historie er skrevet til mig privat igennem www.ingelligenteboern.dk   Denne historie er skrevet til mig privat igennem www.ingelligenteboern.dk EmptyMan Mar 29, 2010 8:20 am

JEG HAR FÅET LOV TIL AT SÆTTE DENNE HISTORIE PÅ FORUM AF MODEREN

Jeg er faldet over din hjemmeside på nettet og har læst den meget grundigt. Jeg håber du vil give dig tid til at læse min mail og evt give mig et feedback på den. Jeg ved ikke hvad det er jeg vil opnå eller finde svar på, men jeg håbede lidt på at du måske kunne komme med en ide til håndtere min søn, og hjælpe mig med at søge oplysninger omkring gifted child.

Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal starte/ formulere mit brev til dig, men nu prøver jeg.

Jeg er mor til to dejlige børn, en dreng på 5½ og en pige på 4½. Jeg har lige fra starten følt at min søn var noget ganske særligt, hvor jeg ikke har den samme føelse med min datter som for mig virker normal.
X er født 5 til 8 uger før tid, men virker i mine øjne som om han er 2-3 måske flere år forud for sin alder. Vi fik jo at vide ved fødslen at han ville være længere tid om indlæring og den slags pga at han er pimatur. Som 8 måneder gammel bestod han boel prøven med top karakter (hvilket faktisk skulle have været udsat til han var 1 år, da man lægger den manglende tid i maven til hans terminsdato, for at give ham de bedste betingelser). Men han bestod med det samme.
Han kunne tidligt løfte hovedet, side selv og kravle (eller krabbe sig afsted som han gjorde i starten, men frem kom han). Han gik da han var 12½ måned gammel.
Fra han begyndte at kravle har han også kunnet "regne". Han har fra helt lille været meget hjælpsom og fik hurtigt små opgave med at hjælpe til i hjemmet selvom han kun kunne kravle. Man kunne f.eks sige til ham at han skulle gå ind i stuen med 3 bordskåner, og så kravlede han til skuffen og tog 3 bordskåner, ikke 2 eller 4 men 3 stk.
Han har hurtigt fanget forståelsen i en voksensamtale der ikke har været rettet til ham. Jeg kunne f.eks sige til min far: " der er da godt nok koldt herinde i stuen" og så kunne min søn komme kravlende ude fra køkkenet ind i stuen og trække tæppet ned og hive det over til mig osv osv jeg kunne komme med mange eksempler.
Jeg har selv haft ham hjemme i min dagpleje, og jeg har flere gange bedt om hjælp til at stimulere ham ordentligt. Alt hvad vi foretog os i dagplejen blev hurtigt for kedeligt selv om det var alders svarende. Puslespil fra 5+ blev lagt i en alder af 2½ uden hjælp fra voksen, men aldrig mere end en hændfuld gange da de blev kedelige.
Da han var 2 1/4 år tegnede han en nikolaj tegning (ansigt med øjne næse, mund og hår samt arme med fingre på). Som 3 årig gik han i alene i køkkenet første gang hvor han kunne lave pulver bearnaise, spaghetti med kødsovs (fra glas). Han kunne griller pølser og stege frikadeller selv hvilket jeg ikke mener man skal kunne som 3 årig. Han elsker at lave mad og kan fordybe sig over madprogrammer i fjernsynet i time vis. Han har siden 3 års alderen ønsket at blive kok, og han kan side og diskutere retters sammensætning og fremgangsmade som en anden voksen. Han kan se tvkøkkenet og flere uger senere komme og fortælle mig hvordan man marinere kødet bedst muligt eller komme med at godt fif til andesstegen juleaften osv osv.
Ligeledes er han utrolig dygtig håndværksmæssigt. Han har selv lagt gulvet i legehuset da vi byggede det for 2 år siden, og lige nu er han sammen med far i gang med at rive et gammel pulterkammer på loftet ned og bygge det om til et værelse. Han går meget op i detaljerne, det hele skal gøres rigtigt og forsvarligt. Han kan belærer mig om hvorfor der skal dampspær op og hvorfor man bruger en sømpistol til brædderne, men en sømhammer til plastikken osv osv.
Som 3 begyndte han også på de små lego klodser og byggede sin første lego brandbil uden hjlæp da han var 3½. Nu sidder han som 5½ og bygger de store strandvillaer fra 8+.
Han interessere sig for tal og bogstaver og i det hele taget for hvordan ting bliver skabt. Han følger med i tv-programmer som: Camilla Plum, Den skaldede kok, mythbusters, hvordan bliver det til, drivhus drømme, ønskehaven osv osv..
Han er en meget kærlig og følsom dreng, men han har ikke sine egne meninger. Han tror og mener det samme som os ( mor & far). Han har ingen rigtige venner i børnehaven, men tilgengæld kan han lege med alle og er vellidt af alle. Han holder sig fra de vilde drenge og søger ofte voksen selskab. Han er flere gange bedre til at drage omsorg for de helt små børn der starter, end pædagogerne er.
Han kan komme ind til os om natten for at se om vi har det godt, putte dynen om os eller nusse os i håret for så at gå ind til sig selv igen.
Han er humoristisk og kan tage pis på folk, forstår ironi og bruger det selv flittigt.
Han er meget patentlig og perfektionistisk. Da han var mindre kunne han tit gå og rette hylder af når vi var ude og handle. Hvis nogen havde sat en vare forkert på plads blev den vendt rigtigt og rykket frem til kanten af hylden. Legetøjet bliver der ikke rigtgigt leget med selvom han har meget af det. Det skal helst ligge pænt på sin plads. Han bor pt sammen med sin lillesøster som er et gevaldigt rodehovede og de kan til tider virke frustrerende på ham.
Han har kort gået til talepædagog, men jeg synes ikke det har hjulpet og er ikke enig i hendes beslutning om ikke at se ham mere. Jeg tror det er sjusk fra hans side af at han ikke snakker rent. Han sluger ordne og glemmer tit at udtale dem rigtigt, og bytter tit om på sætningers opbygning. Kan f.eks ikke gentage et ordrim uden at bytte om på endelserne; finn finn pølseskind, trækker maven ind og ud i stedet for ud og ind...

Jeg er slet ikke i tvivl om han at han er noget ganske særligt, men jeg har svært ved at overbevise min mand og svigerfamilie om dette. Mine egne forældre støtter mig, da min mor selv er højt begavet, men aldrig har fået muligheden for at blive stimuleret i skolen og arbejdsmæssigt. Jeg ønsker ikke at han skal gå gennem sin skolegang og føle sig anderledes, ej heller at han skal side på sin flade og røvkede sig i mange mange år.
Jeg er bange for at han vil få en svær skoletid, og har fået overbevist min man om at han ikke skal gå i kommuneskole. Han starter i før-skole her 1. april på en lille friskole ikke så langt herfra, og han glæder sig utrolig meget. Mest til at side ved sit nye skrivebord og lave lektier, så jeg er bange for at det bliver lidt af en skuffelse for ham, når de ikke får lektier for før midten af 0 klasse.
Resten af familien ryster lidt på hovedet af mig og hvis jeg lufter mine tanker og bekymringer omkring ham, får gang på gang at vide at jeg ikke skal tro at hverken jeg eller mine børn er noget særligt.
Min mand mener ikke der er noget særligt ved ham, men jeg synes bare at han kan så mange ting som han ikke skal kunne. Jeg kunne skrive flere sider endnu, men jeg tror du har fået forståelsen af det jeg gerne vil sige. Er jeg helt galt på den?

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få ham IQ testet, men min egen læge kan ikke henvise mig til nogen,og børnehaven mener ikke de kan gøre så meget for ham, da han ikke er ældre. Jeg har lige fra han gik i dagpleje herhjemme bedt om test på ham, men er blevet nægtet, det eneste der er lavet er en trastest som noget at blive for gammel, da der var personaleudskiftning på stuen i børnehaven, så den er aldrig blevet fyldt helt op.
Tilbage til toppen Go down
Hun





Denne historie er skrevet til mig privat igennem www.ingelligenteboern.dk Empty
IndlægEmne: Sv: Denne historie er skrevet til mig privat igennem www.ingelligenteboern.dk   Denne historie er skrevet til mig privat igennem www.ingelligenteboern.dk EmptyMan Mar 29, 2010 9:11 am

n


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 6:10 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Kathen
Gæst




Denne historie er skrevet til mig privat igennem www.ingelligenteboern.dk Empty
IndlægEmne: se emne   Denne historie er skrevet til mig privat igennem www.ingelligenteboern.dk EmptyMan Mar 29, 2010 10:19 pm

Åh hvor er det dejligt at læse, at jeg ikke er helt galt på den.
Min lille guldklump er efter dette brev blev skrevet blevet screenet af gifted children og er nu medlem der. Nu skal jeg så bare finde ud af hvordan vi tager den derfra....
Jeg har lige været på weekend kursus (i forbindelse med mit arbejde som dagplejer) hvor to forskellige børnepsykologer holdt foredrag om børn i institutioner. Jeg fik en kort snak med begge efter kurset-den ene var Margrethe Brun og den anden var ikke en jeg havde hørt om før. De opfordrede mig begge til testning med wisc-III, så nu skal vi have det i stand når han starter i skole efter påsken.
Friskolen kender ikke så meget til børn med særlige forudsætninger eller høj begavelse, men jeg har haft en kort samtale med dem og de virker meget åbne og positive omkring ham, så jeg håber det nok skal gå alt sammen. Nu lader vi ham lige falde til i førskolen og så kigger de på ham efter sommerferien hvor han starter rigtigt op i o- klasse.
Jeg havde ellers selv kontaktet PPR, men fik at vide at de ikke var interresseret i at lave et blærerøvs papir på ham, så da jeg havde tygget lidt på den fik jeg fat i en leder og fik fortalt min søns historie og hun ændrede syn på ham, men statig var hun ikke særlig samarbejdsvillig, så nu tager skolen over.

Med hensyn til IQ så har jeg på fornæmmelsen at han spænder rigtig bredt. Han sidder på nuværende tidspunkt med plus og minus stykker med en max sum på 20, han er begyndt at snuse til læsning men det siger ham ikke så meget som tal. Han har en meget logisk tilgang til det meste.
(en lille pralehistorie: vi sider og laver lektier som vi kalder det og han er i gang med en lidt kedelig matematik bog med fokus på tallet 3. da jeg retter opgaven igennem må jeg indrømme at jeg er kanon stolt af min søn, i stedet for at skrive "3" som svar har han skrevet "tre". Da jeg spørg hvorhan han har stavet det svarer ham bare: " du sagde jo jeg skulle skrive det")

Han er utrolig god håndværksmæssigt set ( har lige spartlet hele sit værelse i weekenden), elsker at tage fat og arbejder hårdt og vedholdende på en opgave (f-eks. når vi har fået slagtet og vi skal pakke 250 kg fars -så bliver han ved fra start til slut).
Interessere sig for historie og gamle dage samt rummet...
Så hvad jeg skal teste ham på er jeg egentlig lidt i tvivl om.
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Denne historie er skrevet til mig privat igennem www.ingelligenteboern.dk Empty
IndlægEmne: Sv: Denne historie er skrevet til mig privat igennem www.ingelligenteboern.dk   Denne historie er skrevet til mig privat igennem www.ingelligenteboern.dk EmptyMan Mar 29, 2010 11:35 pm

Han er bare en sej dreng. Ham skal og kan du være meget stolt af. Prøv at lukke ørerne for hvad andre mener når det er negativt, da det sikkert er noget du vil opleve mange gange. Nogle vil sige du pacer ham, herinde ved vi godt at det gør du ikke.

Hvad mener du hvad han skal testes på.

Han skal ikke testes på noget som helst han skal bare udfordres og gives noget der interessserer ham, og selvfølgelig skal han også lære noget af det andre børn lærer, som kan tages ind i den leg han leger, men det skal gøres interessant. Det er sikkert ikke nemt men det kan lade sig gøre.

da du jo er dagplejer har du så mulighed for kurser, det kunne jo være der er kurser inden for dette område. Laughing

Du er ikke den første der er blevet afvist af PPR, da de ikke kender til området, de mener ikke det er et problem at være intelligente eller højt begavet.
Patrick på 7 min dreng er også blevet wics III testet og den har skolen brugt positiv, da de bruger hans stærke sider og giver ham udfordringer. Patrick har heller ingen sociale problemer, dog kan han godt være politibetjent, regler skal overholdes.

Håber du får glæde af dette forum
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Denne historie er skrevet til mig privat igennem www.ingelligenteboern.dk Empty
IndlægEmne: Sv: Denne historie er skrevet til mig privat igennem www.ingelligenteboern.dk   Denne historie er skrevet til mig privat igennem www.ingelligenteboern.dk Empty

Tilbage til toppen Go down
 
Denne historie er skrevet til mig privat igennem www.ingelligenteboern.dk
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Denne historie fra en mor til Admin privat
» Privat psykolog.

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Småbørn-
Gå til: