Intelligente børn

Dette åbne forum er for forældre til intelligente børn, lærere, pædagoger og andre interesserede, så intelligente børn kan få det bedste ud af livet.

IndeksIndeks  TilmeldTilmeld  Log ind  
Fortæl andre
Følg os
Latest topics
» IQ eller percentil
ADHD og andre fejldiagnoser når vi taler om BMSF efter tv2 udsendelser EmptySøn jan 08, 2017 8:40 pm by Hilde

» Vi er nye... en lille intro om os, og vores spørgsmål
ADHD og andre fejldiagnoser når vi taler om BMSF efter tv2 udsendelser EmptyOns maj 18, 2016 10:25 pm by Hilde

» Hvor skal jeg starte, vil gerne have testet min søn inden skole start
ADHD og andre fejldiagnoser når vi taler om BMSF efter tv2 udsendelser EmptyTors apr 07, 2016 8:27 pm by Soes

» CHIPS - forberedelse!
ADHD og andre fejldiagnoser når vi taler om BMSF efter tv2 udsendelser EmptyLør apr 02, 2016 5:09 pm by Hilde

» People who boast about their I.Q. are losers
ADHD og andre fejldiagnoser når vi taler om BMSF efter tv2 udsendelser EmptyTors mar 03, 2016 9:23 am by Hilde

» Hvis man står med et muligvis særligt intelligent førskolebarn?
ADHD og andre fejldiagnoser når vi taler om BMSF efter tv2 udsendelser EmptySøn jul 12, 2015 8:16 am by Hilde

» En kort introduktion
ADHD og andre fejldiagnoser når vi taler om BMSF efter tv2 udsendelser EmptyOns dec 10, 2014 8:03 am by DeaFranck

» Diverse psykologer der tester
ADHD og andre fejldiagnoser når vi taler om BMSF efter tv2 udsendelser EmptyOns dec 10, 2014 7:35 am by DeaFranck

» Introduktion af min søn, leder efter legekammerater
ADHD og andre fejldiagnoser når vi taler om BMSF efter tv2 udsendelser EmptySøn nov 02, 2014 10:27 pm by annekir

Søg

Display results as :

Rechercher Advanced Search
Keywords
begavede children gifted wisc
Most Viewed Topics
Foreskellen mellem Asperger og et barn med særlig fourdsætninger
IQ eller percentil
Tolkning af WISC III test
CHIPS - forberedelse!
Kort om forskellige tests
17-årig pige søger svar
Kendetegn på intelligente børn
Kender I Kuno Beller ?
Tvivl om WISC-test
Kontrolleret Tegne Iagttagelse (KTI)
Social bookmarking
Social bookmarking reddit  Social bookmarking google      

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website

Bookmark and share the address of Intelligente børn on your social bookmarking website
Translator
Statistics
Der er i alt 476 tilmeldte brugere
Den sidst registrerede bruger er 2edansk

Vores brugere har i alt skrevet 4641 indlæg in 1199 subjects

ADHD og andre fejldiagnoser når vi taler om BMSF efter tv2 udsendelser

Go down 
ForfatterBesked
Hilde

Hilde

ADHD og andre fejldiagnoser når vi taler om BMSF efter tv2 udsendelser Empty
IndlægEmne: ADHD og andre fejldiagnoser når vi taler om BMSF efter tv2 udsendelser   ADHD og andre fejldiagnoser når vi taler om BMSF efter tv2 udsendelser EmptyOns jan 05, 2011 11:59 pm

Se to fantstiske udsendelser:

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-36225601:gustav-fik-fejlagtigt-diagnosen-adhd.html
http://nyhederne.tv2.dk/video/index/id/36278652

min kommentar

Nu er vi heldig at vi lige kom med i den indslag via ADHD fejldiagnosen. Tv2 har haft en årelange tradition for at "se på ADHD" og har til tider sammen med DR taget emnet BMSF op. At ADHD og BMSF omtales i samme udsendelse er fantastisk. For mig er det tydeligt at der er lang vej endnu for at belyse hvad BMSF "endeligt" er, for ikke at nævne at det tager endnu længere tid før vi som forældre forstår hvad betydning BMSF har for vores familier, i skolerne og ikke mindst for børnene. ADHD ved det fleste efterhånden hvad der emnes med.

Jeg er meget glad for at der er belyst fra TV2's side hvordan et barn undersøges, at diagnosen stilles udefra "manuskripter" skrevet af lærer, forældre og pædagoger som har et tjekliste for ADHD i tankerne når de udfylder disse papir. Det som også er belyst er at forældrene prøver virkeligt at gøre det bedste for deres børn, men i uvidenhed om BMSF så vælger forældrene det bedste ud af en række "tilgængelige" valg for barnet. Det samme kan jeg sige for fagpersoner i systemet som ser på barnet. Desværre belyser indsalget at der sker fejl som har fatale følger for nogle familier.

Det her skal ikke læses som kritik af systemet, men læses udefra at jeg mener at der er et "manglende kasse" som også skal frem. Jeg er i den grad ikke tilhænger af tjeklister eller kassetænkning, men har set at det er nødvendigt for det berørte børn og i den grad for samfundets skyldt. Det er et stort tab for alle når et barns intelligens bliver spildt. Hertil er der også en del ressourcer som går spildt i sådan et "fejlbehandlings forløb" som TV2 beskriver, især det penge som er brugt kan kommunerne ikke anvende igen.

Herudover er der også et kæmpe "skjult" regning når sådan et barn bliver "et sag" og dermed igen skal "udredes" for så konsekvenserne af fejldiagnosen kan behandles. Samfundet taber stor indtægter og ressourcer med hvert enkelt tilfælde hvor der sker fejl, tab som kun forværres når det tager lang tid for forældre at bevise at de ikke er samarbejdsvillige men at de reelt har grundt til at være frustreret, når deres barn ikke passer ind i et tilbud. Se det groteske er at det kan tage år før et barn kommer i et fejlbehandlings forløb og endnu flere år før alt er afprøvet og det nævnes at nogen har taget fejl. For ikke at nævne at der reelt ikke findes ret mange som forstår konsekvenserne af sådan et fejlbehandlingsforløb for familien og barnet, og hermed ikke ser en fejldiagnose som at være "årsagen" af mistrivsel.

Hertil skal vi ikke glemme det hvert enkelt fejldiagnose overbelaster special undervisningssystemet - tid som gik fra børn der reelt havde brug for det behandlingen et diagnosticeret barn optog. Vi taler ikke om få tusind kroner men et millionbeløb hvis nogen tør at undersøge det nærmere. Jeg tror der er flere som vil ligge deres sager frem til en evaluering - jeg har i hvert tilfælde nok dokumentation til flere bøger bare i vores sag. Det som er problemet er at der ikke er fagpersoner med kendskab hele vejen rundt som kan evaluere sådan et sag! Værst er at disse sager flyder fordi ingen vil reelt tage fat om at der sker fejl, ingen tør sætte ord på problemet.

Det som den indslag belyst for mig var at de "overordnede symptomer" for et ADHD og et BMSF barn grundliggende er det samme: Barnet er ukoncentreret, hyperaktiv og impulsiv enten snakkesagligt eller meget stille. Indslaget nævnte dog ikke det andet form for ADHD som betegnes for "stille ADHD". Denne form for "stille ADHD" kan igen med lethed forveksles med den måde nogle BMSF børn reagere, især pigerne men også nogle gange stille drenge. Jeg vil komplicere alt ved at sige at symptomerne på omsorgsvigt er det samme som for ADHD og BMSF. Selve grundproblemet er i sin nøddeskal én ting: uopmærksomhed. For både , BMSF og det svigtede barn sker der en domino effekt, der giver alle de andre problemer der er associeret med uopmærksomhed. Det er selve årsagen til uopmærksomheden vi skal finde frem til, og som ses i indslagene er det ikke altid let. Hvorfor dog ikke? Hvad kan der gøres for at børn ikke misforstås?

Og når jeg ser på den ADHD-RS bedømmelsesskema og sammenlinger det med kendetegn for BMSF så er det rystende at se at næsten alt som er symptomer på den ene også er kendetegn på den andet! Hvordan kan sådan et skema blive godkendt uden at der noteres at disse symptomer også findes i andre differentiale diagnoser? Diagnoser som kan have et betydning for hvert femde ADHD barn, børn som ikke passer ind i solstråle historier om børn der fik det bedre efter en ADHD diagnose? Er der i heltaget et beskrivelse af hvilke differentiale diagnoser kan fortolkes i skemaets symptomer? Og ses disse symptomer ikke også ved omsorgsvigt?

Hvordan vil psykiatrien eller neurologen skjelner mellem om det er den ene eller det andet hvis der kun er få professionelle på landsplan som arbejder med BMSF? Nu hvor ADHD er meget kendt så vil jeg mene at det er alt for let at stigmatisere symptomerne så det fortolkes som ADHD. Det samme gælder for omsorgsvigt. Vi antager at BMSF har det per definition godt, fordi det antages at disse børn er klog nok til at klare alt selv.

Det er et myte: For hvis et BMSF barn ikke bliver forstået så er der et bagsiden til at være et BMSF, som strækker langt ind i det barns voksenliv skulle barnets reaktioner misforstås! Sådan et barn har evnerne til at forsvar sig selv med det samme metoder sådan et barn misforstås med. Og det som kommer bag på alle er barnets talenter kommer til udtryk som adfærdsproblemer. Tænk lige engang ... et potentiale som oversættes til adfærdsproblemer, af et super intelligent barn som kan ændre adfærden til at få fred når barnet opdager der ikke er andre muligheder?

Ofte når barnet undersøges er det efter mange års problemer, hvor dette barn ikke er blevet forstået og konsekvenserne af misforståelserne er ubeskriveligt. Når barnet er super intelligent som ses ved BMSF så tager barnet "det maske" på som barnet mener andre forventer. Det kan kun forklares nærmere af forældre og lærer som har prøvet at møde sådan et barn fortælle mere om. Desværre sker det ofte som regel først når barnet er voksen. Men heldigvis gennemskues nogle børn tidligere.

Uanset hvilke indgangsvinkel vi tager så er det ret logisk: At et barn som ikke deltager i fællesskabet går i stå på mange områder, uagtet årsagen. Når sådan et barn oveni købet medicineres til "passivitet", som sidste udvej, eftersom barnet ikke kan styres pædagogisk eller med isolation mere, så kan det tage mange år før det barn igen kan fungere som et almindelige barn. Når man møder sådan et misforstået barn hvordan kan vi sikre os vi genkender barnet? Hvordan kan vi medvirke at sådan et "misforstået" barn ikke ender op "klassificeret som retarderet"? Hvordan kan vi "finde frem til " at sådan et overset barn reelt ikke har fået stimuli eller undervisning på ligefod med andre børn flere år inden eller efter "diagnosen"? Hvor mange som møder disse børn har sanserne åben for at genkende barnets potentiale?

Det ses af nogle fantastiske lærer i vores specialklasser og skoler som har set forbedringer i enten et ADHD eller BMSF barns funktionsniveau efter de fik barnet i deres klasse. De er mennesker som ved at forløbet barnet er igennem tager tid at fordøje. Desværre kan de samme personer også anerkende at der ofte går alt for lang tid inden tæmmet acceptere at barnet ikke passer ind i deres system. Ofte ved ingen hvad problemet er. Forældrene er slidt efter et langt forløb og alle ved ikke helt hvordan de skal videre.

En ting alle er enig om er at barnets adfærd passer ikke ind i klassen, derfor må det være andet nu hvor barnet er udredt. Forældrene ved det og så starter barnets sag forfra, ofte med mistanke om "overset omsorgsvigt" i kulisserne. Dette "mistanke" af eller bekræftes, igen udefra en generalle tjekliste, hvor det at barnet ikke følger skolegangen og har adfærdsproblemer. Hvis forældrene i deres fortvivlelse har en reaktionsmønster hvor de så er erklæret for at være "samarbejdsvanskeligt" så er tjeklisten for svigt i hjemmet opfyldt. Mere skal der ikke til som systemet er bygget op.

Nu er barnet som engang var en ADHD sag også en sag hvor Barnets Tarv skal tages høje for. For de få børn som er i sådan et forløb, og hvor der oveni købet er tale om et følsomme BMFS barn, med følsomme forældre er fremtiden dyster. Jeg har lod mig fortælle at det tager fra 1 til 3 år inden resultaterne på forbedringer kan se når sådan et barn får det rette støtte. Men hvad med dem som fejlbehandles endnu en omgang? Er der nogen som nogensinde opdager det?
Når formanden for psykiatrien fortæller om at barnet skal ses i dens omgivelser, ved psykolog undersøgelser og ikke mindst hvordan det barn fungere på andre områder så vil jeg igen stille et kritisk spørgsmål: Hvad betydning har det tid barnet er på et ventelisten for barnets udvikling, og eller funktionsniveau? Dokumentere nogen reelt hvad det barn oplever i den ventetid? Tager nogen hensyn for effekten af det forudgående år det barn har været udsat for at være misforstået? Er der tid nok til at lytte til hele historien når barnet er en "kompleks sag"? Ikke mindst hvordan udredes et barn hvor der er mistanke om et "socialsag" ift. et barn som kommer fra en almindelig familie?

Hvad er konsekvenserne når et BMSF overses udefra "misforståelser" og ventelister eller uvidenhed medvirker til at barnet får en "fejldiagnose"? I TV2 kom det frem at det bør ses på at vi har ret i 80% af tilfælde når der er tale om ADHD. Hvad med resten? En fejldiagnose er BMSF oplever kan være alt fra ADHD til Aspergers, Infantile Autisme eller i det groveste være fortolket som omsorgsvigt. Hvis nu 20% af ADHD børn har en forkert diagnose eller bør have en differential diagnose hvor mange andre børn sejler rundt i systemet? Hvad betydning har disse fejldiagnoser når så få mennesker kender til BMSF og det adfærdsproblemer sådan et barn kan få hvis barnet er i mistrivsel?

Mange familier som har børn med autisme husker alt for godt at være mistænkt for omsorgsvigt før nogen tilfældigvis nævnte at der muligvis er en diagnose som årsagen til deres barns adfærdsmønster. Hvad med de børn som har et diagnose som dyslexia, eller autisme som overses pga. af deres høj begavelse når almendige begavede børn overses? Eller værre når en psykiater siger at det er barnets begavelse som skjuler symptomerne på infantile autisme eller Aspergers. Bare fordi lægen ikke ved at der er konsekvenserne når et BMSF som er understimuleret, i mistrivsel, med et skjult depression eller for den sags skyldt asynkron udviklet.

Hvad skal der til for at BMSF også bliver del af udredningen? Det er mit håb om at vi kan uddanne flere fagpersoner i det adfærdsmønstre et BMSF barn kan have som er på afveje. Det tjeklist vi har for ADHD og BMSF ligner hinanden til forveksling. Der skal vi samarbejde for at belyse forskellen mellem de to børnegruppe. Forældre af BMSF i mistrivsel har ret til at deres børn også opdages. Ofte ved forældrene ikke selv at deres barn er højt begavet. Hertil ved vi jo at det fleste BMSF overses i skolerne og reelt fremstå som yderst velfungerende selv om de dybt indeni ved der er noget som de "mangler"! Disse børn er bedre til at affinde sig i tavshed med understimulation.

Hvem hjælper det børn og familier i klemme, for ikke mindst bakker op om de pædagoger eller lærer som har et af disse diagnosticerede børn under deres vinge? Der er langt fra et solstråle historie for de BMSF som lander i det forkerte kasse og det er det færreste af dem som kommer "hel" ud i den anden ende. Ved at kun koncentrer sig på det positive historier vil jeg aldrig havde vidst at mit barn var fejlbehandlet. Uden min egne erfaringer og egne mavefornemmelse ville mit barn for længst havde været del af den gruppe vi helst ikke må nævne i den positiviiismen omkring det som virker for flest virker også for resten. Uden at jeg mødt andre som havde oplevet det fejlbehandling vil jeg ikke havde magtede at kæmpe imod for mit barns skyldt.

Jeg takker inderligt den lægevikar som henvist mig til Ole Kyed, pædagogen som altid troede på mig og socialpædagogen som "forstået". Ikke mindst Mentiqas personale, både i Hadsten som lukkede men også i Odense hvor vi land. Uden disse mennesker har det andre ca. 30-40 personer involveret i mit barns sag, især dem som mødt os med mistro, vundet kampen om hvad mit barns problem er udefra "flests troen er stærkest" udefra det mavefornemmelse de nu engang havde udviklet. Se jeg har lært at levere det andre forventer af mig igennem mit vej som misforstået mor - for ellers overlever vi ikke. Som en af det sidste støttepædagoger sagt til mig i fortrolighed en dag lige inden vi flyttede til Odense: Stop nu, vi ved hvad der er bedst for jer!

Vi er ikke igennem endnu - men efter 5 år og to Ikea poser "manuskripter" opgiver jeg ikke så let. For selv om vi gentagende gange har været fejlbehandlet, misforstået og anklaget så har jeg et "solstråle historie" for dem som vil se fremskridt udefra en umulig sag. Den som har haft mod på at høre "vores" version og læse "systemets" version står og klapper mig på ryggen - flest opgiver langt inden og prøver at få mig til at forstå mit barn har ADHD, eller graver i vores personlig tilværelse for at finde omsorgsvigt som årsag. Idet jeg ikke holdt vores sag hemmeligt så er der da også en del handlinger fra fremmede som er uforståeligt - det er som om landet er delt i to lejre og folk handler på det de nu kan rumme. Det hjælper ikke altid lige godt, men på det andet side har jeg set jeg er ikke alene og kæmper mod oddsene videre. Desværre sker der fejl i vores system, men desværre er det noget man ikke taler om. I hvert tilfælde ikke uden konsekvenser.

Ingen familie bør opleve det vi har oplevet, eller det det andre familier oplever her og nu - her tænker jeg på de børn fra Mentiqa Hadsten som er i klemme og de andre BMSF som ikke har mulighed for at få professionel hjælp til at lære at fungere med det at være BMSF og som ikke støttes i deres dagligdag som de bør ved at behandles udefra deres potentiale og ikke som en af mængden. Det var i juli 2008 hvor jeg først skrev om at disse fejl sker på netoktor. Nu taler vi om det på TV2 ... her på stedet er der lidt jeg har oversat fra amerikanske sider kendetegn, problemet er bare hvor er fagpersonerne som kender til begge grupper? De er desværre i 3-4 kommuner på landsplan! I starten brugt jeg også tjeklister men nu kan jeg sige at de er noget som vi skal væk fra - det er meget let at forveksle børn udefra simpel tjeklister ...

Som slut vil jeg spørger hvordan kan andre gøres opmærksomme på den gruppe af BMSF og deres reaktionsmønstre så de "spottes" og hjælpes? Det er Barnets Tarv at få det rette hjælp, i tide!

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-36225601:gustav-fik-fejlagtigt-diagnosen-adhd.html
http://nyhederne.tv2.dk/video/index/id/36278652

www.netdoktor.dk/interactive/discussion/viewtopic.php%3Ff%3D41%26t%3D17615+fejldiagnose+bmsf+adhd&cd=5&hl=da&ct=clnk&gl=dk" target="_blank" rel="nofollow">http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:iMjYBt2gsGQJ:www.netdoktor.dk/interactive/discussion/viewtopic.php%3Ff%3D41%26t%3D17615+fejldiagnose+bmsf+adhd&cd=5&hl=da&ct=clnk&gl=dk

https://intelligenteboern.aforumfree.com/f25-kendetegn
Tilbage til toppen Go down
Admin
Admin
Admin

IndlægEmne: Re: ADHD og andre fejldiagnoser når vi taler om BMSF efter tv2 udsendelser   ADHD og andre fejldiagnoser når vi taler om BMSF efter tv2 udsendelser EmptyTors jan 06, 2011 1:03 am

Det er så fantastisk at det er kommet, så kan vi håbe på at der bliver færre fejldiagnoser.

cheers
Very Happy

Admin
Admin

IndlægEmne: Re: ADHD og andre fejldiagnoser når vi taler om BMSF efter tv2 udsendelser   ADHD og andre fejldiagnoser når vi taler om BMSF efter tv2 udsendelser EmptyTors jan 06, 2011 8:27 am

Jeg må så konstantere at jeg har oplevet en fejldiagnose på min ældste søn, for flere år siden.
Han fik diagnosen damp (15 år siden) og det var PPR der stilte diagnosen og derefter fik jeg ham frivilligt anbragt. For ca. 4 år siden var han til psykiater, hvor der blev konstatere at han ikke var damp, men de kunne heller ikke finde ud af hvad han ellers skulle fejle. Derfor har han ingen diagnose, men er dog på førtidspension.
Han fik en fejldiagnose og blev behandlet derefter.

En meget ubehagelig historie, som jo ikke står alene. Han fik diagnosen af en psykologistuderende og han er aldrig blevet set i hans eget hjem med mig.

Jeg tror desværre der er mange historier, som ikke er kommet frem, men det håber jeg nu, så psykologerne kan lære noget.

IndlægEmne: Re: ADHD og andre fejldiagnoser når vi taler om BMSF efter tv2 udsendelser   ADHD og andre fejldiagnoser når vi taler om BMSF efter tv2 udsendelser Empty

Tilbage til toppen Go down

ADHD og andre fejldiagnoser når vi taler om BMSF efter tv2 udsendelser
Tilbage til toppen 
Side 1 af 1

Forumtilladelser:Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Intelligente børn :: Velkommen til et levende forum :: Debat :: Om alt og intet-
Gå til: