Intelligente børn
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.
Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.
 
ForumforsideForumforside  Nyeste billederNyeste billeder  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Seneste emner
» Vi behøver virkelig hjælp!
Skal jeg grine eller græde? EmptySøn Feb 06, 2022 4:12 am af Hun

» Hvornår er man intelligent - og hvornår bare godt begavet
Skal jeg grine eller græde? EmptySøn Feb 06, 2022 4:08 am af Hun

» Legoland 2011
Skal jeg grine eller græde? EmptySøn Feb 06, 2022 3:55 am af Hun

» Særlige sensitive og heldagsskole
Skal jeg grine eller græde? EmptySøn Feb 06, 2022 3:27 am af Hun

» Min kære søn.
Skal jeg grine eller græde? EmptySøn Feb 06, 2022 2:59 am af Hun

» hjælp til 5 årig pige
Skal jeg grine eller græde? EmptySøn Feb 06, 2022 2:58 am af Hun

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
Skal jeg grine eller græde? EmptyTors Apr 28, 2016 6:15 am af bettina1979

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
Skal jeg grine eller græde? EmptyTors Apr 07, 2016 8:27 pm af Soes

» People who boast about their I.Q. are losers
Skal jeg grine eller græde? EmptyTors Mar 03, 2016 8:43 am af Zmiley

Søg
 
 

Vis resultater som:
 
Rechercher Avanceret søgning
Keywords
children begavede skole privat Århus gifted børnehave hilde wisc mentiqa
Mest viste emner
17-årig pige søger svar
Hvor svært kan det være at være klog?
Gennembrud for Videncenter for bmsf.
People who boast about their I.Q. are losers
Min prinsesse
Diverse psykologer der tester
Sæt de højt begavede børn i specialklasser! Af Jesper Skovlund
Informationsmøde på Mentiqa nordjylland
Mit projekt?
bmsf.dk kalder Jylland
Social bogmærkning
Social bogmærkning reddit      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bogmærk og del adressen Intelligente børn på din sociale bogmærknings-hjemmeside
Translator
Statistik
Der er i alt 477 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er Pakexcucomp

Vores brugere har i alt skrevet 4248 indlæg i 1019 emner

 

 Skal jeg grine eller græde?

Go down 
4 deltagere
ForfatterBesked
cara73





Skal jeg grine eller græde? Empty
IndlægEmne: Skal jeg grine eller græde?   Skal jeg grine eller græde? EmptyOns Apr 07, 2010 9:11 am

Hejsa,
Jeg er helt ny i dette forum, og jeg skriver, da jeg har en masse spørgsmål ang. min datter Carolines intelligens og sociale adfærd.

Jeg har selv en IQ på 170 og min mands er på 140-150. Derfor har jeg, allerede fra vores datter var lille, kigget efter tegn på, om hun også er højt begavet. Dog ikke særligt seriøst. Jeg elsker hende jo uanset hvad Very Happy . Nu er hun imidlertid blevet 3 år, og hun er begyndt i børnehave. Pludselig får jeg af pædagogerne at vide, at min lille trold er anderledes end de andre børn. Hun deltager ikke nok i sociale lege og vil helst lege selv. Hun kan ikke lide voldsom, fysisk aktivitet. Der må gøres noget SNART, ja faktisk igår, for at rette op på hendes mangel på social forståelse og grovmotoriske færdigheder! Øhhhhhh......

Jeg har efter at have sundet mig nogle timer, nogle spørgsmål, som jeg håber, at I kan hjælpe mig med at få svar på. Først skriver jeg lige lidt om hendes "milepæle", og i den sammenhæng skal det nævnes, at hun aldrig er blevet "trænet" i at lære de forskellige ting.

Min datters milepæle:
(Jeg nævner ikke de grovmotoriske - forklaring følger)

- Kunne tælle til 10 og FORSTÅ hvad hun gjorde, inden hun blev 3
- Kunne i en alder af 2 koncentrere sig om at se lange Disneyfilm op til fem gange i træk
- Taler i en alder af 3 år og en mnd. næsten flydende og i 8-10 ords sætninger uden problemer
- Kan lægge 1 og 2 taller sammen (altså addere)
- Kan inddele ting i BÅDE former OG farver
- Vil have et armbåndsur, så hun kan lære klokken
- Bruger mange specielle ord i sit ordvalg
- Bruger nutid, datid, før nutid og førdatid næsten korrekt
- Sætter næsten altid korrekte endelser på ordene
- Er EKSTREMT perfektionistisk og kræver meget af sig selv
- Gider kun at lege med små ting, som hun kan sætte i system efter sit eget hoved
- Leger med fars lego i timevis (han er storsamler Wink )
- Har en formidabel hukommelse
- Kan samle puslespil på 15-25 brikker, hvis motivet er spændende
- Kan tegne et ansigt med øjne, ører, næse, mund og hår
- Kan 10-15 farver
- SKAL have alle hendes små dingenoter (spænder, perler, clips, minidyr mv.) med i seng, hvor de lægges i system, og hvis der mangler en, kan hun IKKE sove og bliver totalt ulykkelig
- Er meget empatisk (har været sådan siden hun blev 2) og kærlig
- Tænker (såvidt jeg ved) meget abstrakt
- Forstår voksnes humor (for det meste)

Derudover, så holder hun sig meget for sig selv og leger meget selv, selvom der er andre børn, og hun vil helst snakke med de voksne. Det gælder i alle sammenhænge. Hun ER tilbageholdende socialt, men jeg tror, at hun vælger det bevidst, idet hun tænker anderledes end de andre børn i eks. børnehaven. Jeg tror ikke at hun forstår, hvorfor de løber støjende rundt og slår på hinanden, og hun tager afstand fra det.

Hun er derudover en rigtig glad pige, og hun glæder sig altid til at komme i børnehave.

Mine spørgsmål er nu:

1. Er min datter højt begavet?
2. Hvis ja, er mit barn så anderledes socialt og motorisk, fordi hun er højt begavet?
3. Hvis ja, skal der så gøres noget ved det og hvordan?

Jeg havde selv en helt og aldeles rædselsfuld barndom med mopning og konstant frygt som hverdagskost. Jeg vidste bare ikke, at det var fordi, jeg ikke var helt som de andre og hvilke følger det kunne få. Jeg vil for alt i verden undgå, at min datter får en tilsvarende opvækst. Men hvordan? Allerede nu SKAL hun jo være som alle andre, ellers må der ifølge pædagogerne være noget galt med HENDE. Kan jeg anspore hende til at værre anderledes samtidig med, at jeg forsøger at anspore hende til at være mere social og mere "med på legene", som de andre børn foretager sig?

Skal jeg grine eller græde?

Mette
Tilbage til toppen Go down
cara73





Skal jeg grine eller græde? Empty
IndlægEmne: Sv: Skal jeg grine eller græde?   Skal jeg grine eller græde? EmptyOns Apr 07, 2010 9:18 am

......hov glemte at nævne årsagen til at jeg udelod de grovmotoriske milepæle. Her har hun været laaaaaangsom til ALT, da hun har været bange for at kaste sig ud i nye fysiske udfoldelser siden hun blev født. Har aldrig villeet ligge på maven, aldrig villet trille, aldrig villet kravle......det var noget af en kamp at få hende overbevist om, at det faktisk var både godt og sjovt at gøre disse ting. Jeg tror dog, at årsagen til hendes frygt for fysiske udfoldelser er forårsaget af, at hun er født 6-7 uger for tidligt. Det betegnes vist som sansemotoriske problemer......og ja, der skal helt klart arbejdes på, at hun bliver bedre til at kaste sig ud i fysiske udfoldelser.

Mette
Tilbage til toppen Go down
Hun





Skal jeg grine eller græde? Empty
IndlægEmne: Sv: Skal jeg grine eller græde?   Skal jeg grine eller græde? EmptyOns Apr 07, 2010 5:05 pm

n


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 6:07 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
cara73





Skal jeg grine eller græde? Empty
IndlægEmne: Sv: Skal jeg grine eller græde?   Skal jeg grine eller græde? EmptyOns Apr 07, 2010 10:53 pm

Hejsa,
1000 tak for dit svar Very Happy
Jeg har før været inde på Hoagies gifted.....jeg fik et mindre chok, da Caroline pludselig kunne tælle til ti og lægge de små tal sammen, uden at vi havde lært hende noget som helst i den retning. De tegn, jeg har kigget efter, da hun var under to år, har været ting som, hvor hurtigt hun lærte at klare forskellige opgaver som Putte i Kasse, lave simple puslespil osv. Jeg gjorde det dog hovedsageligt fordi jeg ville være sikker på, at hun ikke havde taget skade mentalt af den for tidlige fødsel. Problemet var bare, at hun slet ikke gad lave de ting, og når jeg endelig fik hende til det, så kunne hun lave det hele næsten korrekt. Nok derfor hun ikke gad til at begynde med.......

Jeg synes, at de internetsider om Gifted Children, jeg har været inde på, giver et noget uklart billede af, hvad det vil sige at være højt begavet som førskolebarn. Det, jeg søger fra jer herinde, er vel egtl. et svar på, om I tror, at hun er højt begavet. Hun kan jo ikke spille skak eller læse Wink . Hun kan ikke noget helt ekstremt, der viser, at hun er højt begavet. Alt i alt synes jeg bare, at hun kan meget mere end sine jævnaldrende og at hun er som en lille voksen i sin væremåde. Ihvertfald når man sammenligner med de andre børn på hendes alder eller ældre.

Det er jo ret vigtigt at vide, om hun er højt begavet og derfor ikke fungerer så godt socialt, eller om hun er normalt begavet og har disse sociale komplikationer, fordi hun er født for tidligt. Ellers ved jeg jo ikke, hvad jeg skal gøre fremover. Hvad tror I om hendes begavelse? Hun behøver jo ikke at have arvet sine forældres høje intelligens.

Mange hilsner
Mette
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Skal jeg grine eller græde? Empty
IndlægEmne: Sv: Skal jeg grine eller græde?   Skal jeg grine eller græde? EmptyTors Apr 08, 2010 12:05 am

Når jeg har snakket med forældre, viser det sig i 99 % af tilfældene at forældrene også er intelligente.
Det som oftest er svært for voksne er at erkende det, for man vil ikke have andre tror man praler.

Jeg du har sikkert et højt intelligent barn. Hvad siger din mavefornemmelse du skal gøre?

højt begavede behøver ikke være faglige og kunne læse, regne og så videre som 3 årig. Det kan være hendes koncentration ved at lave puslespil, det kan være hun er god til at huske. og sådan kunne jeg blive ved. Hvad tror du selv. Laughing
Tilbage til toppen Go down
Hun





Skal jeg grine eller græde? Empty
IndlægEmne: Sv: Skal jeg grine eller græde?   Skal jeg grine eller græde? EmptyTors Apr 08, 2010 12:37 am

m


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 6:07 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
cara73





Skal jeg grine eller græde? Empty
IndlægEmne: Sv: Skal jeg grine eller græde?   Skal jeg grine eller græde? EmptyTors Apr 08, 2010 1:36 am

Øv altså - havde lige skrevet en lang besked til jer, og så forsvandt den i den blå luft. Jeg orker ikke lige at skrive den igen nu, men takker for jeres meget brugbare råd og vender tilbage, når jeg har læst lidt mere om emnet Very Happy .

Hvor finder man psykologer, der kan teste ens børn, og kan de virkelig testes SÅ tideligt? Hvad vil det sige at være højt begavet - altså hvilken IQ skelnes der ved? Ja, jeg ved vist slet ikke nok om alt det her....... Embarassed
Tilbage til toppen Go down
Hun





Skal jeg grine eller græde? Empty
IndlægEmne: Sv: Skal jeg grine eller græde?   Skal jeg grine eller græde? EmptyTors Apr 08, 2010 2:12 am

n


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 6:07 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Skal jeg grine eller græde? Empty
IndlægEmne: Sv: Skal jeg grine eller græde?   Skal jeg grine eller græde? EmptyTors Apr 08, 2010 3:06 am

http://www.intelligenteboern.dk/links.html Dette link er til forskellige instanser og psykologer og skoler som ved noget eller lidt om intellilgente børn.

Vi har ved ikke alt selv om vi har beskæftiget os med de i flere år, men det er svært når vi i DK ikke bliver accepteret som noget der skal gøres noget ved.

Vi kæmper for at vores børn skal accepteres og hjælpes. Det er meget svært at komme igennem i de forskelllige instanser.
Tilbage til toppen Go down
cara73





Skal jeg grine eller græde? Empty
IndlægEmne: Sv: Skal jeg grine eller græde?   Skal jeg grine eller græde? EmptyTors Apr 08, 2010 7:11 am

I er da nogle herlige og hjælpsomme mennesker Very Happy . Jeg har fået læst en masse om småbørn og tegn på høj begavelse, og jeg kan jo kun nikke genkendende til næsten alle de træk, der beskrives som værende tegn på høj intelligens hos småbørn. Caroline kan jo bare SÅ meget forud for sin alder. Jeg lærte også noget helt nyt, nemlig, at højt begavede børn ofte er bange for høje lyde, bestemte teksturer (vand, tøj, gummi, jord....you name it), samt skarpt lys. Caroline er bange for alle disse ting. Det er blandt andet derfor, at hun ikke vil være med til voldsomme, fysiske og støjende lege. Jeg blev også næsten forsikret i, at hun lukker sig selv ude fra fællesskabet, fordi hun tænker anderledes og har svært ved at forstå sine jævnaldrende (hun leger som regel med en på seks år eller med de voksne, hvis hun endelig deltager i noget). Desværre fik jeg også bekræftet at den adfærd kan give hende store vanskeligheder senere hen i skolen, da hun vil blive stemplet som anderledes og sandsynligvis blive udsat for mopning. Hun er desværre også så perfektionistisk, at jeg allerede nu kan se, at hun trækker sig tilbage fra opgaver, som hun ikke mener, at hun kan løse til hendes egen tilfredsstillelse. Jeg er pga. disse fakta bange for, at hun går hen og bliver en af disse undseelige piger uden selvværd og en underachiever. Det MÅ ikke ske. Jeg har dog svært ved at se, hvad jeg skal gøre ved det. Vi har altid rost hende, og aldrig presset hende til noget som helst. Perfektionismen og de store forventninger til sig selv, er noget, hun selv har skabt, tror jeg (håber jeg Sad ). Hvad søren gør jeg for at ændre hendes potentielt selvdestruktive adfærd? har nogen her oplevet noget ligenende og ved i, hvad der er bedst at gøre?
Hilde, du skriver, at det er bedst at ignorere pædagogernes kritik på det sociale plan, fordi du tror, at Caroline nok skal lære at takle dem. Hvordan kan du være sikker på det? Min løsning var at gøre mig usynlig det meste af tiden, og at ophøre at eksistere som et selvstændigt individ. Jeg tilpassede mig som en kameleon men på bekostning af mig. Da jeg var 25 gik jeg til psykolog og fandt ud af, at jeg ikke anede, hvem jeg var. Jeg er meget bekymret for, at det skal gå min datter sådan. Jeg har overvejet, om hun slet ikke skal i en alm. folkeskole, men til Mentiqa-skolen i Ålborg. Er der nogle der kender den? Der er faktisk også en af pædagogerne i børnehaven, der kan se, at Caroline er anderledes og foran på mange områder, og hun sagde igår, at det ville blive forfærdeligt for hende at gå på den lokale folkeskole, hvor det kun handler om at sætte hovedet på skrå og smile til læreren og ellers være middelmådig på alle punkter. Hun sagde også, at der ikke er plads til børn, der falder udenfor normalen, fordi skolen "styres" af de folk, der mener, at de "er noget" her i lokalsamfundet. Og det er jo netop for det meste de folk, der er middelmådige og småborgerlige og ikke kan tåle, hvis deres egne børn, ikke er dem, der hele tiden fokuseres på.

Ih altså - sikke en smøre......nu hvor jeg endelig har taget hul på bylden, kan jeg slet ikke stoppe igen Embarassed
Tilbage til toppen Go down
Hun





Skal jeg grine eller græde? Empty
IndlægEmne: Sv: Skal jeg grine eller græde?   Skal jeg grine eller græde? EmptyTors Apr 08, 2010 7:45 am

n


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 6:07 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Hun





Skal jeg grine eller græde? Empty
IndlægEmne: Sv: Skal jeg grine eller græde?   Skal jeg grine eller græde? EmptyTors Apr 08, 2010 8:00 am

n


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 6:06 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin



Skal jeg grine eller græde? Empty
IndlægEmne: Sv: Skal jeg grine eller græde?   Skal jeg grine eller græde? EmptyTors Apr 08, 2010 8:00 am

Jeg kender til børn der er perfektionister, jeg har 3 af dem. En pige på (nu) på 20 år og 2 drenge på hhv. 5 og 7 år.

Da min datter var gik i 1.klasse græd hun når hun lavede fejl. Hun var heldig at have 2 fantastisk lærere, der fortalte hende det var ok at lave fejl og alligevel bakkede de hende op om at være perfekt.

Min dreng på syv var/er perfektionist med nogle ting. Da vi jo vidste at han var et HBB allerede da han var 2 var vi forberedt og vidste hvilke kendetegn der var. Da vi jo så kendte hans personlighed havde vi jo store chancer for at hjælpe ham med perfektionismen. Det gjorde vi ved når han f.eks. tegnede og ikke var tilfreds, måtte han hjertensgerne blive skide sur og krølle papiret, men han skulle så bare prøve igen. På den måde har har alligevel lært at det er ok ikke altid at kunne tegne det der er i hovedet. Da han var ca. 5 år kunne vi så forklare at hjernen var længere fremme end hans motorik at det sommetider var derfor tingene ikke lykkedes.

Ham på 5 er så lige startet i tidlig SFO og han er virkelig perfektionistisk mere end de andre tilsammen. Han bliver så ked af det og samtidig vred og så er han den der er skredet. Crying or Very sad
vi kender ham dog så godt han skal lige have 1 minut for sig selv og så giver han sig til noget andet. Det vi håber er at skolen kan hjælpe ham på en anden måde end vi forældre, håber det bliver som min datter.

Noget som betyder meget i forhold til skole er om lærerne forstår børnenes behov. Min søn på syv skiftede skole, da han gik i bh.klasse sidste år. Vi har været utrolig heldige med skoleleder og lærerne. Dog er det ikke helt 100% optimal men han får bøger på 3.klasses niveau og en ekstra time om ugen med hans klasselærer. Patrick er en dreng som tilpasser sig sine omgivelser når han er ude, men reagerer hjemme. Dog har det sidste år været det bedste siden han var 3 år.

Det kan lade sig gøre, hvis du/I ved hvordan jeres datter er og se hvordan børnehavens pædagogik er. Det kan lade sig gøre, men så skal der heller ikke snakkes om at du har et HBB. Vi har så også været heldige med at en psykolog fra PPR har forstået at ham på 7 har behov for at blive udfordret på hans niveau.

Håber dette kan hjælpe til ikke at være alt for opgivende.

Har du læst min historie på www.intelligenteboern.dk. Du er ikke alene om at have en øv barndom. I dag kan jeg grine af at der står i min udtalelse fra folkeskolen. Bente havde personlige problemer med lærere og elever, men passede sit arbejde i fritiden. Jeg skulle jo diskutere lidt, når jeg synes det blev for kedeligt i skolen.

Jeg hader selv den dag i dag at være sammen med for mange på én gang. Det larmer for meget, da jeg ikke kan sortere og lukke lyde ude.
Hvis din datter f.eks. er bange for støvsugeren så giv hende høreværn på. det har vi også gjort ved vores drenge og gør det stadigvæk. De kan ellers godt larme selv, men det er noget andet.


Det blev vist lidt langt men hvad jeg kunne jo nok skrive fra nu og til jul.

geek dette er vist mig lige nu.
Tilbage til toppen Go down
cara73





Skal jeg grine eller græde? Empty
IndlægEmne: Sv: Skal jeg grine eller græde?   Skal jeg grine eller græde? EmptyTors Apr 08, 2010 8:48 am

Hejsa,
Takker igen for jeres betænksomme svar!

Jeg skriver ikke til jer, fordi jeg er opgivende, men fordi jeg vil gøre det bedste for min datter, og så er det jo godt at høre andres erfaringer Wink

Jeg forstår ikke helt det med, at kritik ikke er godt - hvilken kritik? Pædagogernes? Min? Er lidt forvirret, men har også skimmet hvad der svarer til flere bøger idag study confused

Jeg synes, at det er meget betrykkende at høre, at social tilbageholdenhed ikke behøver at ende i noget negativt. Det vil jeg bygge videre på. Og styrke min datter i at være sig selv. Samtidig vil jeg selvfølgelig prøve at lave legeaftaler, og så må vi jo se, hvordan det går Wink .

Mht. hendes perfektionisme, kan jeg også se, at jeg er ved at fatte, hvordan jeg skal takle den, så hun kan gennemføre opgaver, uden at bryde sammen i vrede eller gråd (ja vore børn ligner hinanden Laughing ). Det hjælper at forklare, at resultatet ikke behøver at være spor perfekt. Bare det at prøve er faktisk flot. Det er lige somom, at hun slapper mere af, og kaster sig ud i flere udfordringer, selvom hun ikke tror, at hun vil opnå et perfekt resultat. Det virker dog langt fra altid Wink .

Hvorfor er det en dårlig ide at fortælle pædagogerne, at jeg tror, at mit barn er særligt begavet og dermed prøve at give dem en forklaring på hendes opførsel? En forklaring de kan bruge til at bygge videre på hendes udvikling i den rigtige retning, istedet for at tvinge hende til at være normal? Tror i ikke, at de kan kapere det? Vil jeg blive betragtet som arrogant? Jeg fortæller åbentlyst om min egen begavelse, hvis der er brug for det, da det ikke er noget, man skal skamme sig over efter min mening, og så kan folk ellers synes, hvad de vil. Jeg kan jo ikke gøre for at jeg er højt begavet. Det samme med min datter.....tjaaaaa det er nok svært at komme med et endegyldigt svar på, hvad der er bedst - at fortælle pædagogerne om ens lille genispire, eller at lade være med at nævne det. Det kommer jo helt an på de pædagoger, der er i den børnehave, ens barn går i. Vi har en meget lille børnehave med kun 11 børn og fem pædagoger. Jeg har lige nu den holdning, at jeg vil præsentere dem for mine tanker om Carolines intelligens og deraf afledte opførsel, så de bedre kan forstå hende, og så må de jo selv bestemme, hvad de vil gøre ved det......mens jeg selvfølgelig bearbejder dem i det skjulte - hrm. Det kan være, at det viser sig at være en dårlig ide, men jeg har på fornemmelsen, at pædagogerne her er modtagelige for den slags input. Ellers er der vel ikke sket noget ved at prøve?!

Hilde, mht. din dreng og hans "spejlbillede" adfærd eller hvad man nu skal kalde det.....har du læst "Det selvudslettende barn" eller "Ravnen i Glasbjerget"? Tænker, at du kan hjælpe din søn ved at læse nogle bøger om netop den slags adfærd og hvad den kan indebære på lang sigt. Jeg har også en del andre bøger om det emne, men kan ikke lige huske, hvilke der vil være bedst at læse.

Jeg takker endnu engang og vender frygteligt tilbage Laughing
Tilbage til toppen Go down
cara73





Skal jeg grine eller græde? Empty
IndlægEmne: Sv: Skal jeg grine eller græde?   Skal jeg grine eller græde? EmptyTors Apr 08, 2010 8:51 am

Ang. barndom og øvoplevelser, så ved jeg udmærket godt, at jeg ikke er alene om at have haft en træls barndom pga. min begavelse. Det har rigtigt mange, tror jeg. Desværre! Heldigvis finder de fleste ligestillede, når de kommer på videregående uddannelser.....
Tilbage til toppen Go down
Gæst
Gæst




Skal jeg grine eller græde? Empty
IndlægEmne: Sv: Skal jeg grine eller græde?   Skal jeg grine eller græde? EmptyTors Apr 08, 2010 8:54 am

cara73 skrev:
Ang. barndom og øvoplevelser, så ved jeg udmærket godt, at jeg ikke er alene om at have haft en træls barndom pga. min begavelse. Det har rigtigt mange, tror jeg. Desværre! Heldigvis finder de fleste ligestillede, når de kommer på videregående uddannelser.....

Passer meget godt hvad vores datter siger ligenu. Ihhh det er ikke nemt der er ikke mange der forstår mig, men det bliver vel bedre i gymnasiet og på universitetet.
Tilbage til toppen Go down
Hun





Skal jeg grine eller græde? Empty
IndlægEmne: Sv: Skal jeg grine eller græde?   Skal jeg grine eller græde? EmptyTors Apr 08, 2010 5:27 pm

n


Sidst rettet af Hun Søn Feb 06, 2022 6:06 am, rettet 1 gang
Tilbage til toppen Go down
Jens Buch





Skal jeg grine eller græde? Empty
IndlægEmne: Sv: Skal jeg grine eller græde?   Skal jeg grine eller græde? EmptyMan Apr 12, 2010 10:46 pm

Cara73 skrev:

Citat :
Heldigvis finder de fleste ligestillede, når de kommer på videregående uddannelser.....

Som jeg tidligere har skrevet, så har jeg gennem et par år deltaget i projekt "Plads til alle" der kørte under UU/KBH. Formålet med projektet var inklusion af børn med AST, herunder Aspergers syndrom.

Gymnasiet og universitetet er et helvede for disse unge mennekser. De falder udenfor og stopper næsten alle sammen på uddannelserne. De kan ikke begå sig socialt, og der er ingen, der vil arbejde sammen med dem, og stort set alt er gruppearbejde. Deres høje faglige niveau gør ikke, at andre vælger at arbejde sammen med dem. De har brug for massiv støtte for at komme igennem gymnasie og universitetet.
Her udtaler jeg mig kun om studerende, der hører til på autismespektret, men det gælder mange, der ikke har de sociale koder på plads.
Tilbage til toppen Go down
Sponsoreret inhold





Skal jeg grine eller græde? Empty
IndlægEmne: Sv: Skal jeg grine eller græde?   Skal jeg grine eller græde? Empty

Tilbage til toppen Go down
 
Skal jeg grine eller græde?
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1
 Lignende emner
-
» Skal, skal ikke testes
» Twice-exceptional eller 2e
» springe en klasse over

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Småbørn-
Gå til: