Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
IndeksIndeks  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» IQ eller percentil
Privat psykolog. EmptySøn jan 08, 2017 8:40 pm by Hilde

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Privat psykolog. EmptyOns maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Privat psykolog. EmptyTors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
Privat psykolog. EmptyLør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
Privat psykolog. EmptyTors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
Privat psykolog. EmptySøn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
Privat psykolog. EmptyOns dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
Privat psykolog. EmptyOns dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
Privat psykolog. EmptySøn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

Søg
 
 

Display results as :
 
Rechercher Advanced Search
Keywords
children begavede wisc gifted
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
17-årig pige søger svar
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Tvivl om WISC-test
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking reddit  Social bookmarking google      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 476 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er 2edansk

Vores brugere har i alt skrevet 4641 indlæg in 1199 subjects

 

 Privat psykolog.

Go down 
ForfatterBesked
Jens Buch




Privat psykolog. Empty
IndlægEmne: Privat psykolog.   Privat psykolog. EmptyFre sep 10, 2010 6:48 am

Jeg kan se, der er mange, der betaler for privat udredning hos psykolog, men som efterfølgende bliver afvist af skolen mm.

Jeg har brugt lidt tid, efter jeg kom hjem fra ADHD konferencen, på at finde ud af, hvordan man kan sikre sig, man får mest muligt ud af sine bestræbelser (og penge).

Det følgende tager udgangspunkt i sagsbehandlingen af voksne, men reglerne er grundlæggende de samme for børn og voksne.

Det første man skal gøre er at gå til egen læge. Her skal man forklare problemet, og så vil man, måske, kunne få en henvisning til psykolog... Det kan godt være, der allerede her er folk, der vil sige, det er en sygeliggørelse af barnet, men det er jo med henblik på en udredning!

Hvis tingene bare går lidt efter planen, får man en generel henvisning, så man selv kan vælge; specielt, hvis man selv betaler!

Hos psykologen må man så forklere igen, og så kan man håbe på, det ender op i en udredning, der inkluderer en WISC e.lign.

Den psykolograpport, der så fremkommer, kan man så sende til skole og sagsbehandler... for nu er der sket en underlig ting:

Når man er henvist til psykolog via egen læge, skal psykolograpporten tages med i sagsbehandlingen. Man kan ikke bare henvise til PPR og meddele, man kun godtager egne undersøgelser.
Sagsbehandleren kan bede om en speciallægeundersøgelse, men IKKE for at få revurderet fx IK.


Hvis man af egen læge henvises til psykolog, og selv betaler, tæller psykologens rapport lige så meget, som hvis kommunen selv betalte for udredningen.
Det man skal undgå, er, man henvises til børne.psyk. (som beder PPR om at udrede) men i stedet have en henvisning til psykolog. Så vælger man selv, og betaler selv, og så er psykolograpporten pludselig gældende i sagsbehandlingen...

Jeg tror, der er mange læger, der gerne ville hjælpe børn med henvisninger...
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin


Privat psykolog. Empty
IndlægEmne: Re: Privat psykolog.   Privat psykolog. EmptyFre sep 10, 2010 9:13 am

tak for en god information til vores brugere på forummet.

_________________
(Admin) Bente
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




Privat psykolog. Empty
IndlægEmne: Re: Privat psykolog.   Privat psykolog. EmptyLør sep 11, 2010 8:12 pm

Men den stopper sådan set ikke her!

Det er sådan, at PPR skal med ind over, hvis der skal bevilliges specialundervisning. De kan IKKE bare vælge, de ikke vil bruge den privatpraktiserende psykologs undersøgelse. De er underlagt den samme lov som resten af den offentlige forvaltning; det er mit indtryk, at de er fuldstændigt autonome, og der ikke er nogen, der stiller spørgsmål til deres procedure og fremgangsmåder.
Under samtalen med sagsbehandlere og folk, der elsker alt juristeriet omkring forvaltningsloven "og jeg skal komme efter dig", fortalte jeg om tilfælde, hvor en familie havde betalt en privatpraktiserende psykolog for udredning fx med WISC. Herefter ville PPR selv teste med samme test eller man afviste sagen indtil man selv havde tid til at teste. DEN GÅR BARE IKKE!!! Man kan udrede yderligere, hvis der mangler oplysninger, men man kan ikke gentage testningen fordi man kun vil anvende egne resultater.

PPR er også underlagt reglerne for aktindsigt, som jeg har skrevet om andetsteds. Der er lige kommet nye regler, som er beskrevet i det sidste nummer af Socialrådgiveren: http://www.socialrdg.dk/Default.aspx?ID=4377
Det vil sige, at nu kan man komme til at se, hvordan ens barns sag er behandlet i PPR; hvad er vægtet, og hvad er ikke!! Interessant, hvis man har sendt ting med fra en anden psykolog e.lign.
Tilbage til toppen Go down
Alegria




Privat psykolog. Empty
IndlægEmne: Re: Privat psykolog.   Privat psykolog. EmptyLør sep 11, 2010 8:58 pm

Hej Jens,

Det er rigtig dejlig og relevant information, som nu det meste der bliver budt ind med her Very Happy For os falder den også fint timet.

Vi er nået dertil, hvor vi inden møde om Malthes WISCIII resultater også skal igennem en BRIEF test. Hans far og jeg udfyldte selv en 5-15 ifbm WISC'en (som du jo også kom med input omkring). Efter WISC testen i foråret kom resultatet lige før sommerferien og vi aftalte at vente til her efter sommerferien. En måned inde i 1. klasse er det tydeligt, at Malthe har problemer med koncentration i det skriftlige arbejde. Nu skal han så BRIEF testes.
Vi er ikke afvisende overfor den test, denne gang skal også lærere udfylde testen udover os selv. Det kan selvfølgelig give et udemærket grundlag for dialog.
Jeg har dog sagt til hans klasselærer, at jeg ikke er overbevist om, hvordan det giver hende en hjælp til hvordan Malthe skal undervises. Så hvis det bliver nødvendigt, vil vi selv kontakte en psykolog, som kan give os Malthes vinkel på det hele. De andre test er det jo os voksne omkring Malthe, som vurderer hvordan han er.

Hvis du har tid til at give et input omkring BRIEF, vil den blive vel modtaget Very Happy Ligesom 5-15 kan den virke lidt overvældende og iøvrigt problemfokuseret modsat forummets her evige debat omkring fokus på potentiale istedet. Desuden troede vi, at al tanke omkring ADHD var skrinlagt efter 5-15. Selv er vi overbeviste om, at der ikke er noget at komme efter - når vi selv kigger på ham, en børneneurologs vurdering, 5-15 og støttet af jeres debatter herinde. Uden dog på nogen måde at underkende, at ved visse rutine opgaver mister han fokus, skiftlige lektier er et problem, men ikke løsningen, kun nedskrivningen.

Hvis vi selv skal kontakte en psykolog, er det selvfølgelig rigtig godt at vide, at vi skal gå gennem vores læge. Læreren er positiv overfor mit indspark omkring privat psyk. og vi har stadig en fin dialog med PPR psykologen, men man ved aldrig hvad tiden bringer, det kan hurtig blive en fordel at have haft nogen procedurer på plads om undervejs!

Mange hilsner
Tina
Tilbage til toppen Go down
Alegria




Privat psykolog. Empty
IndlægEmne: Re: Privat psykolog.   Privat psykolog. EmptyLør sep 11, 2010 9:19 pm

- skal måske lige for god ordens skyld tilføje, at BRIEF ikke i sin overskift siger noget om ADHD identificering, men "Adfærdsvurdering af eksekutiv funktion", men når jeg læser på DPF's hjemmeside om den, står der at den også bruges klinisk til denne idenficering - og så er det at man som mor bliver utryg igen Smile

Samtidig skal man besvare, hvornår noget er et problem og det er den der negative indgangsvinkel, som så også gør en utryg, for ja der er en masse spørgsmål omkring fokus i skolen og omkring lektier, hvor svaret bliver ofte.
Derudover er der spørgsmål som "Efterlader barnet en stribe af rod" - ja det gør han, men jeg har ikke set nogen af hans legekammerater ikke gøre det samme. Man har 3 muligheder "Aldrig", "Sommetider" og "Ofte". På spørgsmål som "Afbryder andre" - vi kan ikke sige "Aldrig", men "Sommetider" bliver for negativt, for han ved godt, at man ikke afbryder. "Kan ikke finde ting på sit værelse" - altså ifht. hvor rodet der kan være, har han fint styr på sine ting, men igen, det hænder da og knægten er kun knap 7 år (sammenligner også med kammerater her) og der er mange af den slags spørgsmål som falder imellem at "Aldrig" er så kategorisk, mens "Sommetider" virker for tit.
De fleste forældre vil sikkert blive utrygge ved, om det samlede resultat så bliver, at der er mange problemer.

Det var bare en tilføjelse Very Happy

Mange hilsner
Tina
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




Privat psykolog. Empty
IndlægEmne: Re: Privat psykolog.   Privat psykolog. EmptySøn sep 12, 2010 11:11 pm

Hej igen.

Alt afhængig af, hvilke briller man tager på, kan dine spørgsmål besvares på vidt forskellig måde!

Hvad vil man opnå med BRIEF? Hvad er det lige nøjagtigt, man ønsker belyst, som 5-15 ikke har kunne belyse??

Hvordan/til hvad skal denne viden bruges? Hvis det er til at be/afkræfte en mistanke om ADHD, hvordan vil det så hjælpe drengen?? Søger man efter at få bekræftet ADHD...kommer man med ADHD-RS-DK hvis BRIEF heller ikke bekræfter ADHD diagnosen, og hvad skal diagnosen i øvrigt bruges til???

ET BARN MED ADHD HAR FLERE FÆLLES TRÆK MED BØRN UDEN ADHD, END DET HAR MED RESTEN AF GRUPPEN AF BØRN MED ADHD...så diagnosen er FULDSTÆNDIG ligegyldig i forhold til tilrettelæggelse af undervisning og pædagogik, for der skal tilrettelægges individuelt.

Er målet at få en besvarelse fra skolen? Skolen kan også besvare 5-15 eller dele deraf, så hvad er det, man vil med BRIEF?

Jeg synes jo, det er underligt, man ser opmærksomhedsproblemer hos drengen, men man anvender ikke en eneste test, der kan vise noget om hans fastholdte, udvalgte og fleksible opmærksomhed (de 3 opmærksomhedsformer, der skal beherskes for at tilegne sig ny viden/lærdom).

Det ville jo være dejligt, hvis PPR ville svare på:
Hvordan tilrettelægger man undervisning, så din søns opmærksomhed tilgodeses (gøres ikke ved en ADHD diagnose)?
Hvordan tilrettelægger man undervisningen, så din søn husker mest muligt?
Hvilken "kanal" er mest åben for nyindlæring (sanserne)?
Hvordan skal undervisningsmiljøet se ud (klassestørrelse; lys og lys osv.)?

Kort sagt, hvordan kommer drengen i flow???

Og hvordan har man tænkt sig at anvende oplysningerne fra BRIEF i den henseende (kan man godt, men det skal da lige forklares, så man ved, de har en plan).
Tilbage til toppen Go down
Hilde

Hilde


Privat psykolog. Empty
IndlægEmne: Re: Privat psykolog.   Privat psykolog. EmptyMan sep 13, 2010 5:03 am

BRIEF er i særlig grad egnet til vurdering af eksekutive problemer hos børn med

- indlæringsvanskeligheder,
- opmærksomhedsforstyrrelse,
- traumatisk hjerneskade,
- blyforgiftning,
- gennemgribende udviklingsforstyrrelser,
- depression samt andre udviklingsmæssige,
- neurologiske,
- psykiatriske og medicinske tilstande.

Forældre- og Lærerskemaet omfatter hver 86 udsagn om barnets adfærd i dagligdagen. Udsagnene indgår i otte kliniske skalaer, der måler forskellige aspekter af eksekutive funktioner: Impulshæmning, Fleksibilitet, Emotionel Kontrol, Initiering, Arbejdshukommelse, Planlægning/Organisering, Organisation af Materialer samt Monitorering. Derudover indeholder testen to validitetsskalaer: Skala for Inkonsistens og Skala for Negativitet. De kliniske skalaer kombineres til to bredere indekser: Adfærdsregulering og Metakognition samt et overordnet indeks: Generel Eksekutiv Funktion. To af skalaerne, Arbejdshukommelse og Impulshæmning, er klinisk anvendelige til differentiering af diagnostiske undergrupper inden for gruppen opmærksomhedsforstyrrelser (ADHD med og ADHD uden hyperaktivitet).

Hvad er eksekutive funktioner?30. september 2009

De eksekutive funktioner er kernen i problemet, for en person med en opmærsomhedsforstyrrelse.

Eksekutive betyder udøvende. Eksekutive funktioner er et samlebegreb ligesom intelligens. Det skal forstås som et hierakisk samlebegreb, der bygger på en lang række mere grundlæggende funktioner.

Eksekutive funktioner består af fire trin:

1. At få en ide, altså at kunne danne indre forestillingsbilleder om noget, man gerne vil, at nå et mål.

2. At planlægge, dvs. at kunne tænke i sekvenser (først, og så til sidst), mens man fastholder opmærksomheden på målet.

3. At udføre, dvs. at gå i gang med de delhandlinger, der i den rigtige rækkefølge fører til målet – uden at lade sig aflede. Undervejs skal opmærksomheden være rettet både mod tilfredsstillelse af det konkrete behov og hensyntagen til omgivelsernes forventninger og krav.

4. At vurdere og eventuelt justere. Handlingerne skal løbende vurderes så man tager stilling til, om de fører til det ønskede mål, eller om der skal justeres undervejs.

I både praktiske, følelsesmæssige og sociale processer stilles krav til opmærksomhed, hvad enten det handler om at fokusere, fastholde eller dele opmærksomheden, eller om at udelukke irrelevante ideer og impulser.

Er man tæt på en person med ADHD, kan man overveje, om personen har brug for ligeværdig sparring til at:

- få ideer, eller til at sortere i alt for mange ideer.

- ordne sin planlægning.

- udføre handlingerne, mens målet fastholdes.

- vurdere handlingernes målopfyldelse eller overveje mulige ændringer.

Citeret ( let forkortet og let omskrevet, med henblik på voksne) fra kapitlet: Børn med ADHD set fra en neuropsykologisk viknkel af Anne Vibeke Fleischer, s. 45. I antologien: ADHD – opmærksomhedssygdommen hos børn og voksne. Red.: Jes Gerlach, 2007. Psykiatrifonden.
Tilbage til toppen Go down
Hilde

Hilde


Privat psykolog. Empty
IndlægEmne: Re: Privat psykolog.   Privat psykolog. EmptyMan sep 13, 2010 5:07 am

Da vi kontaktede Ole Kyed var det fordi vores læge henvist os ... men kommunen var totalt 100% ligeglad med havd han anbefalet Sad til mødet lod de som om det var meget spænende men efterfølgende kan man læse i journalerne og ser udefra deres handlinger at det var ikke lige Ole Kyed som de lyttede til.
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




Privat psykolog. Empty
IndlægEmne: Re: Privat psykolog.   Privat psykolog. EmptyMan sep 13, 2010 9:21 pm

I forhold til ADHD er der ikke mange oplysninger at hente i BRIEF, som du ikke allerede har fra 5-15, og slet ikke hvad angår hyperaktivitet eller ej!

De eksekutive funktioner er en samlebetegnelse, der er beskrevet forskelligt af flere forskere; der er ikke en definition af begrebet.
Jeg læner mig meget op af følgende:

1. Planlægning. At skabe et kort over vejen til målet eller færdiggørelse af opgaven.
2. Organisering. Evnet til at skabe eller vedligeholde systemer, der bruges til at holde styr på oplysninger og materialer.
3. Overblik over tiden. Evnet til at anslå tidsforbrug, samt til at holde sig indenfor en tidsplan.
4. Arbejdshukommelse. At kunne fastholde oplysninger så længe, man kan løse en opgave.
5. Metakognition. Evnen til at se sig selv i helikopterperspektiv. Evnen til at vurdere, hvordan man klarer sig eller klarede sig.

Under disse ligger så:
1. Responshæmning.
2. Følelsesmæssig kontrol/afstemthed.
3. Opmærksomhedskontrol.
4. Evnen til selv at gå igang/starte op.
5. Fleksibilitet, fx evnen til at revurdere en opgave og forsøge på en anden måde.
6. Evnen til at holde sig et mål for øje og arbejde sig derhen.

BRIEF besvarer de fleste af disse ting, men det er også ting, der kan undersøges med egentlig testning.

Jeg har lige været på ADHD konference. Jeg har lige oplevet, at 2 psykiatriske afdelinger udreder folk på vidt forskellige måder for ADHD.
Det ene sted var observationer og spørgeskemaer nok til at stille diagnosen.
Det andet sted var det 5 testninger, der bl.a. kikker på ovenstående, der udgjorde en del af grundlaget for diagnosen...

Der skal, uanset hvilken testning man går igang med, være en problemformulering, der berettiger til testen.
Hvis det er opmærksomhedsfunktionen, der er i fokus, hvorfor så inddrage BRIEF efter en 5-15???

Hvis arbejdshypotesen er ADHD, så leder man MÅSKE efter et værktøj, der vil bekræfte det. Måske ender man op med, der er 2 test, der viser, eleven ikke har ADHD. Der er 3 test, der ikke giver et klart svar. Og så er der en test, der bekræfter ADHD mistanken...
Jeg siger ikke, det er det, der sker her, men man må kræve, man får formålet og planen oplyst, så man ved, hvad der sker omkring barnet.
Samtidigt må man forlange at få at vide, hvad man skal bruge resultatet til...hvilken pædagogisk betydning vil det få/hvordan vil det hjælpe barnet. Her er en diagnose ikke svaret!!!
Tilbage til toppen Go down
FarTilDatter




Privat psykolog. Empty
IndlægEmne: Re: Privat psykolog.   Privat psykolog. EmptyTirs sep 14, 2010 4:12 am

Hej,

problemet er vel at ADHD idag mere er blevet en "opmærksomhedsforstyrrelse"-diagnose end hvad den oprindeligt var tiltænkt som ... en hyperaktivitet/hyperkenetisk forstyrrelse.

Med andre ord, man har proppet æbler og pærer ind i den samme skraldespandsdiagnose og svaret på den diagnose er, iflg referenceprogrammet (udarbejdet af primært 17 psykiatere) - medicinering.

Jeg sidder selv med en såkaldt "udredning" af min datter, der er både brugt BRIEF, 5-15, Dawba lærerskema i omgivelsernes vurdering af min datter og der er udført en D2 nonverbal opmærksomhedstest og en WISC-III.

Vurderingsskemaerne er brugt til at understøtte diagnosen - intet andet !

D2 ligger hun på 50 percentilet - normalt og i WISC-III sproglig forståelse IK 91, arbejdshukommelse på IK 99, i sprog samlet på IK 92 og perceptuel organisation på IK 131, forarbejdsninghastighed på IK 124, i handle samlet på IK 138.

Dommen er ADD Opmærksomhedsforstyrrelse, omend psykiateren sagde ADHD til min datter og ikke ønsker at svare på diagnosen iflg. ICD-10 hvor ADHD begrebet reelt ikke findes (men hvor ADHD-C og ADHD-PH er parallelt til F90.0 - Hyperkenetisk forstyrrelse) , mens ADD findes som en uspecificeret diagnose under F98.8 og svare lidt til ADHD-PI.

Det mest groteske er at man i rapporten nævner at ADD er en neurologisk betinget lidelse. Det findes der faktisk overhovedet ingen beviser for. Under DSM-V som kommer i 2011 diskutteres det vildt om netop "ren" ADD skal smides ud af DSM-V 314.0x eller skal "subtypes" som ADHD-PI/ADHD-RPI - RPI er i denne sammenhæng fuldkommen uden det hyperaktive element.

ADHD er en diagnose (314.0x) under DSM-IV (for dem der ikke måtte vide det).

Står der overhovedet noget i den udredning omkring hvordan man kan hjælpe min datter og som vi og skolen ikke vidste i forvejen - NEJ !

Man anbefaler en medicinering og skyder let og elegant bolden tilbage i skolesystemet, idet man anbefaler at PPR skal lave en vurdering omkring støttetimer, lektiecafe mv. og vi som forældre skal gå på ADD kursus som ikke findes idet der kun tilbydes ADHD kurser.

Det var så de 50.000 og endnu et halvt års "hoppen på stedet".


Som Jens ganske rigtigt skriver - så når man ikke langt med en "diagnose" - den kan aller højst bruges til og være nødvendig for at få tildelt nogle extra støttende timer til ens barn - diagnoser er ikke undervisningspædagogik eller anvisning til hvilken type der vil kunne støtte ens barn.

Hvordan skulle en psykiater også kunne give det ? En psykiater er jo blot en læge med en specialdiagnostisk overbygning - intet andet - og har absolut ikke en fis forstand på undervisning, psykologi eller undervisningspædagogik og de færreste interesserer sig ikke for det.

Det værste er, at de faktisk heller ikke interessere sig særligt meget for "patienten", man kunne som forældrer reelt lige så godt have taget en flødeskumskage med til den enkelte korte samtale diagnosen bygger på og så diskutteret den.


Summa summarum - dette er en jungle med forskellige interesser og uden sammenhængede kurs for ens barn og det er en kamp at nå derhen hvor man føler at ens barn egentligt får en decideret hjælp :-(
Tilbage til toppen Go down
Hilde

Hilde


Privat psykolog. Empty
IndlægEmne: Re: Privat psykolog.   Privat psykolog. EmptyTirs sep 14, 2010 4:32 am

Jens Buch skrev:
Samtidigt må man forlange at få at vide, hvad man skal bruge resultatet til...hvilken pædagogisk betydning vil det få/hvordan vil det hjælpe barnet. Her er en diagnose ikke svaret!!!

meget god pointe som kan forklares når forældrene spørger ind til dette når der aftales at barnet skal undersøges.

Hvorfor skal et barn testes?

Svaret på spørgsmålet "Hvorfor?" er den samme for begavede børn som for ethvert andet barn: Du skal prøve at besvare et spørgsmål. Prøverne kan give detaljerede oplysninger om barnets læringsbehov til forældre og lærere, herunder identifikation af begavelse og efterfølgende kan resultaterne bruges i pædagogiske planlægning af barnets undervisning. Prøverne kan også tilbyde oplysninger for tidlig indgriben i indlærings forskelle, og således tilpasse barnets uddannelse efterfølgende. Og du skal teste, når du har brug for svar på nogen af disse spørgsmål.

Tilbage til toppen Go down
Hilde

Hilde


Privat psykolog. Empty
IndlægEmne: Re: Privat psykolog.   Privat psykolog. EmptyTirs sep 14, 2010 4:37 am

FarTilDatter skrev:
Hej,

problemet er vel at ADHD idag mere er blevet en "opmærksomhedsforstyrrelse"-diagnose end hvad den oprindeligt var tiltænkt som ... en hyperaktivitet/hyperkenetisk forstyrrelse.

Man anbefaler en medicinering og skyder let og elegant bolden tilbage i skolesystemet, idet man anbefaler at PPR skal lave en vurdering omkring støttetimer, lektiecafe mv. og vi som forældre skal gå på ADD kursus som ikke findes idet der kun tilbydes ADHD kurser.

Det var så de 50.000 og endnu et halvt års "hoppen på stedet".


Som Jens ganske rigtigt skriver - så når man ikke langt med en "diagnose" - den kan aller højst bruges til og være nødvendig for at få tildelt nogle extra støttende timer til ens barn - diagnoser er ikke undervisningspædagogik eller anvisning til hvilken type der vil kunne støtte ens barn.



Det værste er, at de faktisk heller ikke interessere sig særligt meget for "patienten", man kunne som forældrer reelt lige så godt have taget en flødeskumskage med til den enkelte korte samtale diagnosen bygger på og så diskutteret den.


Summa summarum - dette er en jungle med forskellige interesser og uden sammenhængede kurs for ens barn og det er en kamp at nå derhen hvor man føler at ens barn egentligt får en decideret hjælp :-(

meget relevant points Smile
Tilbage til toppen Go down
Alegria




Privat psykolog. Empty
IndlægEmne: Re: Privat psykolog.   Privat psykolog. EmptyTirs sep 14, 2010 9:19 am

I har været meget aktive i jeres støtte siden jeg sidst var på og inderligt tak for det. Det er virkelig en stor hjælp at få både fagligt og erfaringsmæssigt input til den fortsatte dialog.
Humlen er jo netop, at man ikke bliver inddraget i, hvad man vil opnå - vi aner ikke, hvad arbejdshypotesen kunne tænkes at være eller hvad nogen forestiller sig om pædagogisk planlægning.
Besked: Læreren oplever koncentrationsproblemer med Malthe, så vi vil gerne undersøge hans eksekutive funktioner med en test, som I og lærerne skal besvare.
Hvilken test drejer det sig? Det drejer sig om en test, hvor I skal sætte ring om de udsagn omkring hans eksekutive funktioner, som passer bedst . . . . Nå okay!!
Beslutter mig for at se, hvad der kommer ind ad døren, men kan ved modtagelse heller ikke se en markant forskel til 5-15, udover at BRIEF er meget sværere at besvare set fra vores synspunkt. Det er ganske umuligt, at give en nuanceret og situationsbestemt vinkel på spørgsmålene, hvilket i mange sammenhænge ville være relevant. Malthe kan f.x. i mange situationer godt lægge en strategi og følge den, men i det skriftlige arbejde skole og hjemme har han det svært. I mundtligt arbejde i skolen er han aktivt deltagende og har også her succesoplevelser. Det må da have en relevans?!

Jeg har stillet afklarende spørgsmål til PPR psykologen og afventer svar herfra. Nu har jeg i hvert fald mere at arbejde videre med sammen med hvad jeg ellers har læst og hørt og hjælp til forberedelse til mødet. På et tidspunkt opnår jeg måske også et vidensniveau, som I andre forældre, det er jo åbenbart nødvendigt Exclamation

Hmm, filosoferede lidt over Hildes erfaring omkring inddragelse af Ole Kyeds anbefalinger. I mit fag "hugger" vi med arme og ben fra hinanden via ERFA grupper, kurser etc, så vi kan bruge ressourcerne effektivt. PPR og skolerne har da om nogen ressourceproblemer. Måske kan det ikke helt sammenlignes, men faglig stolthed kan da lige vel være at kunne få det bedste ud af de værktøjer, den information etc. der foreligger!

Mange hilsner
Tina
Tilbage til toppen Go down
Hilde

Hilde


Privat psykolog. Empty
IndlægEmne: Re: Privat psykolog.   Privat psykolog. EmptyTirs sep 14, 2010 4:31 pm

Alegria skrev:
Hmm, filosoferede lidt over Hildes erfaring omkring inddragelse af Ole Kyeds anbefalinger. I mit fag "hugger" vi med arme og ben fra hinanden via ERFA grupper, kurser etc, så vi kan bruge ressourcerne effektivt. PPR og skolerne har da om nogen ressourceproblemer. Måske kan det ikke helt sammenlignes, men faglig stolthed kan da lige vel være at kunne få det bedste ud af de værktøjer, den information etc. der foreligger!

Mange hilsner
Tina

Smile enig desværre oplevede vi ting der ikke skulle kunne opleves Sad chefpsykologen sagte engang til os Ole Kyed har ingen bemyndigelse i hans kommune og derefter blev vi placeret i en specialklasse for børn med svær indlæringsproblemer - en klasse hvor børnene ikke forventes at få en afgangseksamen fra!

inden da have en psykolog derfra valgt at ikke gøre brug af Ole Kyeds anbefalinger om hvordan der skal udredes og brugt en kollega til at understøtte og beskrive at hendes fremgangsmåde var det rette - der fik hun bare et konkret beskrivelse af en dreng på 6 der syntes han blev præsenteret med baby opgaver. De havde indkaldt Ole Kyed til et møde hvor de blev rørende enig med Ole Kyed om mange emner, efter de talte sammen valgt de deres "sådan plejer vi fremgangsmåde".

den samme psykolog, der havde gjørt ovenstående havde i sin tid dvs. et 1½ år forinden, været med til et møde hvor søsterens lærer mente jeg havde misforstået Ole Kyed og at mit andet barn slet ikke var HBB - psykologen kom så med testen og rystede på hænderne da hun lige havde talt den sammen inden mødet. Hendes ord var: Jeg har aldrig set så noget lignede. Hertil mente skoleledren at i hans skole med 700 elever ikke før havde andre som min datter og vi skulle finde et andet skole eller ikke forvente de kun udfordre hende.

det sjoveste jeg oplevet var en psykolog der sad og så på mit barn som tegnede parallel tegninger på et niveau meget højere end han nogensinde havde set - det observation nået aldrig journalen - men jeg har da hans håndskrift på tegningen hvor han skrev datoen på.

den næste psykolog gad ikke oprette en sag efter vi var flyttet og et succesfuld år i Hadsten ... og blev meget ubehaglig senere. Hun skiftede heldigvis job mere om hende en anden dag ...

den næste psykolog mente hellere ej hun skulle "gøre brug af" en kollega som Ole Kyed der er mere erfaren, derfor talte hun om vores sag i en pause da hun var til foredrag med Ole Kyed. Hun var ikke "imponeret nok" med hvad hun hørte eller så var hun ekspert efter et foredrag ... da ting begyndt at gå skæv skruet bissen på ift. at fortælle mig nu skal jeg acceptere at folkeskole tilbyder et produkt og at barnet bare skal lære det er i orden at kede sig - den samtale glemmet jeg aldrig g hun glemt at skrive hendes anbefalinger i journalen. Da barnet igen kom i mistrivsel så skulle der 5-15 test til osv osv osv. Og dog fik hun min datter placeret i en skole med bedre faglige udfordringer efter min datters ønsker og udefra det der var til rådighed som det alleførste inden hun kom i kontakt med den vanskelige dreng.

vores seneste psykolog havde god kendskab til denne børnegruppe og efter et telefon opkaldt, en kopi af journalerne og et børnesamtale vagt hun at anmode skoleforvaltningen om betaling til et skole som specialisere i denne børnegruppe. hun fik et barn med 19 støttetimer, der var ordblindt samt skulle have pc og det andet barn var 12 og gav udtryk for hvor hun ønskede at gå i skole. Det tog et år af "vi flytter til din distrikt" og for at sagen kunne afgøres indenfor 3 dage efter vi flyttede Smile selv om vores gammel kommune insiterede på ikek at samarbejde.

vi valgt ikke alle psykolog skift - det blev bare sådan. Jeg vil mene at hvis den første kommunen bare havde en konsulent der vidste "noget mere" om HBB så var vi sparet for to flytninger samt mange vanvitige psykologskift der kom med i processen, ikke for at nævne det da skolen i Hadsten lukkede.

Herudover vil min dreng ikke havde været 5 års vanvittige ruchebanstur igennem uden at få hjælp, hvor jeg fik alt muligt andet tilbud end det vi selv mente der var brug for. Hivs der er noget som hænge mig langt ud i halsen er det møder med psykologer der ikke kan vejlede deres skolekollegar om hvordan barnet bedst støttes i klassen/ børnehaven. Handleplaner og dokumetation er svært at strikke sammen - derfor er historien umuligt at gennemskue - kun at de ikke mente det samme som mig og at barnet i den grad var i mistrivsel. Det andet barn kan fortælle hendes eget histori om svigt osv.

At vi blev tilbudt 2 specialklasse for børn med særlige forudsætnigner i en anden kommune af vores sidste kommune er mig en gåde da vi har en gang før vundet et sag via klagenævnet omkring lige dette emne. Klasserne var vildt: Den ene var faktisk en klasse for højt fungerende ADHD børn (OBS. barnet var ikke udredt eller nowet) og det anden bare kaldt BMSF klasse, men reelt var det et opbevaringssted og klasse hvor de udredt omsorgsvigt, men er noget jeg ikke vil fortælle mere om her, endnu.

Så følg jeres instinkter - pas på børnene og lad jer aldrig kue af når I ikke mener børnene trives ... det er trods alt jer der kender dem. Læs LOVEN, kendt jeres rettigheder - det får man desværre ikke oplyst!

En bemærkning mere: I alle det 5 år ønskede jeg at Ole Kyed tilknyttes som konsulent. Han blev brugt en 45 min møde i 2007. Og i en pause i 2009 ... jeg kunne ikke få afslagene på skrift ergo jeg kun ikke klage Sad such is life
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




Privat psykolog. Empty
IndlægEmne: Re: Privat psykolog.   Privat psykolog. EmptyFre sep 17, 2010 5:06 am

Hilde har fuldstændigt ret, det burde ingen kunne opleve...men jeg er ikke et sekund i tvivl om, det er sket... og stadig sker No

Men uanset hvad, så har rapporten fra den privatpraktiserende psykolog indgået i sagen. At forældrene så ikke synes den er vægtet nok, det er så en anden sag, men med de nye regler om åbenhed i forvaltningen, kan man få så meget aktindsigt, man kan komme til at læse om de faglige vurderinger, der er foretaget.

Hvis det er PPR, der har modtaget Kyeds rapport, og den har skulle indgå i deres overvejelser, så kan man også få aktindsigt i det. Når man så får aktindsigten, og man kan se, der på ingen måde kikkes på Kyeds rapport i PPR`s sagsbehandling, men man alligevel fremkommer med en psykologfaglig vurdering, så kan man gå til klageorganet Psykolognævnet http://www.pn.sm.dk/

Men hvem tør klage over PPR. Jeg har testet nogle elever, der inden testningen var udredt af PPR. Fælles for disse børn var, at der manglede bl.a. forsiden af WISCèn. Nogle af forældrene bad PPR psykologen om forsiden, men blev fejet af med "de tal kan i slet ikke forstå, så den har i ikke noget at bruge til!". Forældrene kommer tilbage og fortæller, de er fejet af, og det har været ubehageligt. Når jeg fortæller, de under reglerne om aktindsigt har krav på forsiden, så siger forældrene samstemmende, de ikke tør forlange den, for de er bange for at blive uvenner med psykologen/PPR.
Jeg har hørt PPR psykologer fortælle, at skolelærere er nogle dårlige "mennesker", hvis det er sådan, at elevernes forældre er bange for at stille krav eller forlange svar; så er det et dårligt miljø... Men jeg har aldrig oplevet forældre være lige så bange for at blive uvenner med en klasselærer, som jeg oplever forældrene er bange for at blive uvenner med PPR/psykologen...
Jeg har for nyligt siddet til et møde, hvor et barn var testet med WISC-III et stykke tid i forvejen. Da rapporten ikke forelå, var psykologen med til mødet, hvor testresultatet blev "gennemgået". Testresultatet blev præsenteret som en omgang brugt luft...og da forsiden lå ved stakken af papirer hos PPR psykologen, spurgte jeg pænt, om jeg måtte se den... - tavshed - "jaeeee" og den blev rakt frem... og vupti, så var den trukket tilbage igen Shocked "du må tage mit ord for, det er som jeg siger..." og jeg fik ikke lov at se nogen forside Rolling Eyes

Kort sagt, så skal i som forældre forlange aktindsigt, så i har alle dokumenter. Er der noget, i ikka kan få, så klag vis jeres sagsbehandler over PPR ikke vil give jer aktindsigt; sagsbehandleren ved, hvordan man klager over disse ting og til hvem.
PPR`s psykologer er omfattet af psykolognævnets afgørelser. Er der psykologfaglige ting, i mener er helt skæve, så klag...
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch




Privat psykolog. Empty
IndlægEmne: Re: Privat psykolog.   Privat psykolog. EmptyFre sep 17, 2010 5:15 am

Og FarTilDatter...hvis det ikke var så alvorligt, så ville det være komisk...

På en psykiatrisk afdeling bruger man 5 test + somatisk udredning før man giver en diagnose, et andet sted er diagnosen fundet med 3 spørgeskemaer, hvor det ene er delvist udfyldt, og et andet består af 6 spørgsmål (der er også noget observation ind over begge steder).

Der findes stofskiftesygdomme, der giver samme adfærd og symptomer som ADHD, og hvor patienten profiterer af Ritalin (men bliver selvfølgelig ikke kurreret af Ritalinen). Disse patienter bliver normaltfungerende efter en hormonbehandling... Info fra ADHD konferencen, hvor en neuropsykolog havde et FORRYGENDE godt samarbejde med lægerne på psykiatrisk afdeling cheers
Tilbage til toppen Go down
Hilde

Hilde


Privat psykolog. Empty
IndlægEmne: Re: Privat psykolog.   Privat psykolog. EmptyFre sep 17, 2010 6:21 am

Jens Buch skrev:
Hilde har fuldstændigt ret, det burde ingen kunne opleve...men jeg er ikke et sekund i tvivl om, det er sket... og stadig sker No

Men uanset hvad, så har rapporten fra den privatpraktiserende psykolog indgået i sagen. At forældrene så ikke synes den er vægtet nok, det er så en anden sag, men med de nye regler om åbenhed i forvaltningen, kan man få så meget aktindsigt, man kan komme til at læse om de faglige vurderinger, der er foretaget.

Hvis det er PPR, der har modtaget Kyeds rapport, og den har skulle indgå i deres overvejelser, så kan man også få aktindsigt i det. Når man så får aktindsigten, og man kan se, der på ingen måde kikkes på Kyeds rapport i PPR`s sagsbehandling, men man alligevel fremkommer med en psykologfaglig vurdering, så kan man gå til klageorganet Psykolognævnet http://www.pn.sm.dk/

Men hvem tør klage over PPR. Jeg har testet nogle elever, der inden testningen var udredt af PPR. Fælles for disse børn var, at der manglede bl.a. forsiden af WISCèn. Nogle af forældrene bad PPR psykologen om forsiden, men blev fejet af med "de tal kan i slet ikke forstå, så den har i ikke noget at bruge til!". Forældrene kommer tilbage og fortæller, de er fejet af, og det har været ubehageligt. Når jeg fortæller, de under reglerne om aktindsigt har krav på forsiden, så siger forældrene samstemmende, de ikke tør forlange den, for de er bange for at blive uvenner med psykologen/PPR.
Jeg har hørt PPR psykologer fortælle, at skolelærere er nogle dårlige "mennesker", hvis det er sådan, at elevernes forældre er bange for at stille krav eller forlange svar; så er det et dårligt miljø... Men jeg har aldrig oplevet forældre være lige så bange for at blive uvenner med en klasselærer, som jeg oplever forældrene er bange for at blive uvenner med PPR/psykologen...
Jeg har for nyligt siddet til et møde, hvor et barn var testet med WISC-III et stykke tid i forvejen. Da rapporten ikke forelå, var psykologen med til mødet, hvor testresultatet blev "gennemgået". Testresultatet blev præsenteret som en omgang brugt luft...og da forsiden lå ved stakken af papirer hos PPR psykologen, spurgte jeg pænt, om jeg måtte se den... - tavshed - "jaeeee" og den blev rakt frem... og vupti, så var den trukket tilbage igen Shocked "du må tage mit ord for, det er som jeg siger..." og jeg fik ikke lov at se nogen forside Rolling Eyes

Kort sagt, så skal i som forældre forlange aktindsigt, så i har alle dokumenter. Er der noget, i ikka kan få, så klag vis jeres sagsbehandler over PPR ikke vil give jer aktindsigt; sagsbehandleren ved, hvordan man klager over disse ting og til hvem.
PPR`s psykologer er omfattet af psykolognævnets afgørelser. Er der psykologfaglige ting, i mener er helt skæve, så klag...

Da jeg ikke havde råd til at få Kyeds rapport på skrift betod det at de bare ignoreret den. Da Kyed senere kom til et møde så skrev børnehaven et referat - og de havde ingen jordisk chance at få det hele med da meget var temmeligt nyt for dem selv om han er super god til at forklare vha. eksempler og holde snakken ned på et niveau alle kan forstå.

Jeg kan fortælle dig at PPR havde engang nægtet at give WPPSI testen videre til Ole Kyed - jeg spørger den dag i dag om det var i barnets tarv eller hvad skulle hun skjule? Den dag i dag er den en af de største beviser for samarbejde omkring et barn jeg kan finde på!

Klage ... tja, det er nu et helt andet sag. Jeg var fra 2005 uenig med PPR. Jeg fik medholdt i min påstande bpåde i 2007 da jeg gik til en privat psykolog og endeligt via en offentligt spykolog i juni 2009. At PPR hele vejen var af en anden opfattelse af mig skinder igennem - hvordan formuleres dette? Hvordan beviser jeg at "de ikke havde nok viden om området" overfor en Psykolognævn som nok hellere ej ved ret meget om HBB? Værst er hvordan formulere jeg dette at jeg som forældre reelt havde mere viden end psykologen ...

At loven siger psykologen har vejledningspligt til lærerne, at den siger forældrenes opfattelser skal vægtes ... betyder ikke et dyt som systemet er lavet nu hvor fagpersonenerne har møder "udenom" forældrene dvs. såkaldte arebejdsmøder og notatpligt ikke også omfatter deres "arbejdsnotater". Det er faktisk meget vanskeligt at følge sagen via vores PPR journaler ...

Og at klage er et kunst. Det klage som er nemt er der hvor man siger at man ikke ønsker specialklasse/hedagsskole idet loven klart giver mulighed for at der er fritvalg på det område. Klagen skal bare sendes ind omkring januar (ja, jeg ved at forældrene først får besked om at børn med særlig behovs placering i marts, men systemet har placeret som regel placeret dem inden jul som man vil finde frem til i arbejdsmøder - så med lidt held så kan man få det oplyst) Med alt andet er der intet man kan stille op. Sørg bare for at få ting på skrift for alt ender i misforståelser hvis man klager og så får man en meget trist behandling derefter.

Handleplaner ... dem har vi ingen af undtagen for meget få linier - i 5 lang år. Kun gisninger af løse planer og en hel masse om at jeg var usamarbejdsvillig. Det kan godt være noget der for loven siger at der skal laves planer i enighed med forældrenen - men forældrene blåstemples som usamarbejdsvillig hvis de ikke acceptere det PPR siger. Her er skriftelige hendvendelser guld værd for referater skrives til fordel for PPR og ikke ud fra barnets behov. Hver gang jeg hører at et barn skal bare hænge på til jul inden de vil tænke på et handleplan, og hører at denne handleplan ikke var færdig i marts for at der så konkluderes året er om så får jeg ondt af barnet. Det sker for alt for mange børn ... hertil hører jeg hele tiden fra forældre deres børn er glemt i specialklasser og det årlige evaluereinger finder slet ikke sted.

Jeg kan fortælle dig at bliver du uvenner med klasselæren er du dødsdømt så bliv hellere uvenner med PPR for de har alligevel ikke tid til at snak så meget med skolen. Bliver man uvenner med dem begge så kan man hurtigt se hvordan de samarbejder og forældrene bare skal sige: Eee aaah genialt og at barnet trives uagtet hvad! Kommer socialforvaltnign ind i sagen må du håbe på du kan forkaler dig fra ting for de vægter kun lærens og PPR's opfattelse. I den sidste ende sidder barnet tilbage i et sitaution af stor mistrivsel.
Tilbage til toppen Go down
Hilde

Hilde


Privat psykolog. Empty
IndlægEmne: Re: Privat psykolog.   Privat psykolog. EmptyFre sep 17, 2010 6:32 am

Jens Buch skrev:
Kort sagt, så skal i som forældre forlange aktindsigt, så i har alle dokumenter. Er der noget, i ikka kan få, så klag vis jeres sagsbehandler over PPR ikke vil give jer aktindsigt; sagsbehandleren ved, hvordan man klager over disse ting og til hvem.


haha det siger du da ikke? Hvis sagsbehandler er af opfattelse af at du er problemet så får du ingen vejledning. Jeg har efter 5 år ikke en eneste gang fået et vejledning fra vores sagsbehandler om hvad jeg skal stille op ... kun at jeg skal gøre som hun siger ELLERS kommer der tvang på tale. Igen siger loven noget andet ... jeg har dælmne været uheldigt ift. andre men det ændre ikke ved at det er den virklighed vi har oplevet og skulle igennem.

Det eneste vejledning jeg har fået er "vi undersøger barnets tarv" og med mange trusler om fjernelse hvis jeg ikke holder mund og gøre som de vil have det. En familierådgiver turde sige vi havde brig for Ole Kyed osv. men hun kom ikke på sagen igen ... og det ser ud som om jeg ikke gad tilbage til hende - hun vil i dag fortælle hvis hun bliver spurgt at kontrakten blev ikke forlænget.

Hertil blev sagen meget kompleks da en mor som læser med her og som også har et HBB barn blev ved med at skrive til socialforvaltning anonymt som om hun kendte os personligt, og hertil kom andre der belv bekymret da de læste om vores sag på nettet - det tog socialrådgiver som gode varer og vægtede det bekrymringsbreve meget højere end min råb om at barnet henvises til profesionelle og ikke skulle opleve det han havde oplevet. Jeg venter nu på svar fra forvaltningen om min påstande om chikane har holdt i sig, menjeg ved på forhåndt at jeg har for længe siden tabt sagen mod systemet. Se omsorgsvigt vægtes højere end barnets behov for udredning og hjælp.
Tilbage til toppen Go down
Sponsored content




Privat psykolog. Empty
IndlægEmne: Re: Privat psykolog.   Privat psykolog. Empty

Tilbage til toppen Go down
 
Privat psykolog.
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Om alt og intet-
Gå til: