Kort om børn udvikling;
Hvis man læser en bog om børns udvikling, vil man ofte få beskrevet, der kan være meget stor forskel på børn i forhold til, hvornår de lærer hvad. Et par år til hver side - dette ved de fleste fagfolk udmærket.
Alligevel kommer mange højt begavede børn i klemme i systemet, fordi pædagoger eller lærere tror, der er noget helt galt med det højt begavede barn. Barnet kan nemlig ofte svinge ualmindeligt meget - for eksempel kan det tænke og ræsonnere abstrakt, men det begår sig ikke ret godt socialt.
Så bliver barnet sendt til psykolog. Og dette sker fordi læreren tror, barnet skal "hjælpes", men i stedet får det barnet til at føle sig endnu, endnu mere forkert.....
Det, voksne skal lære, er, de ikke må tænke på et højt begavet barn som værende foran "hele vejen rundt". Dette kaldes asynkron udvikling!
Hvad er "asynkron udvikling"?
Asynkron udvikling er et meget vigtigt begreb, der med to ord beskriver essensen i at være højt begavet.
Beskrivelser af begrebet finder man mange steder i den engelske litteratur – blandt andet i bogen ”You know your child is gifted when..” (Galbraith, 2000); “Gifted kids seem out of sync with what is appropriate for their age. They may, at times, think like adults and act like children (min fremhævelse). They seem mature but lack judgement, simply because they haven´t been around very long. Sometimes their motor skills lag behind their mental powers. They can see in their mind´s eye what they want to do, but they can´t get their fingers to cooperate.” (p. 49)
Og videre på side 50; “It´s easy to forget that just because gifted children talk like adults, they don´t think or feel like adult. And they shouldn´t be treated like adults.”
I “Stand Up for Your Gifted Child" (Smutny, 2001) er beskrivelsen meget enslydende; ”For one thing, most gifted kids aren´t gifted at everything and most develop at different rates. Gifted children´s intellectual development is usually ahead of their physical and emotional development. A gifted child may talk like an adult but have temper tantrums like the child he is.” (p. 17).
Kort sagt betyder asynkron udvikling altså, hvis man bruger de standarder for, hvad man kan forlange af normalt begavede børn på det intellektuelle såvel som det modenhedsmæssige område, så har man i et barn med særlige forudsætninger et lille væsen, som falder fuldstændig udenfor. I mange tilfælde er barnet op til fire år foran intellektuelt, men samtidig vil det også være fuldstændig normalt, det er 2-4 år bagud modenhedsmæssigt.
læs mere http://www.matriarq.dk/asynkron.html
Nogle andre vinkler om det samme:
https://intelligenteboern.aforumfree.com/kendetegn-f25/asynchron-udvikling-t333.htmhttps://intelligenteboern.aforumfree.com/historier-fra-det-virklige-liv-f6/viden-om-intelligens-t795.htm